Magazín · Novinky · v pátek 10. 9. 2021 10:32
Alan Wake Remastered bez ray tracingu i bez české lokalizace
Když se začaly množit spekulace o přípravách remasteru thrilleru Alan Wake, hovořilo se mimo jiné o tom, že by hru mohla pohánět aktuální verze enginu Northlight, který využívá Control a Quantum Break. Díky tomu bychom tu mohli mít třeba podporu ray tracingu. Nakonec se ale s ray tracingem, stejně jako s HDR, budeme muset rozloučit, jelikož projekt Alan Wake Remastered stále využívá engine originální hry. Konkrétně vychází z původní PC verze z roku 2012.
Zdroj: RemedyPrvní trailer na Alan Wake Remastered
Absence podpory ray tracingu a HDR, kterou vývojáři ze studia Remedy omlouvají zaměřením na pouhý remaster namísto remaku a nutností šetřit potřebné zdroje pro jiné důležité projekty, byla potvrzena v FAQ na oficiálním webu hry. Zde najdeme také další špatnou zprávu - bohužel se budeme muset rozloučit s českou lokalizací, která je v originální PC verzi přítomná. Faktem je, že podporu češtiny formou titulků nezmiňuje z nějakého důvodu ani produktová stránka původní hry na Steamu, ale přesto ji najdeme nejen na Steamu, ale také na GOG.com a Epic Games Store, kde je Alan Wake rovněž k dostání. Výpisu podporovaných jazyků ve FAQ snad ale můžeme věřit a v něm zkrátka češtinu nenajdeme.
Důvod absence české lokalizace formou titulků bohužel neznáme, důvodem ale můžou být například práva na lokalizaci, která jsou v rukou lokálního distributora. Alan Wake Remastered se tak každopádně může zařadit po bok projektů The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition, Mass Effect: Legendary Edition a dalších remasterů, v nichž čeština chybí, přestože originální hra ji nabídla.
Potenciálně špatnou zprávou může být také skutečnost, že na remasteru Alana Wakea se podílí studio d3t, které se zapsalo do povědomí hráčů díky PC portu Shenmue 1 a 2 a především kvůli nepovedenému remasteru Mafie 2 z minulého roku. Doufejme tedy, že toto studio napáchá v oblíbené klasice co nejméně škod, nicméně zatímco vývoj hry Mafia 2: Definitivní edice byl primárně v rukou d3t, tentokrát se na remasteru podílí i samotné studio Remedy, včetně řady autorů původní hry. Patří mezi ně například šéf vývoje technologií, vedoucí tvorby speciálních efektů a samozřejmě Sam Lake, kreativní ředitel a scénárista Remedy.
Lake pro remaster navíc nahrál komentář tvůrců, který je možné kdykoliv aktivovat v menu hry, načež se automaticky spustí v určitých pasážích. Očekávat od něj můžeme vhled do kreativního procesu při psaní scénáře a celkově do herního příběhu. Jak již také víme, remaster se dále chlubí podporou rozlišení 4K a 60 snímků za sekundu, přítomností obou DLC, předělanými cut-scénami s kvalitnějšími animacemi tváří, bohatšími detaily prostředí, kvalitnějšími texturami a efekty nebo lepšími modely postav s aktualizovanými vlasy a shadery. Na PS5 nás čeká také specifická podpora ovladače DualSense, kterou jsme rozebírali včera, stejně jako bezplatný upgrade na next-gen verzi, pokud si nejprve pořídíte remaster na PS4 či Xbox One.
Na oficiálním webu pak najdeme několik srovnávacích screenshotů využívajících původní hru pro Xbox 360 i PC, díky nimž remaster přece jen působí o něco lépe než po zhlédnutí prvních screenshotů a včerejšího traileru. Veškerý obsah hry však zůstane beze změn, včetně achievementů. Přesto bude remaster objemnější než originál, a tak si na PS4 a PS5 připravte 27 až 29 GB místa na disku, na Xboxu zhruba 39 GB a na PC přibližně 36 GB. A když už je řeč o PC verzi, tady jsou oficiální HW nároky, které jsou podle našeho názoru vcelku rozumné:
Minimální požadavky:
- OS: Windows 10 64bit
- Procesor: Intel i5-3340 nebo podobný
- Paměť: 8 GB RAM
- Grafická karta: Nvidia GeForce GTX 960 nebo ekvivalent AMD, 2GB VRAM
- DirectX: Verze 12
- Pevný disk: 36 GB volného místa
Doporučené požadavky:
- OS: Windows 10 64bit
- Procesor: Intel i7-3770 nebo podobný
- Paměť: 16 GB RAM
- Grafická karta: Nvidia GeForce GTX 1060 nebo ekvivalent AMD, 4GB VRAM
- DirectX: Verze 12
- Pevný disk: 36 GB volného místa
V rámci konzolí pak lze očekávat možnost přenosu uložených pozic mezi jednotlivými generacemi konzolí či vydání digitálně i v krabici. Na PC, kde Alan Wake Remastered vyjde pouze digitálně, můžeme ještě očekávat podporu DLSS a ultra-wide rozlišení 21:9, ačkoliv předem renderované cut-scény se budou zobrazovat v rozlišení 16:9. Samozřejmostí je pak neomezená frekvence snímků za sekundu a slušně rozsáhlé grafické nastavení, jehož detaily najdete rovněž na výše zmíněné FAQ stránce na webu.
Alan Wake Remastered vyjde 5. 10. letošního roku na PC, PlayStation 5, Xbox Series X|S a Xbox One. Jelikož je tentokrát společnost Epic Games vydavatelem, PC verze bude k dostání pouze přes Epic Games Store, kde byla krátce zdarma k dispozici také originální hra. Otázka, zda se její vlastníci mohou těšit na slevu či dokonce celý remaster zdarma, prozatím zůstává nezodpovězena. Prozatím však PC hráči nemají moc důvodů, proč nezůstat u originální verze oblíbeného thrilleru.