Doba utrácení skončila. Embracer Group za poslední roky vyrostla v jednu z největších videoherních firem na světě; koupila například THQ Nordic, Plaion, Saber Interactive, Gearbox Software, Crystal Dynamics, Eidos Montreal, pražské Warhorse Studios s Kingdom Come nebo práva na Pána prstenů. Minulý měsíc se však akcie švédské společnosti propadly o více než 40 % poté, co ztroskotala nespecifikovaná spolupráce za dvě miliardy dolarů.

Nyní Embracer Group oznamuje restrukturalizační program, jehož cílem je štíhlejší, silnější, soustředěnější a soběstačnější firma. Generální ředitel Lars Wingefors v otevřeném dopise píše o přeměně ze současného intenzivního investičního režimu na vysoce ziskový podnik. Neobejde se to však bez velkého propouštění, uzavření některých vývojových studií (některá studia mají být prodána) a zrušení připravovaných projektů.

Nevíme, jakých týmů se restrukturalizace týká. Wingefors nezmínil ani kolik zaměstnanců z více než 17 tisíc budepropuštěno. Nicméně rušení projektů se má týkat zejména her, které jsou v raných fázích vývoje. Téměř výhradně má jít o ty, co ještě nejsou oznámeny. Všechny velké ohlášené hry mají být vydání podle plánu.

Restrukturalizace je rozdělena do tří fází, které budou trvat až do března 2024. První fáze začala okamžitě a zaměřuje se především na úspory nákladů v celé skupině. Další fáze také začíná okamžitě a bude vyžadovat další analýzu, která určí konkrétní opatření. Poslední fáze je zaměřena na vnitřní konsolidaci, další využití zdrojů a větší synergii v rámci celé skupiny.

Embracer Group hodlá omezit vydávání third-party her (to je teď například Payday 3) a více se soustředit na své značky a zvýšit externí financování velkorozpočtových her.

V nadcházejících měsících a v příštím roce má od Embracer Group vyjít Remnant 2, Warhammer 40,000 Space Marine 2, Payday 3, Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged, Arizona Sunshine 2, Alone in the Dark nebo Homeworld 3.

„Odchod talentovaných členů týmu je bolestný. Právě naši lidé tvoří podstatu společnosti,“ píše generální ředitel s tím, že chápe obavy zaměstnanců o jejich pozice, ale v současné době nezná odpovědi na všechny otázky. Tam, kde to bude možné, se firma bude snažit přesunout zaměstnance na jiné pozice v jiných projektech.

Jisté je pouze to, že restrukturalizace se netýká britského studia Crystal Dynamics, respektive připravovaných projektů v podobě akce Tomb Raider (vydá Amazon Games) a spolupráce na Perfect Dark od Microsoftu.

V únoru letošního roku se Embracer Group chlubila, že připravuje 94 her, z nichž 58 ještě nebylo oznámeno. Mezi nimi mělo být i několik her ze světa Středozemě, které měly být vydány do 31. 3. 2024. Nehledě na dlouho očekávané pokračování středověkého akčního RPG titulu Kingdom Come: Deliverance od Dana Vávry z Warhorse Studios. V současné době nevíme, jak to s těmito a dalšími tituly je. Předpokládá se však, že jsou ve vývoji už několik let, a tak by se jich zrušení snad týkat nemělo.

Nedávno od Embraceru vyšlo Dead Island 2. Šílená zombie akce je jedním z největších úspěchů společnosti. Naopak loni se mnohem více čekalo od open-world akce Saints Row.

Nebudu tady vypisovat všechna studia, která Embracer Group vlastní. Mělo by tady ale zaznít, že jde o 131 interních studií, které zaměstnávají více než 15 tisíc zaměstnanců a sídlí ve více než 40 zemích. Více na Wikipedii.