Budou tomu už téměř čtyři roky, co vyšla konzole PlayStation 5. Proč je to signifikantní? Protože souběžně s ní vyšel jak ovladač DualSense s řadou nových a zajímavých funkcí, tak zdarma i solidní plošinovka Astro’s Playroom. Ta převážně fungovala především jako taková technologická ukázka právě samotného ovladače a toho, co umí. Ať už jde o skvělé využití jeho gyroskopů, touchpadu, haptických vibrací či adaptivních spouští. Věci, které dávaly velkou vizi do budoucna a pro novou generaci.

Jak ale s odstupem času víme, tyto funkce moc velké využití mezi vývojáři nenašly. Jedním důvodem samozřejmě je, že většina autorů vydává své hry i jinde a designovat možnosti pro jeden specifický ovladač může být zbytečná práce. Avšak ani mezi first-party studii Sony se funkce jako haptická odezva či adaptivní spouště neuchytily zdaleka tak, jak si většina hráčů přeje. Astro’s Playroom tak dodnes zůstává neporaženým králem co se týče plného využití tohoto skvělého ovladače. A brzy nadejde moment, kdy budeme moci vykřiknout „král je mrtev, ať žije král!

Byli jsme totiž pozváni do české pobočky Sony, abychom si vyzkoušeli brzy vycházející Astro Bot. Plnohodnotný titul za plnou cenu, který Astro Bota z technologického maskota mění na de facto nového Crashe Bandicoota. Alespoň takový pocit jsme při našem hraní nabyli. Vlastní záběry vám naštěstí ukázat nemůžeme, takže si musíme postačit s oficiálními b-rolly z PlayStationu 5. Jste tak alespoň ušetření dvou set pokusů Gelua neumřít.

Měli jsme možnost projít dvěma klasickými úrovněmi, vyzkoušet dvě speciální výzvy a jeden bossfight. Obtížnostně jsme si tak celkem solidně vyzkoušeli něco jednoduchého až po náročnější level, který nám dal docela zabrat. Už na první dobrou jsem si já a Gelu odnesli kromě pozitivních dojmů jedno zásadní zjištění – Astro Bot působí zkrátka větším, zajímavějším, rozmanitějším a nápaditějším dojmem než samotný Astro’s Playroom. Mělo by jít skutečně o velkou plošinovku, v níž budeme skákat, bojovat, plnit hádanky, střílet, létat a podobně.

Lákáni jsme byli na kolem 80 úrovní. A pokud budou tak rozličné jako ty, které jsme měli možnost zkusit, rozhodně se těšíme. Nejdříve jsme hráli na takovém trávou zarostlém poletujícím ostrově, který se náramně podobal tomu, co můžeme znát z Astro’s Playroom. Vzápětí jsme ale byli hozeni na level s tematikou velké stavby nějakého mrakodrapu, a to nám hned evokovalo něco jako Super Mario Galaxy nebo Odyssey.

Obě tyto úrovně navíc nabízely jiný power-up. Speciální dovednost, která základní hratelnost nějak obzvláštnila. Jednou jsme se mohli nafouknout jako balón a využít sníženého působení gravitace na to se dostat na vyvýšené místo. Jindy jsme dostali jakéhosi speciálního psa, který nám dovolil udělat divoký posun dopředu a rozbít sklo, krabice a podobně. Při bossfightu s velkou chobotnicí to zase byly dvě natahovací boxovací rukavice.

Pokud bude mít každý level něco svého, tak se fakt nemůžeme dočkat, s čím vývojáři přijdou. Už Astro’s Playroom bylo v tomhle nápadité. Jinak se téměř ve všem ostatním hra drží toho, co právě z onoho technologického dema můžeme znát. To znamená na pohled stejní nepřátelé, plošinovkový systém, menší soubojový systém a celkově důraz na průzkum i skrytá tajemství. Jako je zejména hledání ostatní botů, které můžete zachraňovat. A část z nich je dokonce založená na jiných značkách PlayStationu. Kromě Ratcheta nebo Jaxe jsme viděli třeba Krata a Atria z God of War nebo psího rappera PaRappu.

Astro Bot se tak zdá jako ideální hra pro téměř každou věkovou skupinu. Ti nejmenší si užijí roztomilou skákačku, ti starší v ní mohou najít velkou výzvu. A všichni si pak užijí právě toho ovladače DualSense, jehož využití je zde zvládnuté naprosto na jedničku.

Takže my se fakt dočkat nemůžeme, až hra 6. září/septembra na PlayStation 5 vyjde.