Před pár týdny jsme se dočkali velmi milého překvapení ve formě odhalení hry Return to Monkey Island, na níž už zhruba dva roky pracují tvůrci adventury Thimbleweed Park ze studia Terrible Toybox. To vede sám Ron Gilbert, který je považován za otce celé série Monkey Island. Oznámení projektu však bylo dost strohé na informace a obrazové materiály. V souvislosti s nimi jsme se dočkali pouze krátkého teaseru a pohledu na ikonický Mêlée Island na oficiálním webu. Tato situace se naštěstí nyní mění, a to zásluhou serveru Adventure Gamers, který zveřejnil rozhovor nejen s Ronem Gilbertem, ale i s Davem Grossmanem, dalším z klíčových tvůrců série, jež se zrodila v původním studiu Lucasfilm Games, později známém jako LucasArts.

Nyní tak máme k dispozici první screenshoty, které ukazují prostředí zatím nespecifikovaného chladného ostrova, jeskyni na Monkey Islandu, obchod zámečníka na Mêlée Islandu a novou podobu klasické hlavní třídy ve vesnici na Mêlée Islandu. Kdo si ještě pamatuje na The Secret of Monkey Island z roku 1990, jistě si hned vzpomene na to, že doleva by se vydal k sídlu guvernérky Elaine, zatímco v kostele, který má nyní z nějakého důvodu zatlučená okna, se na samém konci hry pokusil LeChuck s Elaine oženit. Svou roli sehrálo také vězení, nemluvě o obchodu s víceméně smíšeným zbožím, na nějž se v prvním díle série váže hned několik hádanek.

Screenshoty ukazují také svérázný, z pohledu tvůrců moderní umělecký styl, na němž pracoval umělecký ředitel Rex Crowle. Ten se podílel i na hrách jako LittleBigPlanet nebo Knights and Bikes od Double Fine. Gilbert s Grossmanem přitom prozradili, že když se poprvé sešli, aby vymysleli základy hry, samozřejmě uvažovali o směru pixel artu, kterým se vydal už Thimbleweed Park a který si navzdory existenci speciálních edic stále spojujeme jak s The Secret of Monkey Island, tak s druhým dílem. Nakonec ale padlo rozhodnutí zvolit styl, který nejen že nejvíc prospěje samotné hře, ale navíc bude mít šanci přilákat nové hráče a zájemce.

Tentokrát zjevně není cílem vyvolat dojem, že je Return to Monkey Island striktně retro titul. Dokázat by to mělo i pokročilejší uživatelské rozhraní, které na rozdíl od Thimbleweed Parku nebude kopírovat klasické rozhraní známé z celé řady adventur od LucasArts, jež pohánel engine SCUMM. Koneckonců otázku, jak interface i samotný herní engine aktualizovat, řešil Gilbert už v rámci bezplatné hříčky Delores: A Thimbleweed Park Mini-Adventure, vydané během roku 2020.

Ron Gilbert a Dave Grossman se však v rozhovoru rozpovídali i o dalších věcech. Kupříkladu úplně první oznámení existence hry, které proběhlo na apríla na blogu Rona Gilberta, bylo podle všeho plánováno delší dobu, protože si tvůrci usmysleli, že jde o geninální nápad, zvlášť když Gilbert byl historicky odpůrcem aprílových žertů. Letos ale bohužel 1. duben/apríl připadl na pátek, a tak muselo plnohodnotné odhalení projektu počkat na začátek následujícího týdne.

Dobrou zprávou je, že kromě řady nových postav potkáme při hraní i několik starých známých. Už je potvrzen sám Guybrush Threepwood, kterého opět nadabuje Dominic Armato, a mluvící lebka Murray s hlasem osvědčeného Dannyho Delka. Samozřejmě se musí vrátit také Elaine Marley, opět s hlasem Alexandry Boyd, a pirát LeChuck. Do jeho přízračné nebo zombie kůže se ale bohužel jeho dvorní dabér Earl Boen nevrátí, jelikož je v důchodu. Boen však dal vývojářům svolení LeChucka přeobsadit. A protože se vrátíme na Mêlée Island, vrátí se také stařec na vyhlídce, vůbec první vedlejší postava, s jakou jsme se kdy v sérii Monkey Island potkali.

O samotném příběhu toho stále moc nevíme, s jistotou ale začne v zábavním parku, v němž končil Monkey Island 2: LeChuck's Revenge. Nadále přitom platí, že události hry nesmažou ani nepřepíšou třetí díl známý pod názvem The Curse of Monkey Island, na němž už Gilbert ani Grossman nepracovali. Dobrá zpráva pak je, že vývojáři stejně přistupovali i k Escape from Monkey Island a epizodické sérii Tales of Monkey Island od Telltale Games. Přestože na nich přímo nepracovali, uvědomují si, že jde o skvělé hry, které si oblíbila řada hráčů, takže nutkání začít zase od začátku ustoupilo snaze nehodit oblíbené adventury do koše. Tvůrci však upozorňují, že pokud jde o kánon série, jednotlivé díly si tu a tam lehce odporovaly, takže i Return to Monkey Island se bude držet stávajícího kánonu, kde to bude možné, a zároveň kánon pomine, pokud by měl být překážkou pro vyprávění příběhu.

Kvůli tomu je ale také těžké a podle Grossmana navíc tak nějak zbytečné snažit Return to Monkey Island někam časově zařadit. Přímo navazuje na druhý díl, tudíž by měl logicky předcházet událostem The Curse of Monkey Island jakožto třetímu dílu, nicméně podle Rona Gilberta je řazení jednotlivých her dost nejasné a nedefinovatelné, zatímco Dave Grossman upozornil, že snaha přiřadit každému příběhu konkrétní číslo kvůli chronologickému řazení bude dříve či později těžká.

Zajímavě zní také zákulisní informace. Není žádným tajemstvím, že značka Monkey Island patří společnosti Lucasfilm, kterou nyní vlastní Disney. Dlouho se tedy zdálo, že neexistuje reálná šance na vznik pokračování, jelikož Disney není zrovna společnost, která by nutně potřebovala peníze výměnou za práva k Monkey Islandu. Jednoho se však Ron Gilbert dal na výstavě Pax do řeči s Nigelem Lowriem z Devolver Digital. Lowrie prozradil, že se zná s Johnem Drakem, který je šéfem licencování v divizi Lucasfilm Games, a slíbil Gilbertovi, že zjistí, zda by se něco dalo v souvislosti s Monkey Islandem podniknout.

A tak se zrodil Return to Monkey Island, který vytváří studio Terrible Toybox, konkrétně tým, jenž na vrcholu vývoje čítal zhruba 25 vývojářů. Na Thimbleweed Parku mělo pro srovnání pracovat zhruba 14 lidí, přičemž tento rozdíl způsobila zejména potřeba většího počtu grafiků a animátorů. Projekt pak vydává Devolver Digital, zatímco Lucasfilm Games zde figuruje jako držitel a správce značky. Na přelomu let 2019 a 2020 se ještě Gilbert sešel s Davem Grossmanem, aby zjistil, zda má Grossman o návrat k Monkey Islandu zájem a zda jsou tvůrci schopní vymyslet opravdu zajímavou hru, a zbytek je historie, kterou si budeme moci zahrát někdy během letošního roku. Gilbert prohlásil, že se později dozvíme víc, jen zkrátka vývojáři nemohou nové pirátské dobrodružství Guybrushe Threepwooda vydat na Steamu přes noc.