Magazín · Preview · v pondělí 1. 6. 2020 15:01
Náš rozhovor s Halley Gross vám poodhalí zákoutí příběhu The Last of Us: Part II
Od The Last of Us: Part II nás nedělí moc dní. Všichni s očekáváním vyhlížíme 19. červen a žhavíme své herní konzole. Všichni čekáme, jak bude pokračovat cesta Ellie a Joela. Všichni chceme odpovědi na otázky, které před nás položil první díl. A my jsme v uplynulých dnech měli možnost se na nějaké takové otázky sami zeptat, a to hned Halley Gross stojící za příběhem The Last of Us: Part II.
Na druhý díl post-pandemické akce stále s nadšením čeká tisíce a milióny zvídavých fanoušků. Dokonce i vy sami jste pravděpodobně jedním z nich. Anebo jste ti, kteří nad hrou již zlomili hůl? Vývoj pokračování jedné z nejoblíbenějších her předešlé dekády rozhodně nebyl nic jednoduchého. Ať už to byly vzniklé komplikace v podobě odkládání vydání či uniklým spoilerům, kvůli kterým mnoho hráčů začalo pochybovat a začali si pokládat otázku: bude druhý díl The Last of Us vůbec stát za to?
My vám své dojmy z hraní budeme moci přinést až za několik dní, ovšem sama Halley Gross nám v našem nedávném rozhovoru poodhalila hned několik zákoutí, které příběh titulu skrývá. A dost možná i vám samotným otevře oči a poskytne možnost spatřit krutý svět The Last of Us: Part II trochu jinýma očima. A to vše samozřejmě bez spoilerů.
Pojďme se podívat na samotný příběh hry. Druhý díl rozhodně není klasickým sequelem. To už víme. A vzhledem k uniklým záběrům a informacím začali někteří fanoušci ztrácet v pokračování důvěru. Vývojáři skutečně podnikly kroky, které se nemusejí líbit každému. Otázkou samozřejmě zůstává, zda tyto odvážné činy mají své odůvodnění.
CHCEME VYPRÁVĚT PŘÍBĚH O KOLOBĚHU NÁSILÍ A JAK KAŽDÝ ČIN DOPROVÁZEJÍ NÁSLEDKY A KDE NIKDO NENÍ HRDINOU ANI NEPŘÍTELEM.
INDIAN: Už několikrát jsme slyšeli, že směr, kterým se příběh vydává a akce, které budeme muset podniknout, se nezalíbí pravděpodobně každému. Proč jste se rozhodli vydat vlastním směrem a zkoušeli jste na začátku přijít například s jiným způsobem, jak nám příběh odvyprávět?
HAILEY GROSS: Když jsem poprvé dostala nabídku se na hře podílet, sedla jsem si s Neilem (Neil Druckmann, viceprezident studia Naughty Dog, poz. redakce), který měl napsaný začátek a konec a pár stěžejních bodů. Samotný konec hry je sice jiný, než který měl na mysli Neil, ale s některými událostmi jsme ani nehnuli. A právě ty momenty mě nejvíce nadchly. Byly to odvážné kroky, ale za to působily skutečně věrohodně nejenom v očích našeho týmu, ale byly věrohodné vůči celému světu The Last of Us. Chceme vyprávět příběh o koloběhu násilí a jak každý čin doprovázejí následky a kde nikdo není hrdinou ani nepřítelem. Zkrátka se nám zdálo, že se jedná o nejautentičtější způsob, jakým příběh i samotné postavy vylíčit v tom nejuvěřitelnějším světle.
Takže byste řekla, že se jedná spíše o příběh celého světa The Last of Us, nežli pouze o příběh jednotlivých postav?
H: Rozhodně nechceme upozaďovat Joela ani Ellie, stále jsou to postavy, které jsou našim srdcím nejblíže. Ale zároveň se jedná o příležitost, jak tento svět rozšířit a vložit do něj nové postavy. Ukázat, že každá postava má - stejně jako Joel a Ellie - světlé i stinné stránky, má komplikovanou povahu a chtěli jsme ukázat hráčům, co pro každou z nich svět, ve kterém žijí, znamená a jak se vyrovnávají s nelehkým a krutým každodenním životem.
Víme, že nedávno se po internetu rozšířily nějaké spoilery. Jak jste se cítila, když se k vám dostaly reakce od fanoušků? Přeci jenom ne všichni byli z toho, co viděli, nadšení.
H: Je to zklamání? Samozřejmě. Chtěli jsme, aby hráči sami poprvé prožívali dané okamžiky a zvraty a aby netušili, kam se hra posouvá. Ale na druhou stranu, hry jsou od toho, aby se hrály. I když byste se dozvěděli některé stěžejní body, nic se nevyrovná samotnému hraní, kdy dané situace skutečně prožíváte. Cítíte strach a napětí v každém momentu. Pokud budete pouze sledovat cut-scény, číst zvraty, které se ve hře odehrávají, nic z toho vám nepomůže pochopit všechny chvíle, které k tomu vedly. Kdo Ellie je, v koho se změnila. A zároveň ti, kteří se dostali k některým spoilerům a nesouhlasí s danými událostmi, okamžitě je reflektují směrem k Ellie a stylizují se do její pozice. Ale to není to, co chceme. My chceme, abyste poznali, kdo Ellie je, bojovali společně s ní a chtěli spravedlnosti, ale sami za sebe.
