Daniela Vávru si většina spojí jako tvůrce Mafie a Kingdom Come: Deliverance. Známý český vývojář je ale také kritikem. Proslavil se jako člověk, který nesnáší The Elder Scrolls V: Skyrim. Na sociálních sítích čas od času poukazuje na chyby i dobré věci z různých her. Vynechat nemohl očekávaný Cyberpunk 2077.

Do hraní Cyberpunku 2077 se Vávra pustil hned po jeho vydání. Nejprve byl ale zmaten a na Facebook den po premiéře napsal: „Mohli byste mi někdo říct - v tom Cyberpunku jsem kdo? Kdo jsou ti ostatní lidé? Co mám dělat? Proč? Kudy?“

Později objasnil, že vyjádřil jisté rozčarování nad tím, že ve hře několik hodin dělá něco, aniž by věděl, kdo je, co vlastně dělá, proč to dělá a kdo jsou lidé okolo něho. Zdálo se mu, že jeho postava ví víc než on.

Přečtěte si také: Problémy Cyberpunku 2077 stály zakladatele CD Projektu dost peněz

„Zajímalo mě, jestli mi něco uniká a dělám něco špatně, protože mi to nepřijde jako dobrý vypravěčský postup a trochu mi to brání v tom sžít se s postavou a ponořit se do děje, protože DĚJ je tak nějak vyjádřen tím, že alespoň částečně vím, co se DĚJE, nebo mám nějaký zájem na tom se toho účastnit a ten děj díky tomu zájmu chci ovlivnit,“ uvedl Vávra.

V dalším příspěvku na Facebooku svou výtku vysvětlil a uvedl příklad, jak by to podle něj mělo být (vybral si životní cestu Nomáda): „Začít můžu úplně stejně, ale v rozhovoru v servisu prostě mechanikovi sdělím, co dělám a proč - jsem kurýr, mám doručit balíček někomu, kdo tady na mě někde čeká a potřebuju mu zavolat. Jsem nomád, ale nejsem se svým klanem protože (dodej libovolný zajímavý důvod - vyvraždili je členové korporace, už jsem se nechtěl účastnit jejich análních orgií, jsem vegan a hledám recept na nejlepší veganský burger) a proto se potřebuji dostat do města. Člověk, kterému předám balíček mi místo peněz slíbí, že mi pomůže do města. Ve městě se pokusím splnit svůj dílčí cíl (sehnat recept na vegan burger), ale failnu, přijdu o peníze a týpek mi pomůže. Jelikož jsem v prdeli, tak mě představí lidem, kteří mě zaměstnají, což jsou ti lidi, co v CP jsou představení jen v montáži.

To všechno znamená cca 1-2 questy navíc, což u tak obrovské hry asi není velká komplikace, obzvlášť, když jde o začátek hry, který vás má chytnout a definuje postavy pro celý zbytek příběhu.

Výsledkem je že: VÍM, KDO JSEM, KDE JSEM, PROČ TAM JSEM, KDO JSOU LIDÉ, CO SE MNOU MLUVÍ, PROČ SE S NIMA KAMARÁDÍM, JAK JSME SE SEZNÁMILI, a především BAVÍ MĚ TO A MÁM NĚJAKOU MOTIVACI. Naopak mi nikdo nediktuje, JAKOU MÁM POVAHU a co mám dělat.“

O pár dnů později byl s Cyberpunkem spokojenější a nechápe hrozný začátek. „Musím teda hlavně smeknout klobouk před tím nechutně obrovským množstvím práce. Graficky je to neuvěřitelný a co se animací postav týče, je to v zásadě jeden dlouhej animovanej film. Tolik custom animací na NPC... To je prostě neuvěřitelný a taky to podle toho vypadá. V zásadě z toho mám pocit, že je to první opravdový interaktivní film.

Navíc prakticky žádný uncanny valley závany - Keanu vypadá jako živej Keanu a ne jako jeho loutka. Dokonce žena, když přišla, řekla, že je jak opravdickej. A to je snad poprvý ve hře, kdy se to stalo.

Tak dobře to vypadá a hejbe se to! A je fascinující sledovat, že se snad poprvé podařilo udělat FPS hru, kde se s někým bavím v prvním pohledu a ono to vypadá jako v reálu, a ne že někde v dálce stojí nějakej Franta, kterýmu nevidím do ksichtu a tím pádem netuším, jak se tváří a když mluvím já, tak mám pocit, že mluví někdo za mnou. Fakt dobrá práce. Takže vskutku nechápu, ten hroznej začátek.“

Co si Daniel Vávra o Cyberpunku 2077 tedy myslí? Hru již dohrál a dnes ráno se na Twitteru pochlubil svým názorem. Podle něj je Cyberpunk 2077 mistrovské dílo - kromě pomalého začátku. Pochválil úžasný příběh od Adama Blacha a Tomasze Marchewka a vizuální stránku nazval neuvěřitelnou.

„Gratuluji celému týmu CD Projektu za nejlepší hru za poslední dva roky - pro mě,“ dodal.

„Kromě mnoha dalších věcí má Cyberpunk 2077 nejlépe napsané milostné/sexuální scény a vztahy ve hře (samozřejmě kromě Terezy v Kingdom Come: Deliverance). Dopisování s Panamou bylo jako ze skutečného života. Skoro jsem se do ní a do scény zamiloval... :-),“ následoval další tweet.

„Byl jsem velmi skeptický ohledně této hry, když byla oznámena, a nečekal jsem, že zopakují úspěch Zaklínače 3. Hra a její vyprávění mě naprosto ohromily,“ dočteme se v dalším tweetu ohledně nenávisti, která panuje okolo Cyberpunku 2077 na internetu.

„Každé velké open-world RPG je zabugované. Je to proto, že je tak složité, že je nemožné vše otestovat, aniž by miliony lidí zkoušely všechny šílené kombinace, které jsou ve hře možné. Cyberpunk 2077 byl vydán na 9 (!!!) platforem, což je o to těžší,“ vyjasnil hráčům Vávra.

Cyberpunk 2077 vyšel 10. 12. letošního roku s českými titulky na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Hra běží na PS5 a Xboxu Series X/S v rámci zpětné kompatibility.

Přečtěte si také: CD Projekt RED se omlouvá za kvalitu Cyberpunku 2077 a slibuje velké aktualizace