Fanoušci, kteří věřili tomu, že se krátce po letních prázdninách konečně podíváme do modernizované černobylské Zóny ve hře S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, nedávno schytali studenou sprchu v podobě několikátého odkladu data vydání. Tentokrát ale byly špatné zprávy doprovázené lákadlem na rozsáhlou prezentaci, jejímž prostřednictvím nám ukrajinské studio GSC Game World hodlalo nabídnout dosud nejrozsáhlejší pohled na hru. A nakonec jsme dostali opravdu bohatou nadílku nových materiálů.

Během prezentace nazvané Developer Deep Dive, jež si odbyla premiéru na profilu Microsoftu na Twitchi, vývojáři zmínili množství známých informací a zajímavostí, až nyní lze ale většinu z nich vidět v praxi. Během více než 30minutové prezentace totiž došlo na rozsáhlou ukázku plní úkolu v bažinách, které se poprvé objevily v prequelu S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky z roku 2008. Veteráni tak nepochybně poznají některé lokace, i když tvůrci zpřístupnili i dříve nedostupná místa, například vinný sklep pod kostelem.

Také očividně oživili frakci Jasná obloha, která byla v důsledku událostí velkého finále Clear Sky vyhlazena. Což má být důvod, proč tato frakce nefiguruje v prvním díle s podtitulem Shadow of Chernobyl (2007) ani ve volném pokračování s názvem S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (2009). Žádného z příslušníků Jasné oblohy sice v nově zveřejněných záběrech neuvidíte, ale zprávy a hlášení, které zachytí hráč za doprovodu ikonického zvuku, naznačují, že v oblasti přinejmenším v nedávné době operovali.

Mimochodem, po skončení přímého přenosu na Twitchi bylo nové video vydáno na oficiálním YouTube kanále série S.T.A.L.K.E.R. za doprovodu českých titulků (viz výše). Ty ovšem naznačují, že mohlo dojít k přejmenování dosud vyhynulé frakce. Zatímco ve hře S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky se o ní vždy mluvilo jako o Jasné obloze, což je vidět třeba i v manuálu českého vydání originální PC verze, zdejší titulky používají název Čistá obloha.

Podle vývojářů mají mít každopádně všechny frakce více specifické chování než dříve, minimálně ve svých sídlech. Samotáře tak obvykle potkáme o samotě nebo v malých skupinkách, zatímco při návštěvě Povinnosti nebude těžké poznat, že si zakládá na vojenské disciplíně a hierarchii. Asi nejzajímavější je ale tvrzení, že frakce mohou za určitých okolností změnit své vůdce a následně se chovat způsobem, jaký bychom od nich standardně neočekávali.

V mnoha ohledech ale očividně S.T.A.L.K.E.R. 2 nabídne to, co bychom od takové hry čekali, protože povědomých prvků je tu k vidění opravdu dost. A to nejen v bažinách, protože napříč prezentací se objeví třeba i záběry z městečka Pripjať. Fanoušci nepochybně poznají flaksy, snorka a další dobře známé mutanty. I předměty a vybavení působí jako návrat starých známých, jen je leccos poněkud pokročilejší a vizuálně přitažlivější než dříve.

Samotný inventář zjevně funguje dost podobným způsobem jako v minulosti, ale otevření konzervy, použití obvazu nebo hlt z lahve vodky kvůli snížení účinků psi-radiace doprovází zajímavé animace. Podobně jsou na tom efekty různých anomálií, v nichž lze s pomocí detektoru najít užitečné artefakty. Ne všechny anomálie jsou ale nebezpečné, takže se můžete setkat i s takovou, která zmírní seskok z velké výšky.

Na druhou stranu, od plamenů šlehajících ze země nebo od vzdušného víru, jenž roztrhá nebohou flaksu na cucky, nelze očekávat žádnou pomoc. S.T.A.L.K.E.R. 2 zkrátka není lehká hra a hráč je místo nové úrovně nebo zvýšení statistik odměňován jednoduše lepším poznáním herního světa a možností získat cenné zkušenosti, které vám mohou při průzkumu Zóny zachránit krk. Zvlášť s ohledem na to, že hlavní příběhová linie vás podle všeho neprovede celou Zónou, takže řadu věcí budete muset objevit poctivým a volným zkoumáním prostředí. Závěrem se sluší připomenout, že v samotném videu je možné objevit různé zákulisní materiály, například pohled na motion-capture, rozpracované cut-scény nebo storyboardy. Celkem má hra nabídnout přibližně 3 hodiny cut-scén, zatímco samotná Zóna bude rozdělena na 20 pestrých regionů.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl vyjde 20. listopadu/novembra 2024 ve verzi pro PC (Steam, GOG.com, Epic Games Store) a Xbox Series X|S a už ode dne vydání bude k dispozici s českými titulky a v nabídce Game Passu. Verze pro PlayStation 5 může vyjít později, dosud ale nebyla oznámena.