Patříte mezi fanoušky nejslavnějšího filmového archeologa, máte doma PlayStation 5 a doufáte, že si na něm budete moci zahrát chystaného herního Indianu Jonese od studia MachineGames a Bethesdy, přestože Bethesdu nyní vlastní Microsoft? Tak můžete přestat doufat.

Začátek federálního soudu mezi americkou Federální obchodní komisí a Microsoftem, který je jen jeden z mnoha důsledků snahy Microsoftu koupit společnost Activision Blizzard, totiž odhalil, že Indiana Jones od tvůrců novějších dílů série Wolfenstein a v produkci Todda Howarda z Bethesdy Game Studios (sága The Elder Scrolls, většina novějších Falloutů) vyjde jen na PC a Xbox.

Dříve se hovořilo o tom, že Indiana Jones by se mohl vyhnout snahám Microsoftu udělat z každé nové hry od Bethesdy exkluzivitu pro svůj ekosystém. A to jednoduše díky tomu, že Bethesda podepsala smlouvu na vývoj nového herního Indyho se společností Disney, která vlastní Lucasfilm jakožto správce celé značky Indiana Jones, ještě před dokončením akvizice Bethesdy a mateřské společnosti ZeniMax Media Microsoftem. To nově během soudního líčení s FTC potvrdil šéf marketingu Bethesdy Pete Hines. Ten v odpovědi na dotaz právníka Federální obchodní komise uvedl, že původní smlouva se vztahovala na vydání hry pro více konzolí. Problém ale je, že po dokončení akvizice byla dohoda s Disneym a Lucasfilmem upravena.

Výsledek této úpravy je samozřejmě ona konzolová exkluzivita pro Xbox. A jaký má být důvod té změny? Podle Hinese Bethesda uzavřela smlouvu jako malý, nezávislý vydavatel, ale nyní je firma pod Microsoftem v úplné jiné pozici. Což je poměrně úsměvné vysvětlení, jelikož Bethesdu jako společnost, která vlastní takové silné značky, jako je The Elder Scrolls, Fallout, Wolfenstein nebo DOOM, a která měla několik let po sobě i vlastní konferenci na tradiční výstavě E3, lze jen těžko považovat za malého vydavatele.

Během soudního líčení mělo dojít také na prohlášení, že pořád platí plán Microsoftu vydávat vybrané hry od Bethesdy nejen na PlayStation, ale i na konzole od Nintenda. Indiana Jones je ale jen jeden z mnoha důvodů, proč bychom něčemu takovému v tuto chvíli neměli příliš věřit. Aktuálně to vypadá, že Microsoft při akvizici ZeniMaxu a Bethesdy prostě a jednoduše lhal. Koneckonců také sliboval, že bude ctít všechny závazky a dohody, na něž došlo před dokončením akvizice. A nyní se dozvídáme, že až po odkoupení došlo k úpravě smlouvy, která v původní podobě zahrnovala multiplatformní vydání, jen aby měl Xbox o jednu exkluzivitu navíc.

Z pohledu Sony a uživatelů PlayStationu jde tak nepřekvapivě o dost nepříjemnou situaci, takže můžeme předpokládat, že chudák Indy bude další municí pro nekonečné hádky mezi příznivci Sony a Microsoftu. Přitom jde o značku s historií, která sahá několik desítek let do minulosti, v níž nikdo z Lucasfilmu nebyl z hlediska platforem pro nové hry příliš vybíravý.

A než někdo v komentářích pod tímto článkem vytáhne třeba Spider-Mana od Insomniac Games, dovolíme si upozornit na jeden podstatný rozdíl - Marvel kdysi bláhově prodal část práv na Spider-Mana společnosti Sony, která si s ním může na herním poli dodnes dělat prakticky cokoliv, co ji napadne. Práva na Indyho ale Disney nikomu neprodal. Svým způsobem to tedy znamená, že ze stávající situace můžeme vinit zrovna tak Disneyho a Lucasfilm, když obě firmy vůbec dovolily dodatečnou úpravu smlouvy s Bethesdou na popud Microsoftu. Koneckonců dovolily už vydání chystaného remaku Star Wars: Knights of the Old Republic jen na PC a PS5, přestože původně šlo o sérii určenou primárně pro originální Xbox. Sony má navíc vývoj remaku zčásti financovat.

V každém případě se ale nyní zdá, že Microsoft - stejně jako Sony - hodlá jít v právě probíhající konzolové a akviziční válce i přes mrtvoly těch, kteří byli u otevření Archy úmluvy. A že případná pokračování desítky let starých a historicky zásadně multiplatformních sérií, které jsme zmínili o několik odstavců výše, nemají vydání na více konzolích v žádném případě zaručené.

Připomínáme, že Indiana Jones od MachineGames a Bethesdy ještě nemá stanovený finální název ani datum vydání. Hra, jejíž vývoj byl oficiálně oznámen na začátku roku 2021, nám má ale nabídnout originální příběh z doby, v níž byl Indy na vrcholu.

Nutno však podotknout, že ne všechny hry, které aktuálně spadají pod Microsoft, mají jasně daný osud. Server IGN kupříkladu upozornil na vyjádření šéfa Xbox Game Studios Matta Bootyho, který prohlásil, že ohledně možnosti vydání RPG The Outer Worlds 2 od Obsidianu i ve verzi pro PlayStation zatím nebylo rozhodnuto.