Když se dnes zeptáte libovolného fanouška postapokalyptické série Fallout, jaký je nejlepší díl, je velká šance, že řekne Fallout: New Vegas. Kultovní RPG od studia Obsidian Entertainment, které zásluhou vydavatele Bethesda Softworks vyšlo v roce 2010, fanoušci prakticky bezvýhradně milují a zpravidla je chválené více než Fallout 3 (2008) nebo Fallout 4 (2015) od vývojářského studia Bethesda Game Studios.

Fallout: New Vegas navíc zajistil, že jsme se v určitém období dočkali většího množství her ze série. Tento stav mohli fanouškům Falloutu závidět zejména příznivci sesterské fantasy ságy The Elder Scrolls, kterou Bethesda Game Studios rozšiřuje hlavním dílem jednou za mnoho let. Spoluzakladatel Obsidianu Chris Avellone ale odhalil, že k takové závisti vůbec nemuselo dojít, protože studio si hrálo i s myšlenkou na spin-off The Elder Scrolls.

Avellone pro server 80 LEVEL uvedl, že zaměstnanci Obsidianu v minulosti vytvořili více návrhů na vývoj spin-offů Falloutu a The Elder Scrolls. Jenomže všechny Bethesda Softworks z pozice vydavatele a vlastníka obou značek odmítla. Na Twitteru pak doplnil, že jeden návrh na hru z univerza The Elder Scrolls, s nímž za vedením Bethesdy a její mateřské společnosti ZeniMax Media přišel sám Chris Avellone, měl plnit stejnou funkci jako New Vegas. Mělo jít tedy o titul, který by hráčům nabízel další dobrodružství v daném světě během několikaletého čekání na další klíčový díl od Bethesdy Game Studios.

Spoluzakladatel Obsidianu, který se kdysi podílel i na vzniku klasik typu Fallout 2 či Planescape Torment, chtěl zkusit podobný model, jaký v minulosti aplikoval Activion na sérii Call of Duty. Při jejím vývoji se několik let střídala studia Infinity Ward a Treyarch. Avellone chtěl zavést podobnou, ale méně uspěchanou střídačku, která by podle něj prospěla oběma studiím, tedy jak Bethesdě Game Studios, tak Obsidianu.

Tento nápad se ale nikdy příliš neuchytil. Skutečný důvod zná jen Bethesda, Chris Avellone ale podle svých slov nikdy neměl pocit, že by v Bethesdě měli z přijetí New Vegas radost, a to jak z toho pozitivního, tak z negativního. Nesmíme koneckonců zapomínat na to, že i když je dnes Fallout: New Vegas vnímám jako všeobecně zbožňovaná klasika, při vydání šlo o extrémně zabugovaný titul, který poté museli dlouze opravovat nejen samotní vývojáři, ale i hráči a autoři komunitních modifikací PC verze. To už je ale naštěstí věc minulosti. Takže nyní mohou díky názoru, s nímž se Avellone svěřil, znovu začít debaty o tom, zda lidi z Bethesdy štve, že je spin-off od Obsidianu kriticky úspěšnější a navzdory četným chybám a krátkému období vývoje tak nějak propracovanější a lépe napsaný než Fallout 3 a Fallout 4. A co všechno mohla případná uražená pýcha ovlivnit.

Nutno ale podotknout, že dnes Bethesda New Vegas nijak nepřehlíží. Ikonická hraničářská zbroj frakce NCR se objevila třeba v mobilním Falloutu Shelter, který také vznikl v Bethesdě Game Studios, a patří mezi hlavní lákadla předplatného Fallout 1st pro multiplayerový Fallout 76. Samotný Fallout: New Vegas pak bývá prominentní součástí oficiálních materiálů, které se ohlížejí za minulostí série Fallout. Počítá se rovněž s tím, že zasazení hry může mít jistý vliv na chystaný seriálový Fallout od Amazonu.

A čeho bychom se dočkali, kdyby se ve vedení Bethesdy a ZeniMaxu nápad na střídání Bethesdy Game Studios a Obsidianu uchytil? Avellone v odpovědi na dotaz fanouška kupříkladu uvedl, že pro případ, že by Bethesda nechtěla, aby Obsidian sahal na hlavní časovou a dějovou linku Skyrimu, Morrowindu a dalších dílů, existovala idea na dobrodružství v alternativním světě The Elder Scrolls. Přesněji v alternativním světě, který nedokázal zachránit hrdina posledního velkého dílu The Elder Scrolls.

Něco takového by se určitě hodilo hlavně teď, protože na The Elder Scrolls VI budeme podle všeho muset čekat ještě několik let, a to navzdory faktu, že nesmrtelný The Elder Scrolls V: Skyrim vyšel už v roce 2011. Od té doby však byla série The Elder Scrolls mnohokrát rozšířena, jen ne zásluhou Obsidianu. Samotné studio Bethesda Game Studios v roce 2016 vydalo remaster Skyrimu s názvem The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition a postupem času nám nabídlo port hry na celou řadu myslitelných i nemyslitelných platforem.

V roce 2019 nám zase na mobilech a Switchi nabídlo dungeon crawler The Elder Scrolls: Blades. Zapomínat bychom neměli ani na karetní The Elder Scrolls: Legends od studií Dire Wolf Digital a Sparkypants Studios nebo na chystané mobilní The Elder Scrolls: Castles. Asi nejdůležitějším titulem je ale MMORPG The Elder Scrolls Online, které udržuje značku The Elder Scrolls při životě už od roku 2017 a kterému se nyní daří lépe než kdy dřív. Právě dlouhodobý úspěch TESO mimochodem Avellone považuje za důvod, proč by nejspíš nápady Obsidianu na spin-offy The Elder Scrolls nebyly v dnešní době tolik relevantní.

Samozřejmě se sluší připomenout, že jak Obsidian Entertainment, tak celou Bethesdu Softworks nyní vlastní Microsoft. Vzniku nějakého spin-offu tudíž teoreticky nemusí nic bránit. Zatím se ale oficiální cestou neobjevil ani nejmenší náznak toho, že by stávající zaměstnanci Obsidianu zásluhou Microsoftu a akvizice Bethesdy opravdu dostali možnost znovu se ponořit do světa Falloutu nebo něčím přispět do univerza The Elder Scrolls. Snad ale není všem dnům konec.