I když se psaní novinek z herního světa a z galaxie Star Wars věnujete více než 10 let, pořád se mohou objevit zprávy, které vás donutí říct nahlas „cože?“ a podívat se do kalendáře, jestli není apríl. Přesně k tomu došlo v návaznosti na odhalení, že studio Respawn Entertainment chystá port letošní akční adventury Star Wars Jedi: Survivor na PlayStation 4 a Xbox One.

Mírně řečeno překvapující oznámení příchodu nejnovějšího herního dobrodružství Jedie Cala Kestise na konzole minulé generace proběhlo během konference vydavatele Electronic Arts s investory. Podle vedení EA se verze pro PS4 a Xbox One nacházejí v raných fázích vývoje, bohužel je to v tuto chvíli zhruba všechno, co o projektu víme.

Nemáme tedy nejmenší tušení, kdy se může objevit na trhu a zda bude hra v porovnání s originálem pro PC, PS5 a Xbox Series X|S nějakým způsobem osekaná. A když se redaktoři různých zahraničních serverů, mezi něž patří třeba Kotaku, pokoušeli zjistit další podrobnosti oficiální cestou, obdrželi pouze informaci, že EA zatím nechce celou věc více komentovat.

Star Wars Jedi: Survivor lze bez nejmenších pochybností označit za komerčně i kriticky velmi úspěšný titul, takže s ohledem na tuto skutečnost možná není port na PS4 a Xbox One tolik překvapující. Nezapomínejme ale na to, že Survivor je hardwarově dost náročnou hrou, která po vydání trpěla nemalými problémy s výkonem, a to na všech třech platformách. I když to nejhorší zažili majitelé osobních počítačů, ani situace na konzolích nebyla dlouho ideální. Na druhou stranu dnes je na tom novinka od Respawnu díky řadě větších i menších patchů o poznání lépe.

Pověst technicky náročné hry, která dává zabrat i nejnovějšímu hardwaru, má ale Star Wars Jedi: Survivor pořád. Nezapomínejme také na to, že v minulosti se vývojáři z Respawnu nejednou nechali slyšet, že usilují o opravdový next-gen zážitek. A proto jsme překvapeni, že se jej teď vážně snaží dostat i na starší konzole.

Po vydání na konci dubna/apríla ale bylo na PC možné pozorovat optimalizační paradox, kdy se mohli majitelé staršího hardwaru tu a tam těšit z lepšího a stabilnějšího výkonu než ti, kterým ve skříních hučí nejmodernější grafické karty. Takže šance, že bude letošní výlet do galaxie Star Wars na PlayStationu 4 a Xboxu One hratelný, tu nejspíš je. Přesto se budeme hodně divit, pokud budou ukazatele frekvence snímků za sekundu při pohledu na širé pláně planety Koboh s městečkem Rambler's Reach uprostřed ukazovat víc než 15fps.

Pokud nicméně při Calových snahách jít po stopách svých přátel a éry vrcholné Republiky na PC, PS5 nebo Xboxu Series X|S stále čelíte technickým problémům, máme tu pro vás ještě ujištění EA, že další opravy a vylepšení výkonu stávajících verzí hry jsou na cestě a stále jsou pro Respawn prioritou. Více informací o nadcházejících patchích se máme dozvědět, až se bude blížit jejich vydání. Nedávno jsme se také dozvěděli, že dosud neoznámený třetí díl série Star Wars Jedi pravděpodobně využije engine Unreal 5. Věříme, že kdyby aktuální engine od Epic Games poháněl už Star Wars Jedi: Survivor (Respawn při vývoji zůstal u jedné z posledních verzí Unrealu 4), o vidině portu na PS4 a Xbox One bychom teď nejspíš nepsali.

Generální ředitel EA Andrew Wilson nicméně během konference s investory prohlásil, že Electronic Arts zatím nemá v souvislosti s budoucností série Star Wars Jedi co oznámit. S ohledem na skvělý vztah firmy s Lucasfilmem a Disneyem, díky němuž tu máme i dva díly série Star Wars: Battlefront nebo dlouhá léta fungující mobilní Star Wars: Galaxy of Heroes, by ale Wilson rád viděl pokračování. „Určitě bych rád postupem času viděl víc z Jedi série. Je to prostě výjimečná hra, která vypráví výjimečný příběh,“ dodal šéf EA.