Osobně si myslím, že každá postava má něco, co na ní můžeme obdivovat.
V jednom z videí jste zmínila, že „Nikdo není hrdinou v takovém světě“ - nemyslíte si ale, že by hráč mohl právě nějakého hrdinu postrádat? Že by mohl postrádat někoho, koho může obdivovat a ztotožňovat se s ním?
H: Osobně si myslím, že každá postava má něco, co na ní můžeme obdivovat. Obdivuji Elliin vzdor a její smysl pro humor, jsem inspirovaná Joelem a jeho nelehkým životem plným úskalí, který i přesto našel cestu, jak být otcem, kterého Ellie potřebovala. Obdivuji, jak naše postavy dokážou projevovat lásku a starost. Myslím, že každá z našich postav má něco, co na nich můžete milovat a obdivovat.
A jelikož byl rozhovor veden jakožto roundtable interview, nebyli jsme u něj docela sami a měli jsme možnost vyslechnout i odpovědi na otázky jiných médií . Pojďme se na některé tedy podívat.
GAMESTAR: Všichni už víme, že hra se rozhodně brutality nebojí. Čeho jste chtěli tímto zvýšeným stupněm brutality především dosáhnout?
H: Chtěli jsme především vystihnout koloběh násilí tak, jak skutečně funguje a ukázat, jaký dopad může mít něco takového na celou osobnost člověka. Chtěli jsme vystihnout, jak se Joel a Ellie mění a jak se mění svět kolem nich, jak by vypadal, pokud by se jednalo o realitu. Násilí k tomuto světu patří a my ho potřebovali vykreslit v té správné podobě, k čemuž patří i těžká rozhodnutí. Ellie se vydává na cestu spravedlnosti a vy jako spisovatel chcete, aby na své cestě překonávala stále těžší a těžší překážky. Proto ve hře máme tyto NPC, které jste už sami mohli vidět. Když se rozhodnete zasáhnout, když někoho zabijete, jeho přátele ho oslovují jménem, jsou zasaženi jeho ztrátou a dávají to najevo. Žádná možnost není jednoduchá, žádná volba nepřijde zadarmo. A vy vidíte, jak to na ni všechno padá a soucítíte s ní, prožíváte s ní v každém momentu strach i napětí a chápete, že každé rozhodnutí, které učiní, není lehké. A abyste skutečně porozuměli tomu, čím si daná postava prochází, musíte vytvořit svět, který je krutý a kde nic není jednoduché.
CHTĚLI JSME VYSTIHNOUT, JAK SE JOEL A ELLIE MĚNÍ A JAK SE MĚNÍ SVĚT KOLEM NICH, JAK BY VYPADAL, POKUD BY SE JEDNALO O REALITU.
SECTOR: Inspirovali jste se například některými filmy či knihami při vytváření takového nelítostného světa a prostředí, které The Last of Us má?
H: Neil čerpal inspiraci především z knih jako Cesta od Cormaca McCarthyho nebo Město Zlodějů od Davida Benioffa. Ale myslím, že hodně jsme také vzali ze současného světa, například ze zpráv. Chtěli jsme, abychom se skutečně objevili v post-pandemickém světě. Chtěli jsme, aby všechno působilo autenticky.
PC GURU: Samotný vývoj rozhodně není jednoduchý proces. Co bylo v tomto případě v rámci vývoje nejsložitější?
H: Nejtěžší byl pravděpodobně editační proces. Máme skutečně obrovské studio s mnoho skvělými lidmi, kteří mají skvělé nápady a museli jsme vybrat pouze některé, které se nám zdáli nejsprávnější a které se zdáli skutečné vůči světu. A nakonec to všechno muselo odpovídat celému námětu a tématice a na to především dohlížel Neil. Ze všech hledisek - z hlediska prostředí, příběhu, chování umělé inteligence, všechno muselo odpovídat námětu. A tudíž selektivnost a potřeba některé nápady odstranit… to bylo pravděpodobně nejsložitější, protože máme nápady, které se do finální verze vůbec nedostaly.
Halley Gross nám toho sama řekla ještě o něco víc, to bychom už bohužel ale zacházeli do minového pole se spoilerovou výstrahou. Doufáme, že vám otázky, a především odpovědi dokázaly přinést pohled, co se ve skutečnosti má odehrávat v pozadí celého příběhu. The Last of Us nebyla hrou, která vám dala cokoli zadarmo a nenabídla vám příběh přímočarý. Doufejme tedy, že to samé se podaří i druhému dílu, na který se můžeme těšit již za pár týdnů. My vám mezitím přinese preview s našimi dojmy a poté recenzi.
The Last of Us: Part II vyjde 19. 6. 2020 na PlayStation 4 s českými titulky.