
Magazín · Novinky · ve středu 25. 6. 2025 19:00
Modovací nástroje Stalkera 2 vyžadují 700 GB místa na disku, nový patch konečně přidává řádný A-Life systém
Už jsme si zvykli, že open-world tituly, které pohání engine Unreal 5, běžně doprovázejí nároky na volné místo na disku přesahující 100 GB. A loňský S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl se svými zhruba 160 GB dat není výjimkou. Ovšem nově vydané modovací nástroje jdou v tomto směru opravdu do extrému. Takže jestli chcete život v Zóně vylepšovat vlastními modifikacemi, pravděpodobně si budete muset dokoupit další SSD.
Zdroj: GSC Game WorldPatch pro STALKER 2 opravuje další mise a technické chyby
I když bude možné samotné modifikace Stalkera 2 stahovat přes Steam Workshop, pokud hru vlastníte na Steamu, nebo server Mod.io, čerstvá a zcela bezplatná sada modovacích nástrojů nazvaná Zone Kit je k dispozici pouze v obchodě Epic Games Store. Je totiž postavená na editoru samotného Unrealu 5. Mnohem víc zarážející je ovšem skutečnost, že v minimálních i doporučených hardwarových požadavcích Zone Kitu svítí nejen 32 GB RAM, ale také 700 GB volného místa na disku. A ne, není to překlep. Při zahájení stahování Epic Games Launcher uvádí, že stažená data váží 471 GB a po rozbalení nástroje zabírají 659 GB. Tudíž lze očekávat, že obsahují spoustu a spoustu nekomprimovaných souborů.
A co víc, nástroje, které nyní studio GSC Game World uvolnilo, představují jen jakousi první fázi Zone Kitu. Cílem tvůrců je nabídnout nyní modderům aspoň něco, s čím mohou začít pracovat. Ve spolupráci s tvůrci modifikací následně hodlají možnosti modování Stalkera 2 rozšířit a ve druhé fázi někdy v budoucnu nabídnout nové funkce. Už teď má být možné upravovat animace, zbraně či herní mechaniky a vytvářet úplně nové zážitky v Zóně, přičemž se už nějakou dobu počítá s tím, že prostřednictvím Mod.io by alespoň některé modifikace měly být časem dostupné i na konzolích.
Zone Kit pak doprovází obsáhlý patch 1.5, jenž v první řadě přidává řadu nových funkcí systému A-Life, díky nimž by měl konečně fungovat tak, jak byl prezentován před vydáním Stalkera 2, jak si ho většina fanoušků vždycky představovala a jak více či méně fungoval už ve starších dílech série S.T.A.L.K.E.R. Hra tak nyní simuluje život všech postav v celé Zóně, ne pouze těch, které zrovna hráč může vidět, a každá z nich může následovat své cíle klidně i na smrt. Respawn a despawn lidských postav i mutantů je pak mnohem přirozenější a už by neměl být problém po čase potkat stalkery, s nimiž jste se už někdy při hraní viděli.
Pokud mohu mluvit sám za sebe, Stalkera 2 jsem prošel od začátku do konce (nebo spíš do konců) teprve letos na jaře a vážně mě udivuje, že jsme se tak klíčových prvků dočkali až teď, více než půl roku po vydání na PC a Xboxu. Ať se na mě Sidorovič nezlobí, ale při mém hraní nějaký A-Life jako kdyby vůbec neexistoval a to, co nyní vývojáři popisují v základním přehledu změn patche 1.5 na Steamu, vážně mělo být ve hře od samého začátku. Ale asi jako obvykle platí, že lepší pozdě, než vůbec. Zvlášť když další novinky nezní vůbec špatně.
Aktualizace 1.5 totiž přináší také novou anomálii ve formě vodního tornáda nabitého elektřinou, možnost sbírat trofeje ze zabitých mutantů, které není problém prodat, nebo dvě dodatečné zbraně - pušku Three-Line Rifle a pistoli Kora. Vývojáři také konečně zvětšili okno inventáře určené pro bednu, do níž můžete natrvalo ukládat předměty, a přidali tlačítko, díky němuž si lze u techniků jediným klikem nechat opravit všechny části výbavy, které máte zrovna na sobě. Toto tlačítko si ale nejdřív musíte odemknout.
Zajímavě vypadají také přepracované animace nabíjení. To teď můžete přerušit, například hozením granátu nebo použitím léčivých předmětů, načež bude proces výměny zásobníku pokračovat tam, kde skončil v momentě, když jste si řekli, že by se měl protivník proletět nebo že by pro vás další zásah mohl být smrtelný. Nejen tuto novinku ukazuje čerstvé video, které najdete výše. Kompletní seznam změn, jež přináší patch 1.5, zase najdete na oficiálním webu.
Detail k označené hře
