Když jsem před dvěma lety poprvé vyzkoušel MultiVersus, tak jsem byl plný pochyb. Na jednu stranu šlo o výborný nápad, na druhou stranu měla hra spoustu problémů. Oznámení, že šlo o předběžný přístup, překvapilo snad každého. Po dvouleté odmlce hra ovšem konečně oficiálně vyšla. I když došlo k vylepšení většiny chyb a přidání obsahu, tak se objevily nové problémy, kvůli kterým jsem se během hraní nezbavil hořkosladkého pocitu.

MultiVersus je multiplayerová platformová bojová hra kombinující většinu značek, které vlastní studia Warner Bros. Potěšeni tak budou jak fanoušci starších hororů jako Gremlini a Pátek 13., tak i příznivci komiksových hrdinů či moderních animáků v podobě Ricka a Mortyho nebo Steven Universe. V den vydání tu je neskutečných 26 bojovníků a další přibudou brzy. Již je oznámen Agent Smith z Matrix filmů. V této primárně multiplayerové hře se ale budete trápit a bavit zároveň, ať už budete hrát sami, případně s kamarády na jednom gauči.

Vaším úkolem bude odpálit nepřátele mimo mapu. Místo klasických životů je zde ukazatel násobiče poškození. Čím více do nepřátel mlátíte, tím více se zvyšuje, přičemž následně se při dobře mířeném silném útoku zvýší vzdálenost, kterou nepřítel odletí. Stručně řečeno, pokud budete dostávat pořádnou ťafku, bude pro vás těžší se udržet na platformách. Krom dvou druhů útoku tak bude nutné se často i vyhýbat a uskakovat.

Momentálně hra nabízí tři hlavní herní režimy. K dispozici je hra online buďto 1v1, nebo 2v2. Následně tu jsou offline režimy – lokální hra s kamarády proti počítači a trénink. Třetím je režim Rifts, který částečně nahrazuje kampaň. Zároveň je nejlepším startem, protože vás naučí základům boje a pokročilejší mechaniky, ale zároveň se zde rychle získávají herní odměny a úrovně pro vaše postavy a účet. Krom klasických zápasů tak na vás čeká bránění krystalu v tanku, minihra s kartami či střelba. Samotné souboje jsou ozvláštněny například nebezpečnými duchy nebo obrovskými kladivy na stranách arény. Jenže celý tenhle režim má jeden velký problém, na který budete v pozdějších fázích narážet čím dál častěji.

Každá mise má specifické vedlejší úkoly, které musíte splnit, abyste získali krystaly pro splnění dané kampaně. Jenže některé vás přímo nutí utratit peníze, abyste tak mohli učinit. Na začátku jsem ještě pochopil, že pro splnění všech bodů v první kampani je nutné každý zápas odehrát i za Jokera. Kampaň se točila kolem něj, takže to tematicky sedělo. Zároveň si po odehrání vyděláte herní měnu, abyste si ho nemuseli zakoupit za skutečné peníze. Jenže již u druhé kampaně musíte pro spuštění zápasu mít konkrétní postavu s konkrétním skinem. A většinu skinů si koupíte pouze za skutečné peníze. A čím dále v těchto kampaních jste, tím více budete na tenhle problém narážet. Nemluvě o tom, že v každé kampani můžete používat pouze perky, které jste v konkrétní získali. Což by také nebyl problém, kdyby vylepšení nebylo znatelně snadnějším nákupem.

Perky jsou za mě druhým vážným nedostatkem na hře. Krom dvou herních měn zde máte i třetí, zaměřenou na vylepšování perků. Ty můžou být slabší, kdy jen zvýší šanci na uhnutí o 5 %, nebo opravdu silné, kdy konkrétní útok způsobí o 30 % větší poškození. Jenže si můžete koupit nejen herní skiny a postavy, ale i perky, případně jejich vylepšení. Obejdete tím tak několik hodin šíleného grindu v režimu Rift, kde byste se snažili vše vylepšit. Jenže tam perky a jejich vylepšení padají primárně z beden. Takže lootboxy na perky.

Jde tak vidět, že je hra jasně nadesignovaná na vyprázdnění vaší peněženky, jak jen to půjde. Což by nebyl problém, kdyby to nebyl jediný způsob, jak dokončit některé mise, nebo kdyby vám hra nedávala značnou výhodu nad ostatními. O to větší je škoda, že design v jiných částech hry pokulhává. Nejvíce to je vidět na misích a úkolech. U první sezóny máte několik tematických misí. Můžete si za plnění Jokerových misí odemknout exkluzivní skin pro Wonder Woman. Za přihlašování každý den zase lze získat unikátního Supermana, případně jsou zde i mise na odemknutí Agenta Smithe zadarmo a rovnou o dva týdny dřív. Jenže je tu velké ALE. Na konzolích nevidíte váš postup, ani kolik vám chybí bodů do další odměny. Z nějakého důvodu má hra lehce odlišné rozhraní na konzolích než na PC, takže zde není nikde žádný ukazatel, zatímco verze pro počítače má pod odměnami jasně viditelnou čáru zobrazující váš postup. Podobně zvláštně na tom jsou i úkoly. Mnohdy máte jen zadáno, že musíte použít speciální útok, který se nachází na trojúhelníku, případně Y. Jenže například Wonder Woman je tank a její speciální útok je obranný. Takže se to nezapočítá. Někdy musíte konkrétní útoky provést v konkrétním režimu nebo s určitou třídou. Což vám hra taky neřekne. Někdy vám to zobrazí, někdy ne. Zkrátka si na to musíte přijít sami. To je tak hrozně hloupé, neohrabané a nedodělané.

Na druhou stranu je vidět, že po stránce hratelnosti prošla hra za dva roky velký kus cesty. Postavy jsou více vyvážené a skvěle se napříč třídami doplňují. Máte zde tanka, bruisera, mága a assassina. Téměř u všech platí „easy to learn, hard to master“. Pokud je nějaká postava v rotaci, tak ji můžete bez problému použít v online hraní a vyhrát. Ale jestli narazíte na někoho, kdo zná pokročilá komba, tak uvidíte jasný rozdíl. Největší chválu si zaslouží vylepšené hitboxy. Vaše postava už není jen obdélník, u kterého nikdy nevíte, kde začíná a kde končí. Nově má každá postava svůj unikátní hitbox, který přesně koresponduje s jejím herním modelem. Což nezní jako něco unikátního, ale mnohé brawler hry mají s tímto doteď problém. Zásluhou vylepšeného síťového kódu jsou i online zápasy přehledné a nedochází k technickým chybám.

Multiversus má ještě dlouhou cestu před sebou. V mnoha ohledech hra působí urychleně. Jak kdyby nechtěli vývojáři přinést co možná nejlepší zážitek, ale spíše producenti chtěli co možná nejrychlejší výdělek. Oproti jiným titulům jsou skiny a vylepšení drahé. Což je v kombinaci s nutností vlastnit některé skiny pro splnění misí otravné. Na druhou stranu jde o free-to-play titul, který je ideální, pokud si sem tam chcete s kamarádem online nebo na jednom gauči zahrát bojovku, ve které můžete být v jednom týmu. Pokud přibude režim i pro více než čtyři hráče, případně se pozmění cenová politika, tak se stane z titulu jasné doporučení. V momentální fázi bych místo doporučení varoval před mnohými nedostatky. Jde o live service titul, který může přinést skvělé postavy a lokace. Je jen otázkou času, jak budou tvůrci a primárně Warner Bros. reagovat na prosby hráčů. U Suicide Squad jsme to neviděli, tak snad zde tomu bude jinak. Alespoň trochu.