Po šestitileté pauze k nám přijíždí nový díl Forzy Motorsport. Okruhové závody známé svou realističností přišly o číslovku ve svém názvu, což prozrazuje návrat ke kořenům této série. A dnes se společně podíváme, jak se nejnovější Forza z dílny Turn 10 hraje a v čem se liší od posledních dílů.

V preview verzi, kterou nám Microsoft poskytl, jsem si mohl vyzkoušet tréninkový režim, který lze odehrát se třemi různými auty. Jmenovitě se značky Subaru, Honda a Ford. Zatímco Subaru STI S209 a Honda Civic Type R má velmi dobré vyvážení ovladatelnosti a rychlosti, Ford Mustang GT je naopak bleskově rychlý a ovládá se až neobratně. Z každého auta budete mít jiný pocit a jak to už u Forzy bývá zvykem, výběr bude čistě na vás. Díky slíbenému počtu více než 500 aut se to vybírání dokonce může i trochu protáhnout. Čekají nás luxusní značky jako Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, Ferrari, Jaguar, Lamborghini, McLaren, Nissan, Porsche, Chevrolet a po vzoru Forza Horizon nově i Koenigsegg Jesko a mnohé další. Pokud jste však doufali, že se konečně objeví i naše Škodovka, tak bohužel. To samé platí i o pražské trati, na které jsme mohli závodit v sedmém, ale i v starších dílech. V nové Forze Motorsport na ni rovnou zapomeňte.

Výběr tratí má být ovšem i tak obstojný a se startem máme počítat s 20 okruhy napříč celým světem. Část z nich by fanoušci série měli poznat téměř okamžitě. Dostal jsem možnost si vyzkoušet Grand Oak, Mugello a Kyalami. Ty nás dostanou do USA, Toskánska a Jihoafrické republiky. Ač je každá mapa jiná a na jiném místě, barevně jsou téměř k neroznání, což vzhledem k rozložení na celou zeměkouli je celkem škoda. Pozadí je jednolité se spoustou stromů a zeleně. Na druhou stranu, pestrost je ovlivněna 24hodinovým cyklem s proměnlivým počasím. Každý závod se odehrává v jinou dobu a za jiných podmínek. Někdy vás bude doprovázet ranní mlha, jindy si budete hledat cestu skrz naprostou tmu. Kouká se na to dobře, ale žádného vlivu na jízdu jsem si nevšiml. V preview verzi mi scházel například déšť, který sníží přilnavost pneumatik a prodlouží brzdnou dráhu, což velmi dobře funguje například v konkurenčním Gran Turismu 7. Alespoň při poškození vozidla si nelze nevšimnout následků jako problémového zatáčení nebo snížení rychlosti. Destrukce vozidel je přitom na podobné úrovni jako v posledním Horizonu. Různé části vozidel můžete ohnout, odřít, ale nedojde k úplnému odchlípnutí. Pokud byste rádi viděli třeba motor bez kapoty, tak máte smůlu.

Vizuální stránka na tom přitom není špatně, ale popravdě jsem čekal trochu více. Poslední Forza Horizon přinesla dechberoucí scenérie, na kterých je radost se projíždět. Alespoň okrajově toho využívá i nová Forza Motorsport. Pohled na auta, vozovku a pozadí je i nadále skvostný, ale zamrzí absence detailů. Nejvíce je to vidět třeba na statickém křídle, které i v sedmém díle této série vibrovalo. Sice se nejedná o plnou verzi, ale čekal bych, že měsíc před vydáním taková věc už bude plně integrovaná. Odrazy ve zpětných zrcátkách neurazí, ale ty pěkné jsou hlavně v režimu kvality, který si na verzi pro Xbox Series X lze vybrat. Ten mimo jiné přináší i ray tracing, avšak za cenu snížení snímkové frekvence na 30. Zcela upřímně, ty drobné detaily, jako jsou odrazy, vnímat v takové rychlosti pravděpodobně nebudete a jsou postradatelné v porovnání s režimy výkonu. První s názvem „Výkon“ se soustředí na pevných 60 snímků za vteřinu a ten druhý, „Výkon RT“ nabízí trasování paprsků při 60 snímcích za vteřinu s proměnlivým rozlišením. Ani s jedním z nich, neuděláte chybu. Naopak s režimem kvality si závodní hru, kde jde hlavně o rychlost, neužijete tak plně. Uvidíme, jak to bude na počítačové verzi, kde se kromě odrazů spekuluje i o globální iluminaci. Na konzoli jsem měl při zapnutém raytracingu pocit, jako by byl zvuk zpožděný, i když tomu tak ve skutečnosti nebylo.

