Ani prohnaný Gaunter O'Dimm by nejspíš nedokázal předvídat, že se už dnes dočkáme oficiálního oznámení nového herního Zaklínače. Přesně to se ale stalo. CD Projekt RED definitivně potvrdil, že je ve vývoji pokračování Zaklínače, které v rámci celé značky odstartuje novou ságu.

Zatím bohužel neznáme název, datum vydání, časové zasazení, žánr nebo identitu hratelné postavy. Dozvěděli jsme se pouze o změně v oblasti technologické stránky hry, která řadu fanoušků nejspíš překvapí stejně jako odhalení samotného projektu. CD Projekt RED totiž do budoucna dává sbohem REDenginu, který poprvé poháněl hru Zaklínač 2: Vrahové králů z roku 2011 a využívá ho také Zaklínač 3: Divoký hon a Cyberpunk 2077. Místo proprietárního enginu polské studio hodlá pro vývoj nového Zaklínače využít Unreal Engine 5 od Epic Games.

Zajímavé je, že CD Projekt RED hovoří o začátku víceletého strategického partnerství s Epicem, které pokryje nejen licencování, ale i technický vývoj samotného enginu. Spolupráce se má dokonce vztahovat na rozvoj potenciálních budoucích verzí Unreal Enginu, a to v relevantních případech. Ať už to ve skutečnosti bude znamenat cokoliv. Tvůrci Zaklínače a Cyberpunku každopádně budou úzce spolupracovat s vývojáři z Epicu s primárním cílem přizpůsobit engine zážitkům v otevřeném světě. Historicky si koneckonců předchozí verze Unrealu s otevřenými světy moc často nerozuměly.

Jinými slovy, ať už bude další Zaklínač o čemkoliv, půjde o hru zasazenou do otevřeného světa a bude ji pohánět Unreal Engine 5. REDengine však ještě úplně nekončí. Samozřejmě bude využit pro vývoj chystané expanze Cyberpunku 2077. Můžeme se zamýšlet nad tím, že je zajímavé, že CD Projekt RED hovoří o rozšíření Cyberpunku 2077 v jednotném čísle, jako kdyby nechystal alespoň dvě expanze, jak se dosud předpokládalo, ale stejně je nám jasné, že Cyberpunk teď nikoho příliš zajímat nebude, když je na obzoru další Zaklínač. Teď je jen otázka, jak je ten obzor vlastně reálně vzdálený.

Přirozeně se nabízí také otázka, zda může být na PC další Zaklínač exkluzivitou pro Epic Games Store. Vydání hry je však tak daleko, že se do té doby může leccos změnit nebo vyvinout docela jiným směrem, než jaký bychom očekávali nyní. Kromě toho, do rodiny polského CD Projektu spadá nejen vývojářské studio CD Projekt RED, ale také herní obchod GOG.com. A pokud v následujících letech GOG zcela nezanikne (a my sakra doufáme, že nezanikne), neumíme si úplně představit, že by hra byla k dostání přes Epic Games Store a ne přes GOG.com.

Aktualizace: Vzápětí CD Project RED uvedl, že nový Zaklínač nebude exkluzivitou jednoho digitálního obchodu.

HISTORIE REDENGINU

Mrzí nás jen to, že tímto okamžikem v podstatě končí historie REDenginu. V době vydání Zaklínače 2 šlo o úchvatnou technologii, která dokázala vykreslit na svou dobu dechberoucí grafiku. Tedy pokud jste měli dostatečně silný hardware, který CD Projekt RED nešetřil ani několik let poté. Po zkušenostech s modifikovaným, ale archaickým enginem Aurora od BioWare, který poháněl prvního Zaklínače z roku 2007, šlo ale v každém případě o hotové zjevení, do kterého studio dost investovalo. Původně tak mělo se svým novým enginem velké plány, které zahrnovaly i možnost, že by si ho licencovala jiná herní studia.

Na licencování bohužel nikdy nedošlo, alespoň jsme se ale dočkali robustní modovací sady REDKit, díky níž vzniklo několik skvělých modů pro Zaklínače 2. Za všechny můžeme zmínit půvabný, ale nikdy zcela nedokončený projekt Lykaon, jehož tvůrce, Philipp Weber, později rozšířil řady zaměstnanců CD Projektu RED, nebo neoficiální zakončení celé herní trilogie s názvem Zaklínač: Bílý vlk odchází (The Witcher: Farewell of the White Wolf). To vyšlo teprve v roce 2020, přičemž se mohlo chlubit i českou lokalizací od Filipa Ženíška, překladatele Zaklínače 2, Zaklínače 3 a Cyberpunku 2077.

Zaklínač 3 se však dočkal jen o poznání skromnějšího Modkitu, s nímž nebylo ani zdaleka možné čarovat tak jako s REDKitem, zatímco oficiální podpora moddingu Cyberpunku 2077 je stále v plenkách, navzdory starším zprávám o spolupráci CD Projektu RED s vybranými moddery. I v obou hrách však REDengine předváděl nejen skvělý vizuál, takže vždy šlo o konkurenceschopnou technologii. Snad se někdy dozvíme, proč přesně dostal Unreal 5 nakonec přednost.