Vývoj her už dávno překonal filmový průmysl, a to nejen svou popularitou, ale i rozpočty. Jedním z nejnovějších odhalených příkladů je hra Call of Duty: Black Ops – Cold War, jejíž produkční náklady se vyšplhaly na neuvěřitelných 700 milionů dolarů. Tohle číslo nezahrnuje marketingové výdaje, což celkovou částku ještě více zvyšuje.

K údajům se dostal Stephen Totilo z GameFile. Našel je v soudních dokumentech, kde jsou uvedeny i rozpočty dalších dvou dílů Call of Duty.

Navzdory obrovským nákladům prodalo Cold War přibližně 30 milionů kopií, což je méně než předchozí díly série. Například Call of Duty: Black Ops 3, které vzniklo s rozpočtem „pouhých“ 450 milionů dolarů, oslovilo 43 milionů hráčů. Podobně i remake Modern Warfare z roku 2019, jehož náklady činily 640 milionů dolarů, dosáhl 41 milionů prodaných kopií.

Ptáte se, proč tak vysoké náklady? Podle dostupných informací rozpočet Cold War zahrnoval vývoj ambiciózních technologií a vylepšení, které měly posunout hratelnost na novou úroveň.

Jak vidíte, rozdíl v rozpočtu Black Ops 3 a Cold War by dokázal zaplatit vývoj jiné velké hry.

V dokumentu se dále píše:

Black Ops III (2015): Studios Treyarch vyvíjelo hru tři roky s tvůrčím týmem stovek lidí a investovalo do vývoje více než 450 milionů dolarů (43 milionů prodaných kusů)

Modern Warfare (2019): Studio Infinity Ward vyvíjelo hru několik let a za celou dobu jejího životního cyklu vynaložilo na vývoj více než 640 milionů dolarů (41 milionů prodaných kusů).

Black Ops Cold War (2020): Studia Treyarch a Raven Software vytvářela hru několik let s týmem stovek tvůrců. V průběhu celého životního cyklu hry nakonec vynaložila na vývoj více než 700 milionů dolarů (30 milionů prodaných kopií).

Není divu, že se spekuluje o dalším navýšení investic do vývoje. Nejnovější díly Call of Duty by mohly prolomit magickou hranici jedné miliardy amerických dolarů. Pokud by se tak stalo, šlo by o historický milník v herním průmyslu. Zároveň to ale také vysvětluje, proč se mluví o tom, že hry by se měly prodávat za vyšší cenu, a proč vydavatelé hledají nové způsoby, jak hráče zapojit a motivovat k dlouhodobým investicím do jejich titulů.

Navzdory tomu všemu není Call of Duty: Black Ops – Cold War nejdražší hrou všech dob. Tou je podle dostupných informací Genshin Impact, jehož vývoj stál přibližně 900 milionů dolarů. V obou případech ale nejde o finální čísla, protože marketingové kampaně tvoří obrovskou část rozpočtu a často zůstávají tajemstvím. V budoucnu tuhle částku může překonat Star Citizen. Vývojářům se od hráčů podařilo vybrat už více než 775 milionů dolarů. Otázkou je, kolik z toho je opravdu investováno do vývoje a marketingu. A co potom Grand Theft Auto VI, od něhož analytici očekávají, že v předobjednávkách vydělá miliardu dolarů.

Díky soudním tahanicím Microsoftu kvůli akvizici Activisionu Blizzard King například víme, že The Last of Us Part II stálo 220 milionů dolarů. Do vývoje a marketingu Marvel's Spider-Man 2 měla Sony investovat 315 milionů dolarů a Microsoft do Halo 2 údajně 194 milionů (vývoj i marketing).

Vývoj Cyberpunku 2077 společně s marketingem byl 436 milionů dolarů a dalších 63 milionů dolarů stálo příběhové rozšíření Phantom Liberty.