Ten jinak dosahuje dobrých výsledků. Motory působí mohutně a víte o každém vozidle, které se kolem vás pohybuje. Celkově je ozvučení kvalitní, každé zabrždění a smyk uslyšíte pokaždé trochu jinak. Příjemná je možnost túrování při odpočtu startu závodu. Je to sice blbinka, ale potěší to každého, kdo si rád vyhraje. Zvuky aut, přejezdy různých povrchů, dabing komentátora, jenž vás hrou provází, to vše jsem si užil. Pokud mám být v tomhle ohledu ale kritický, vytkl bych narážení do aut. To působí až nepřirozeně uměle. Ještě mě zamrzelo, že v preview nebyla kromě úvodní skladby v menu žádná hudba. Ta mě přitom dokázala dobře naladit a cítit se tak odhodlaně k další jízdě.

A jak se dalo už čekat, ta je více realistická a na rozdíl od arkádových závodů ve Forze Horizon zde není prostor na chyby. Pokud si tedy nesnížíte obtížnost, a tím nezapnete možnost přetáčení. Budete-li hrát s tou vyšší, jak autoři nejspíš i původně zamýšleli, začnete myslet jako opravdový závodník. Zapamatováním si každé zatáčky v dané trati vás nic nepřekvapí a při správném brždění se můžete dostat až do prvních příček. Vítězem se nestanete pouze na základě pozice, ale i fair-play dodržováním pravidel. Pokud budete bourat do ostatních aut násilně (protože při nechtěných nehodách se to připouští) nebo se snažit zkracovat si cestu mimo trať, můžete být penalizováni. To se dozvíte po krátkém vyhodnocení herním systémem. Někdy to bude na půl sekundy, jindy klidně až na tři. Když se vám tak celková penalizace nasčítá na osm sekund, jako mně, je úplně jedno, jestli jste třeba čtvrtý, protože auta, která jsou těsně za vámi, se díky trestu automaticky umístí před vás.

Tento systém se mi líbí a rozhodně jej uvítají i ostatní hráči v multiplayeru. Ten v preview verzi není přítomný a jediné, co jsem si mohl vyzkoušet, byla úvodní pasáž. V ni si musíte před každým závodem nejprve projet cvičně několikrát okruh. Ač to působilo zprvu jako buzerace, zpětně jsem to dokázal docenit. Z příšerného brždění a nesmyslných rozhodnutí jsem se na trati naučil jezdit skoro až dokonale. Jak se říká „těžko na cvičišti, lehko na bojišti“. Bojovat s vámi budou vaši soupeři, jenž by měl pohánět nový model umělé inteligence, založený na strojovém učení. Oproti technologii Drivatar, která byla přítomná ve Forze Motorsport 7, jenž napodobovala jízdu ostatních hráčů v seznamu přátel daného uživatele, nový model umí lépe využívat celou trať a zajíždí lepší časy. Vývojáři mysleli i na přirozené chybování, kterých se AI občas dopustí. Často si tak lze všimnout, jak nevyhodnotí správně brzdnou dráhu a skončí mimo trať nebo způsobí kolizi ostatních aut. Tyto změny přináší absenci skriptovaných chyb a nedochází ani k nechvalně proslulému „rubber bandingu“. Změnou si prošel i pitstop, tedy místo, na kterém dochází k výměně pneumatik a doplnění paliva. Ve srovnání s posledním dílem, kdy jste si do boxů zajeli sami, zde stačí odbočit jejich směrem a hra to udělá za vás. Dá vám také na výběr, jestli chcete třeba vyměnit pneumatiky nebo jen doplnit palivo, každý výběr má vliv na délku celého procesu. V předběžném přístupu jsem si to sice mohl vyzkoušet, ale bylo to kvůli nízkému počtu kol spíš zbytečné. Na druhou stranu, pokud se bude jednat o desetinásobný počet kol, dokážu si představit značný vliv na celkové umístění. Pro demonstraci jsem si i vyzkoušel jet s nižším množstvím paliva a do cíle jsem to se sníženou rychlostí stihl jen tak tak.

