Jak se zdá, slovo optimalizace znamená v moderní švédštině velmi sprosté slovo nebo něco, čemu je třeba se za každou cenu vyhnout. Jak jinak si vysvětlit finální a mírně řečeno krvavé HW požadavky akční adventury Indiana Jones and the Great Circle.

Minimální HW nároky byly zveřejněny před několika měsíci, konkrétně v průběhu srpnového Gamescomu, a už tehdy bylo znát, že je tu nejspíš něco špatně, protože požadavek grafickou kartu RTX 2060 SUPER není ani v dnešní době vyloženě standard. Indiana Jones and the Great Circle přitom vychází už tento pátek pro ty, kteří si předobjednali prémiovou nebo sběratelskou edici (pro ostatní o tři dny později), takže fakt, že kompletní nároky dostáváme pouhých několik dnů před vydáním, mohou někteří brát jako další zlé znamení. I když nutno podotknout, že vydavatel Bethesda Softworks to tak v minulosti udělal už několikrát. Nic to však nemění na tom, že doporučené i ultra požadavky mohou dost nepříjemně překvapit.

Vývojáři ze švédského studia MachineGames aktuálně doporučují 32 GB RAM a grafickou kartu RTX 3080Ti nebo RX 7700XT. To vám má umožnit hraní na vysoké detaily v rozlišení 1440p a při 60 snímcích za sekundu, zatímco minimální požadavky cílí na 60 fps, nízké detaily a rozlišení 1080p. Pokud si brousíte zuby na ultra nastavení ve 4K, připravte si RTX 4080 či RX 7900XT a odpovídající procesor.

Důvodem takto vysokých nároků je skutečnost, že hra vyžaduje nejen SSD, ale také podporu hardwarového ray tracingu na úrovni grafické karty. Což je s ohledem na dosavadní prezentaci hry, která nejspíš po vizuální stránce jen tak někoho neohromí, vcelku matoucí. Zvlášť když standardní HW požadavky doplňují nároky na plný ray tracing, které jsou ještě o něco vyšší. A protože vývojáři moderních AAA her se zásadně nestarají o velikost herních souborů, požadavek na 120 GB volného místa na disku napříč všemi úrovněmi HW nároků lze chtě nechtě brát jako samozřejmost.

Ke cti lze tvůrcům připsat maximálně fakt, že minimální, doporučené a ultra nároky cílí na nativní rozlišení. V dnešní době je koneckonců zvykem spoléhat na upscaling technologie typu DLSS nebo FSR, ačkoliv v případě požadavků na plný ray tracing už se s nimi i v tomto případě počítá.

Reakce hráčů jsou dle očekávání vesměs negativní. Je pravda, že studio MachineGames nikdy nebylo známé pro umění optimalizace. Wolfenstein 2: The New Colossus z roku 2017 i o dva roky mladší Wolfenstein: Youngblood měl ve své době v tomto směru určitě co dohánět, zvlášť v porovnání s DOOMem z roku 2016 a další tvorbou vývojářů z id Software, autorů enginu idTech, na nějž v MachineGames vsadili i při vývoji nového dobrodružství Indiany Jonese. Ale takhle vysoké HW nároky asi jen tak někdo nečekal a musíme se ptát, co to může znamenat pro chystaný DOOM: The Dark Ages od id Software.

Na závěr tu máme alespoň potenciálně dobrou zprávu pro uživatele Xboxu. Na konzolích Microsoftu Indiana Jones and the Great Circle v základu váží „pouze“ 87 GB, přičemž zbylých zhruba 45 GB zabírá volitelný balík HD textur. Na Xboxu Series X se však má instalovat automaticky a soudě dle plošných požadavků PC verze na 120 GB místa na disku můžeme předpokládat, že na osobních počítačích se HD texturám vyhnout nelze. Možnost předběžného stažení (pre-load) je pak nakonec k dispozici až dnes. Sám už mám pre-load na Xboxu Series S k dispozici a skutečně se mi stahuje 87,14 GB dat.

Pokud si předobjednáte Premium edici hry ve verzi pro PC (Steam, Microsoft Store) nebo Xbox Series X|S, bude pro vás Indiana Jones and the Great Circle k dispozici od 6. prosince/decembra 2024. Ostatní uživatelé Xboxu a osobních počítačů si budou muset počkat na 9. prosince/decembra. Od tohoto data bude hra také součástí Game Passu, zatímco port pro PlayStation 5 bude následovat na jaře 2025.