Magazín · Novinky · v úterý 11. 7. 2023 14:33
„Nenávidět Cyberpunk 2077 se stalo módou,“ říká vývojář. CD Projekt má teď větší hodnotu než Ubisoft
CD Projekt RED si za poslední roky prošel těžkým obdobím, ke kterému se nyní vrací marketingový ředitel Michał Platkow-Gilewski. Po vydání Cyberpunku 2077 se slavné studio, které mnozí považovali za jedno z nejlepších na světě, stalo nenáviděným. Dle vedoucího komunikace s hráči tohle nikdo nečekal, byli celou situací zaskočeni a z pohádky se stala noční můra. Naštěstí se dokázali zvednout, zakousnout se a makat na tom, aby z Cyberpunku 2077 byla hra, kterou si všichni přáli.
Pro marketingového šéfa bylo důležité získat zpět důvěru hráčů. Proto vedení polského studia slíbilo fanouškům opravu titulu. V rozhovoru Platkow-Gilewski přiznává, že tohle nikdo nečekal.
„Před vydáním Cyberpunku 2077 bylo všechno skvělé. Nejlepší období mého života, ale bylo to opravdu příliš dobré na to, aby to byla pravda. Hra se rýsovala jako fantastická a všichni jsme byli super natěšeni, ale není pochyb o tom, že hype doprovázel velký tlak. Pak přišlo uvedení na trh a z pohádky se stala noční můra,“ říká viceprezident pro komunikaci CD Projektu RED.
„Věděli jsme, že budeme muset tvrdě pracovat, abychom se vrátili ke slávě. Bylo to těžké období: museli jsme změnit řízení pipeline, začali jsme uvažovat o změně grafického enginu, rozhodovali jsme se, jak budeme v budoucnu pracovat a jak vše strukturovat. Proběhla spousta vnitřních změn,“ prozrazuje s tím, že osobně takový průser nečekal.
„Ve skutečnosti si myslím, že Cyberpunk byl v den vydání mnohem lepší, než jak byl přijat, a dokonce i první recenze byly pozitivní. Pak začalo být cool nemít hru rád. Z hrdiny jsme se velmi rychle stali nulou. Byl to těžký okamžik. Nevěděli jsme, co se děje. Věděli jsme, že hra je skvělá, ano, můžeme ji vylepšit, ano, musíme si dát na čas a některé věci předělat. Trvalo nám to dlouho, ale nemyslím si, že by nás to někdy zlomilo. Vždycky jsme si říkali: ‚Jdeme do toho!‘“ uzavírá povídaní Platkow-Gilewski.
Cestu vykoupení chtějí uzavřít vydáním prvního a současně posledního příběhového rozšíření. Phantom Liberty pro PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S verze Cyberpunku 2077 vyjde 26. 9. 2023.
Že jsou na dobré cestě ukazuje časopis Forbes. Ten odhaduje hodnotu CD Projektu RED na 3,5 miliardy dolarů. Tvůrci Zaklínače a Cyberpunku jsou největší evropskou videoherní společností. Předstihli tak francouzský Ubisoft, jehož hodnota je 3 miliardy dolarů. Dle Forbesu může nízké ocenění z Ubisoftu udělat hlavní cíl pro další velkou akvizici, ať už Microsoftu, Sony nebo jiného technologického gigantu.
Pro srovnání: Sony koupila Bungie s Destiny za 3,6 miliardy dolarů. Přitom Ubisoft vlastní známé série, jako jsou Assassin's Creed, Far Cry, The Division, Rainbow Six, Splinter Cell a Ghost Recon, stejně tak připravuje Star Wars Outlaws a Avatar: Frontiers of Pandora.
Dříve se o Ubisoftu psalo jako o jedné z největších videoherních firem na světe. Dnes je nadále velká, má spoustu studií po celém světě, ale její sláva a tudíž i hodnota už není taková jako kdysi.
Špatné výsledky Ubisoftu dokládá hodnota Activisionu Blizzard, který Microsoft chce koupit za 68,7 miliardy dolarů, zatímco ZeniMax s Bethesdou majitel Xboxu koupil za 7,5 miliardy dolarů, což mělo být pod cenou. Japonský Capcom má hodnotu 8 miliard, 5,5 miliardy má japonská Square Enix a americká Take-Two Interactive s Rockstar Games (GTA) potom 25 miliard dolarů.