Více než půlhodinové video nazvané Developer Deep Dive je určitě zajímavé a v pondělí nám nabídlo dost rozsáhlý pohled na očekávanou střílečku S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Bohužel ale ještě víc posílilo už tak rozšířené, ale zcela mylné představy, že se na vývoji nějakým způsobem podílí Microsoft a že je S.T.A.L.K.E.R. 2 projekt, který může být řazen mezi first-party tituly určené pouze nebo primárně pro Xbox.

Premiéra Deep Dive filmečku na profilu Microsoftu na Twitchi, dostupnost hry v Game Passu ani fakt, že vám YouTube doporučí spíše verzi videa z kanálu Xboxu než z účtu samotných vývojářů, ale nic nemění na tom, že GSC Game World je zcela nezávislé studio. Případně že konzolová exkluzivita je jen časová, že fanouškovskou základnu stále tvoří především PC hráči nebo že GSC zastupuje i roli vydavatele. Nyní každopádně tvůrci berou marketing zase do vlastních rukou a výsledkem je první blogový příspěvek vydaný na oficiálním webu a na Steamu, který přináší dodatečný kontext k tomu, co jsme viděli.

Autoři touto cestou kupříkladu potvrdili, že napříč Zónou se stále nacházejí četné a dost záhadné X-laboratoře známé už z předešlých her ze série S.T.A.L.K.E.R. S použitím nedostavěné chladicí věže také nabídli působivé srovnání reálné fotografie s renderem z herního enginu, které naznačuje, že virtuální Zóna je na mnoha místech skoro k nerozeznání od skutečnosti.

Veteráni mohou navíc očekávat, že některé lokace budou vypadat skoro stejně jako v minulosti, protože podobně jako v reálu, i ve virtuálním světě mohou určitá místa zamrznout v čase. Jiná se ale po všech těch letech od vydání kultovních klasik S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl, S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky a S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat dost proměnila. Třeba z dříve velmi nebezpečného vypalovače mozků, jenž v Shadow of Chernobyl chránil srdce Zóny, je nyní ruina připomínající předchozí události.

Studio GSC Game World zveřejnilo i nové koncepty a rendery ukazující výbavu stalkerů, léky a tradiční delikatesy ze Zóny. Což znamená především konzervy, klobásy, starý chléb a samozřejmě vodku. S.T.A.L.K.E.R. 2 nabídne trochu víc survival prvků než předešlé tituly, takže hlavní hrdina Skif musí jíst a spát jako každý normální člověk. Speciálně při výpravách hlouběji do nitra Zóny se tedy hodí mít nejen pořádnou výbavu čítající zbraň, zbroj, detektor a respirátor, ale i dostatek zásob. Vodka je sice považována za všestrannou a snadno dostupnou ochranu před radiací, ale některé překážky vyžadují více specializované látky a léky, mezi něž patří Hercules, Vinca či PsyBlocker.

Zaujmout může ještě pohled na nemalé množství artefaktů. I zde je možné spatřit řadu starých známých kousků a nadále platí, že artefakty mohou nabídnout různé výhody a vylepšení a mnohdy představují cenné a žádané zboží. Což z nich dělá základní prvek ekonomiky v Zóně.

Lze přitom očekávat, že jedním z klíčových bodů z hlediska ekonomiky bude i nadále bar U 100 radů, který se nachází v areálu bývalé továrny Rostok. Proč to zmiňujeme, když jsme Rostok řešili nedávno? Protože nyní studio GSC Game World potvrdilo, že tuto lokaci obsadila volnomyšlenkářská frakce Svoboda. Ne že bychom byli příznivci Povinnosti, která byla dosud se Svobodou vždy na kordy, ale radši si ani nechceme představovat, jak bude bar a sousední aréna vypadat zrovna pod takovýmto vedením...

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl vyjde 20. listopadu/novembra 2024 ve verzi pro PC (Steam, GOG.com, Epic Games Store) a Xbox Series X|S a už ode dne vydání bude k dispozici s českými titulky a v nabídce Game Passu. Verze pro PlayStation 5 může vyjít později, dosud ale nebyla oznámena.