Magazín · Novinky · v úterý 22. 8. 2023 16:54
Na podzim vyjde Nvidia DLSS 3.5, soustředí se na zlepšení ray-tracingu
Ať chceme nebo ne, na upscalingových technologiích jsou moderní tituly závislé čím dál víc. Nejpopulárnější funkcí, kterou lze „vytřískat“ další FPSka navíc (výměnou za vyšší input lag), je Nvidia DLSS. Ta je dostupná pouze na grafických kartách Nvidia RTX 20 a novějších, přičemž využívá proprietárních Tensor jader, jež jsou speciálně navržená pro práci s umělou inteligencí a strojovým učením.
DLSS je momentálně k dispozici ve dvou hlavních verzích – 2.0 a 3.0 – přičemž ta novější dokáže nabídnout ještě vyšší nárůsty snímkové frekvence (FPS), což bylo dokonale předvedeno například v Cyberpunku 2077. Nicméně, k dispozici je pouze pro herní modely postavené na architektuře Ada Lovelace, čili RTX 40. Jak nyní informoval portál Videocardz, Nvidia hodlá v loňském září odhalenou verzi posunout na ještě vyšší level a zaměřit se má primárně na zlepšení ray-tracingu.
Videocardz prezentuje technologii tak, že ji Nvidia již oznámila, ale pravděpodobně je zatím jediným zdrojem, který zveřejnil informace obdržené přímo od zeleného týmu. V době psaní tohoto článku totiž nebyla vydána žádná tisková zpráva, která by DLSS 3.5 představovala. I přesto ale máme k dispozici řadu detailů potřebných k tomu, abychom o nové upscalingové funkci mohli hovořit.
DLSS 3.5 vyjde na podzim a přidává novinku zvanou Ray Reconstruction. Model, od něhož jsou slíbeny mnohem kvalitnější vizuální zážitky při zapnutém ray tracingu, byl údajně trénován na pětinásobku dat použitých pro vytvoření DLSS 3.0. Podle Videocardz by měla technologie fungovat lépe než standardní denoisery, které se mnohdy neúspěšně snaží zbavit ray-tracing různých světelných nepřesností (například šumu). Denoisery navíc zhoršují globální osvětlení a odrazy, s čímž má Ray Reconstruction rovněž bojovat. Ray Reconstruction bude překvapivě fungovat i na grafických kartách RTX 20 a RTX 30.
Zdroj: Bethesda SoftworksBohužel, Starfield nebude podporovat DLSS ani XeSS
„[Model] byl vytrénován tak, aby zahrnoval další data herního a softwarového enginu, rozpoznával různé efekty ray-tracingu, rozlišoval mezi dobrými a špatnými časovými a prostorovými pixely a zachoval vysokofrekvenční data pro upscaling,“ píše Videocardz.
První tituly, které obdrží podporu pro DLSS 3.5, budou Cyberpunk 2077: Phantom Libery, Portal with RTX a Alan Wake 2.
Aktualizace: Nvidia vysvětluje přednosti DLSS 3.5 v oficiálním videu.