Vesmírné RPG Starfield od tvůrců ságy The Elder Scrolls a novějších Falloutů ze studia Bethesda Game Studios samozřejmě nesmělo chybět ani na akci Xbox & Bethesda Games Showcase. Dokonce se jednalo o velké finále celé prezentace, které měl v režii kreativní ředitel Todd Howard, a tak jsme se dočkali nemalého nášupu záběrů z hraní a informací.

Už když nám tvůrci ukázali návštěvu měsíce Kreet, který obíhá planetu Anselon, bylo jasné, že Bethesda Game Studios i nadále umí v podstatě jen jeden typ hry, resp. že nás čeká v první řadě evoluce toho, co už známe. Všechno, co na co jsme zvyklí z libovolného dílu The Elder Scrolls nebo z aktuálního vývoje série Fallout, zkrátka najdeme i tady. Fauna, která není vždy nepřátelská, objevování konkrétních lokací, sbírání zkušenostních bodů, těžba surovin, minihra odemykání zámků, crafting zbraní a jejich vylepšení, to všechno je prostě a jednoduše k dispozici i během výpravy dne 7. května/mája 2330. A každý, kdo hrál Skyrim, Fallout 4 nebo Fallout 76, se musí navzdory diametrálně odlišnému zasazení cítit jako doma.

Když třeba začne boj, téměř vše vypadá jako při hraní Falloutu 76. Samozřejmě minus lagy a jiné technické problémy. Zbraně se na pohled chovají podobně, interiéry mají velmi povědomý design a dokonce nechybí ani granáty s nezměněnými ukazateli dopadu. A když hratelná postava pozvedne hodinky na ruce, dokázali bychom si na jejich místě představit Pip-Boy. Možná je to tou téměř totožnou animací pohybu paže. Ano, něco z toho se možná do vydání změní, ale jde jen o další důkaz toho, že zaměstnanci studia Bethesda Game Studios se rádi drží toho, co už znají a na co jsou hráči zvyklí.

Všechno ale není tak docela povědomé. Návštěva města New Atlantis na planetě Jemison kupříkladu ukazuje pokročilé zpracování tváří NPC. V některých pasážích je grafika takřka k nerozeznání od Falloutu 76 na nejvyšší grafické nastavení, ale jsou to právě tváře postav, které ukazují, že i když je engine Creation 2 pouze vylepšenou verzí starého enginu, který pamatuje ještě Morrowind z roku 2002, a ne zbrusu novou technologií, nečeká nás zjevně nijak ošklivá podívaná.

Zároveň se snad nemusíme bát, že by se příznivci RPG žánru a RPG prvků dočkali ochuzeného zážitku. Editor postav je zpět a podle slov Todda Howarda jde o dosud nejpokročilejší systém tvorby postav, jaký studio vytvořilo. Chybět nebude ani volba minulosti postavy či volitelných rysů, stejně jako pestrý výběr perků, jež bude tentokrát možné vylepšovat díky plnění různých výzev. A protože stavění základen ve Falloutu 4 a Falloutu 76 je tak nesmírně populární, na planetách a měsících dostaneme možnost stavět vlastní základny a stanoviště kvůli přežití, výzkumu a sběru surovin. A co víc, postavy, které při hraní potkáte, zde můžete zaměstnat. Na tomto místě si tak nelze dost dobře nevzpomenout na addon farmaření, který je součástí nabídky Creation Clubu ve Skyrimu.

Nebudeme ale moci stavět jen základny. V jedné věci Starfield přece jen působí ve srovnání s The Elder Scrolls a sérií Fallout velmi odlišně, a to v oblasti stavby vlastní vesmírné lodě. V rámci příslušného editoru můžete měnit a upravovovat jednotlivé moduly lodi, ladit vzhled exteriéru i interiéru, spravovat posádku a řešit sílu motorů, zbraňových systémů a štítů. S vaším vlastním plavidlem se pak můžete vydat do vesmíru a bojovat proti nepřátelským lodím. Tady už by samozřejmě člověk hledal Skyrim nebo Fallout 4 marně, zvlášť když dojde na pohled na jednu z vesmírných stanic, na níž bude očividně možné třeba natankovat a doplnit zásoby.

Dobrou zprávou pak je, že vás nikdo nemá omezovat při průzkumu herního světa. Na už zmíněné planetě Jemison můžete přistát a podívat se do města, ale stejně tak není problém zkoumat jakoukoliv jinou část planety. A to platí o každé vesmírné soustavě, kterou Starfield nabízí. Pustá tělesa bohatá na suroviny, planety a měsíce plné života, to všechno má být zcela otevřeno všem hráčům. Celkem nám Howard slíbil přes 1000 planet ve více než 100 soustavách. Samozřejmě známe Todda a jeho sliby a přehnaná čísla, takže bude nejspíš lepší brát vše s určitou rezervou, ale pravdou je, že letmý sestřih různých biomů a prostředí vypadá úchvatně.

Starfield vyjde někdy během první poloviny roku 2023 ve verzi pro PC (Steam) a Xbox Series X|S. Hra bude ode dne vydání součástí nabídky Game Passu.