Změna u zavedených systémů je i v herní měně. Kredity, které sérii doprovází léta, zde nahrazují Car Points, tedy body auta. Ty získáváte pomocí zkušeností, jež dostáváte za lepší umístění, předjíždění aut nebo rychlejší projetí daného úseku. Jejich zisk můžete zvýšit i zvolením těžší obtížnosti se striktní penalizací a vyšší úrovně umělé inteligence nebo umístěním auta na startovací pozici až do zadních příček. Pokud si hru usnadníte příliš, budete muset jezdit více, abyste získali potřebné body. Zakoupit si za ně můžete jak samotná auta, tak i lepší vybavení. Obchod s upgrady nabízí úplnou modifikaci, od výfuku až po kostru celého auta. Vliv to má na rychlost, brzdění, ovladatelnost a zrychlení. Na rozdíl od podsérie Horizon se zde auta nedají koupit, což bude mít za následek užší propojení vztahu mezi vámi a vaším autem. Stavbě se zkrátka nevyhnete.

Autoři ji však hráčům usnadňují, jak jen to jde. Pokud se rozhodnete pro jiný díl v dané kategorii, získáte body zpět a doplatíte jen rozdíl mezi dražším a původním vylepšením. Kromě toho je zde přítomný i tuning. Nastavit si můžete vlastní hodnoty pro zrychlení, diferenciál, brždění, odpružení, řazení, prostě vše. Jak moc velký vliv na výkon auta v konečném důsledku to má, nedokážu posoudit. V rámci preview verze jsem měl otevřený jen koncový převod a ač jsem měnil nastavení sebevíc, rozdíl jsem během jízdy moc nezaznamenal. Na rozdíl od stavby vás úprava stát nic nebude. Dobrou zprávou je, že jsem nenarazil ani na žádné náznaky, že by studio Turn 10 chtělo zkusit po nešťastném pokusu ze sedmého dílu znovu zavést lootboxy. Na ty si hráči stěžovali tak moc, že je autoři dokonce ze hry odstranili i po vydání. 

To u nové Forzy Motorsport už klepe na dveře a je zatím otázkou, jestli autorům pomohla šestiletá pauza. Česká lokalizace je příjemným bonusem, stejně tak podpora různého nastavení pro slabozraké a nevidomé jako třeba audiopopis. Trochu skeptický jsem vůči míře dostupného obsahu. Při vydání má chybět divácký režim, split-screen a podpora závodění proti umělé inteligenci v multiplayeru. Přičtu-li chybějící efekty jako vibrování křídla nebo vliv počasí na jízdu, mám trochu obavy, jestli autoři vše do vydání stihnou. Pravdou je, že bych si nepřál nic jiného, než aby se návrat Motorsportu povedl a uklidňuje mě, že hra alespoň v tom, co jsem mohl vidět, neobsahovala žádné chyby. Jelo se mi krásně plynule, bez jediného škubnutí. Na druhou stranu, zase tolik jsem toho neokusil. Mé dojmy teď už znáte, tak mi sdělte ty vaše. Těšíte se na nový díl a je tu něco, co vám vyloženě vadí, či se naopak líbí? Dejte mi vědět do komentářů a začátkem října se uvidíme už u recenze plné hry!