Nejprve dobrá zpráva. Sony ujistila investory, že Marvel's Spider-Man 2 vyjde v tomto fiskálním roce, který pro společností končí 31. 3. 2024. Dříve studio Insomniac Games uvádělo podzim 2023. Na tom se ale pravděpodobně nic nezměnilo (insideři nejčastěji zmiňují září). Vypadá to ovšem na slabší rok z pohledu her.

Sony chce během fiskálního roku prodat 25 milionů konzolí PS5, což je nejvíce ze všech PlayStationů v historii. V předešlém fiskálním roce to bylo 19,1 milionu kusů. Pokud se tohle korporaci podaří, zapíše se PS5 do historie, protože ani PS2 se v jednom fiskálním roce nepodařilo prodat tolik kusů.

MENŠÍ PRODEJE HER

Současně ale Sony očekává menší prodeje first-party her. Už bohužel neupřesnila, proč očekává menší zájem o tituly vytvořené týmy v rámci PlayStation Studios. Ihned se ovšem rozběhly spekulace, že Marvel's Spider-Man 2 může být jedinou velkou fist-party hrou letošního roku. Takové dohady ale nejsou ničím podloženy. Nicméně zatím má Sony na nadcházející měsíce skutečně oznámeno jen pokračování pavoučího dobrodružství.

„Snažíme se vytvářet úplně nové značky, vydávat tituly na PC a posilujeme vývoj live service her,“ dodal zástupce Sony. Tím potvrdil dřívější strategii se zaměřením nejen na příběhové hry pro jednoho hráče, ale i na online hry pro více hráčů. Jedním z nich bude samostatná multiplayerová akce zasazená do světa The Last of Us, projekt připravují v Naughty Dog. V Guerrilla Games zase chystají kooperativní hru ze světa Horizon.

Analytik Hideki Yasuda z Toyo Securities si pro Bloomberg všímá slabé akcelerace softwaru a de facto stagnace online služeb. PlayStationu se daří prodávat PS5 (vyexpedováno celkem 38,4 milionu kusů), takže hardwarový byznys je v perfektním stavu, vrásky ale dělají zbývající dvě části.

„Prodeje hardwaru rostou v souladu s prognózami Sony, ale akcelerace softwaru, nejziskovější části herního byznysu, zůstává slabá,“ uvedl Yasuda pro Bloomberg a poukázal na pokles prodeje softwaru o 2,5 milionu kusů než za stejné období předchozí fiskálního roku, prodalo se 68 milionů her. 9,5 milionu kusů tvořily first-party tituly od PlayStation Studios, což je o 5 milionů méně. 70 % prodaného softwaru tvořily digitální verze, což je pokles o 1 % oproti stejnému období minulého roku.

RUŠENÍ PROJEKTŮ

Shuehei Yoshida, jenž má v PlayStationu na starost nezávislé vývojáře, nechce, aby live service hry dominovaly průmyslu, považuje je totiž za nudnější. Přesto ale Sony chce do roku 2025 spustit až 12 takových projektů. Aby se PlayStation udržel a byl nadále vnímám jako to nejlepší místo pro hraní her, experimentují studia a pouští se do nových nápadů. Jak ale Yoshida prozradil, mnoho z nich se nepovede a zruší se.

„Uděláme prototyp, vyhodnotíme ho a rozhodneme se, zda vynaložíme více času a prostředků, nebo ho prostě zastavíme. Zrušili jsme tolik her,“ prozradil Yoshida pro The Guardian. Když k rušení dochází, snaží se vývojáře přesvědčit, že je třeba koncept zrušit, aby se nezasekli na něčem, co nemá perspektivu.

„Obvykle pracujeme s lidmi s velmi silnými nápady. Takové lidi máme rádi, takže snaha změnit nebo zastavit jejich nápady je velmi obtížná. V tomto odvětví je to všechno o talentu. Snažím se pomáhat, jak jen to jde,“ dodal.

Sony musí rozhodovat o tom, které projekty povolí a které ne. Je to obzvláště důležité v dnešní době, kdy meziročně rostou náklady na vývoj. S extrémním růstem se musely společnosti vypořádat při přechodu z jedné generace do druhé. Ve srovnání s érou PS3 mohou současné projekty stát 3x více.

Od Yoshidy jsme se dozvěděli, že vývoj God of War 3 stál 44 milionů dolarů, ovšem současné God of War Ragnarök pro PS5 a PS4 stálo téměř 200 milionů dolarů.

Sony to sice nikdy nepotvrdila, ale pro PS5 měla zrušit Uncharted a pokračování Days Gone.

Další akvizice?

Japonská firma meziročně zvýší náklady spojené s akvizicemi o 20 %. Je pravděpodobné, že Sony koupí další samotné studio, případně bude nadále rozšiřovat své stávající týmy. Tenhle měsíc oznámila, že kupuje Firewalk s bývalými vývojáři Call of Duty a Destiny. Tady další akvizice:

  • Nixxes Software (2021), specialisté na portování her na PC
  • Bluepoint Games (2021), autoři remaku Demon's Souls
  • Firesprite (2021), vývojáři PS VR her
  • Fabrik Games (2021), podpůrný tým studia Firesprite
  • Housemarque (2021), autoři Returnal
  • Valkyrie Entertainment (2021), podpůrné studio, pomáhalo s inFamous a God of War
  • Bungie (2022), studio stojící za Destiny
  • Haven Studios (2022), vede Jade Raymond, vývoj live-service her
  • Savage Game Studios (2022), vývojáři mobilních her

Počítačoví hráči se mohou těšit na další PlayStation hry pro PC. Sony hodlá v nadcházejících měsících se strategií pokračovat. Možná konečně dojde na vyhlíženou samurajskou akci Ghost of Tsushima od Sucker Punch, která by doplnila Horizon Zero Dawn, Marvel's Spider-Man, The Last of Us Part 1, Days Gone a další hry Sony na PC. Jen doufejme, že port tentokrát bude optimalizovaný.