Před vydáním Control v létě roku 2019 i poté se zdálo, že vydavatel 505 Games hází tvůrcům z finského studia Remedy Entertainment klacky pod nohy a záměrně celou značku sabotuje. Roční exkluzivita PC verze pro Epic Games Store v době, kdy přinášela negativní publicitu, zpoplatněný grafický upgrade na nové konzole, nesmyslný několikatýdenní odklad prvního placeného DLC ve verzi pro Xbox, exkluzivní mise a oblek pro digitální Deluxe edici pro PS4, jež se na základě dohody se Sony dodnes neobjevily nikde jinde... Tohle všechno vedlo k přesvědčení, že vztah Remedy jako vývojáře a 505 Games jako vydavatele nepřináší koncovým zákazníkům nic dobrého.

Přesto jsme se v roce 2021 dočkali oznámení, že tato spolupráce bude pokračovat a že z ní vzejde kooperativní projekt ze světa Control s pracovním názvem Condor a větší titul, z něhož se časem vyklubalo plnohodnotné pokračování, tedy Control 2. Ale teď je přece jen všechno jinak. Vedení Remedy oznámilo transakci s cílem odkoupit od 505 Games veškerá práva na značku Control.

Všechna práva na vydání, distribuci či marketing spojená s prvním dílem Control, projektem Condor, Control 2 i jakýmkoliv dalším případným produktem s touto značkou, kterého bychom se mohli dočkat někdy v budoucnu, tak přejdou do rukou Remedy. A to bez výjimky. Na základě stávající dohody bude 505 Games vydávat původní Control do konce roku 2024 a do té doby bude mít pod palcem také všechny existující obchodní dohody. Počínaje začátkem roku 2025 ale vydavatel ztratí nárok na jakýkoliv podíl i další práva. V případě Control 2 a projektu Condor je pak spolupráce Remedy a 505 Games ukončena s okamžitou platností.

Maximální kupní cena transakce činí přibližně 17 milionů eur, což se rovná množství peněz, jež dosud společnost 505 Games zaplatila za vývoj Control 2 a projektu Condor, s menší prémií. V minulosti už podobným způsobem studio Remedy získalo kompletní práva na značku Alan Wake zpět od Microsoftu, takže touto cestou zjevně finský tvůrčí celek pokračuje ve snaze mít kompletní kontrolu nad svými sériemi a produkty.

Nevypadá to tedy, že by transakce byla čistě výsledkem zlé krve mezi vývojářem a vydavatelem, i když nutno podotknout, že v oficiální zprávě je uvedeno, že díky ní bude moci Remedy vyjednávat lepší podmínky pro existující i budoucí hry se značkou Control. Takže určitá míra nespokojenosti s 505 Games zřejmě existuje. Vedení studia však zdůrazňuje, že série Control je v jádru Remedy a že za spolupráce s 505 Games přinesly více než čtyři miliony prodaných kopií prvního dílu Control oběma firmám tržby ve výši zhruba 100 milionů eur. Finská společnost je navíc nyní v pozici, díky níž bude moci sama činit správná produktová i obchodní rozhodnutí a zajistit dlouhodobý růst celé značky. Také bude mít pod větší kontrolou marketing, distribuci a další obchodní dohody.

A proč až nyní? Remedy má být aktuálně v lepší vyjednávací pozici než dříve, a to díky úspěchu surival hororu Alan Wake 2 a faktu, že Control je nyní ustálená značka. Studio se tak může rozhodnout, zda si Control 2 a Condor vydá samo či zda si mezi herními vydavateli najde nového partnera. Vyjednávání s případnými budoucími partnery mají proběhnout v následujících měsících.

„Naše možnosti budeme posuzovat opatrně, jelikož víme, že mnozí partneři považují Control za atraktivní sérii. Vývoj Condora a Control 2 v posledních měsících dobře pokročil a očekáváme, že tyto projekty dosáhnou dalších vývojových fází v průběhu první poloviny roku 2024. Vývoj Condora a Control 2 bude normálně pokračovat a zároveň zvážíme nejlepší vydavatelský, distribuční a finanční model pro tyto projekty,“ prohlásil generální ředitel Remedy Tero Virtala. Šéf finského studia zároveň poděkoval 505 Games za několik let trvající partnerství a za pomoc ve snaze udělat z Control značku s velkým potenciálem do budoucna.

Nezbývá tedy než doufat, že bude mít Remedy Entertainment při rozhodování o tom, za jakých okolností se projekt Condor a Control 2 dostanou na trh, větší štěstí než v roce 2017, kdy byla uzavřena originální dohoda studia s 505 Games. Těch přešlapů a sabotáží prvního dílu bylo na náš vkus příliš a věříme, že kooperativnímu spin-offu i plnohodnotnému pokračování může větší kontrola ze strany samotných vývojářů jen prospět.