Napětí mezi Nintendem a tvůrci Palworldu neutichá. Zatímco soudní spor o údajné porušení práv na „pokémoní“ mechaniky stále pokračuje, Nintendo v Japonsku narazilo na první překážku. Tamní patentový úřad zamítl žádost společnosti o registraci systémů spojených s chytáním příšer a házením předmětů – tedy právě těch mechanik, které stojí v centru žaloby.

Připomeňme si, že Nintendo zažalovalo studio Pocketpair krátce po fenomenálním úspěchu Palworldu. Tvrdilo, že hra porušuje několik patentů navázaných na sérii Pokémon, a požadovalo finanční odškodnění i soudní zákaz distribuce hry. Pocketpair se bránil s tím, že Nintendo zneužívá svůj vliv a omezuje svobodu menších vývojářů.

Dlouho se spekulovalo, jaké konkrétní patenty jsou ve hře skutečně dotčeny. Právní experti upozorňovali hlavně na mechaniku Pokéballu a samotné chytání stvoření. Zajímavé je, že jeden z patentů, o které se Nintendo opíralo, byl podán až po vydání Palworldu – jako rozšíření starší přihlášky z roku 2021. Podle odborníků tak šlo o reakci přímo na úspěch Palworldu.

Podle informací serveru GamesFray však japonský patentový úřad nyní zamítl žádost č. 2024-031879, kterou Nintendo podalo v březnu 2024. Úřad uvedl, že popsanou mechaniku by mohl vytvořit každý, kdo má základní znalosti v oboru, a že podobné systémy existovaly už dávno před přihláškou. Ve svém rozhodnutí se odkazuje na hry jako Monster Hunter 4, ARK: Survival Evolved, Craftopia (také od Pocketpairu) či Pokémon Go. Z těchto důvodů patent v aktuální podobě nebude schválen. A právě podobnou argumentaci používají i právníci Pocketpairu ve zmíněném sporu.

Není vyloučeno, že se Nintendo pokusí přihlášku přepracovat a znovu přesvědčit úřad. Verdikt patentového úřadu sice přímo neovlivní probíhající soud s Palworldem, může ale oslabit pozici Nintenda, protože japonské soudy často k podobným stanoviskům přihlížejí. Do rozhodování by mohla vstoupit i skutečnost, že Pocketpair krátce po zahájení sporu odstranil ze hry systém házení koulí a další mechaniku, údajně jako „kompromis“ pod tlakem žaloby.

Zatímco v Japonsku Nintendo naráží na odpor, ve Spojených státech se mu daří lépe. Tamní úřady mu nedávno přiznaly patent na herní mechaniku, která umožňuje přivolat vedlejší postavu do boje – systém, jenž se v určité podobě objevuje i v hrách série Pokémon.