Magazín · Zrcátko · v pondělí 13. 4. 2020 15:00
Lidé míní, koronavirus mění. Herní svět se nám mění před očima. Čekají nás měsíce půstu?
Zrcátko je nepravidelný týdenní sloupek, ve kterém se ohlédneme za zajímavými událostmi posledních týdnů naším pohledem. V redakci často o jednotlivých oznámeních a zprávách diskutujeme a v Zrcátku vám nabídneme náš pohled na některé věci.
Jako fanoušci a hráči jsme právem zklamáni z nedávných odkladů her. Na tituly jsme se roky těšili a teď nevíme, kdy některé z nich vyjdou. Konkrétně zmíním u mě dost vyhlížený survival thriller The Last of Us Part II, kterého se moje PS4 Pro nemůže dočkat. Já se na oplátku nemohu dočkat toho, jak bude při hraní konzole hučet. Také vám připomíná start letadla? Občas i vysavač, když mě přítelkyně odhání od stolu, aby uklidila ten můj svinčík, vydává příjemnější zvuk. To jsem ale lehce odbočil.
Globální pandemie nového koronaviru zkrátka mění plány společností. V zábavním průmyslu je na tom nejhůře ten filmový. Kvůli bezpečnosti se nemůže natáčet a projekty stojí, stejně tak se méně dabuje. Vývojáři her jsou na tom o něco lépe. Ty se zavřeli do svých domovů, zajistili potřebné nástroje a vytvářejí hry na dálku. Podle mnohých vyjádření nepociťují ani velké omezení. Kupříkladu CD Projekt RED nedávno ujišťoval, že leštění Cyberpunku 2077 jde podle plánu a s ním i oprava chyb. Ve stejném duchu se vyjadřovali vedoucí amerického studia Naughty Dog, ovšem ani přes jejich píli nevyjde The Last of Us Part II včas. Nové dobrodružství Ellie mají de facto hotové a po přesčasech a pracovních víkendech jim zbyly jen oči pro pláč. Logistické problémy brání tomu, aby hra mohla po celém světě vyjít. Jasně, je tu možnost vydat ji pouze digitálně, ale to podle všeho Sony nechce. Digitální verze her sice kupujeme stále více, ale nadále je tu velká skupina hráčů upřednostňující hru v krabičce. Ta by byla ochotna několik měsíců čekat? Pokud ano, dokázala by se vyhnout spoilerům, které se budou jako lavina šířit internetem? A co potom nadšenci, co neváhají utratit tisíce za sběratelskou edici? Těm by Sony dala digitální verzi a vše ostatní po x měsících?
Sony je v nelehké situaci a nejspíš bude vyčkávat, jak se to celé vyvrbí. Nechtěl bych být na jejich místě a vymýšlet, co dál, když nikdo pořádně neví, jak bude pandemie pokračovat, za jak dlouho se ji podaří zastavit, kdy se vrátíme do normálního života…
FYZICKÉ VERZE HER JSOU PRO ÚSPĚCH DŮLEŽITÉ
Tohle je ale jen kus ledovce. Největší maloobchodní sítě s prodejem her zavřely své obchody, GameStop po celém světě zavřel většinu ze svých 5 500 obchodů a Best Buy funguje jen jako e-shop. To může být jeden z mnoha důvodů logistických problémů, které u The Last of Us Part II zmiňuje Sony. Ve Square Enix to u Final Fantasy VII Remake vyřešili tak, že poslali obchodům hru dřív a dovolili jim ji také dříve prodávat. To se ale zase hráči dostali do situace, kdy ji někteří už několik dnů hráli, zatímco ostatní netrpělivě čekali.
Dostupná čísla za minulý rok nám říkají, že digitální prodeje u Assassin's Creed Odyssey tvořily 45 % a u Far Cry 5 to byla polovina. To by znamenalo, že kdyby velké hry vycházely nyní pouze digitálně, může společnost přijít o větší počet hráčů. Byli by potom ochotni si několik měsíců starou hru koupit za původní cenu?
NADÁLE PRACUJEME SE SONY NA TOM, ABYCHOM THE LAST OF US PART II VYDALI CO NEJDŘÍVE.
S podobnými čísly pracuje i Chris Dring z GamesIndustry, který využívá data GSD a tvrdí, že většina nově vydaných her se stále prodává ve fyzických verzích. „Trh s fyzickými hrami v roce 2019 představoval přibližně 50 procent veškerých prodejů AAA her. Pokud jde o nově vydané hry, může se jednat o 60 až 70 procent. V některých konkrétních případech je podíl ještě vyšší.“
„The Last of Us Part II je největším titulem PlayStationu od Spider-Mana. Společnost Sony chce pochopitelně oslovit největší skupinu lidí prostřednictvím všech dostupných distribučních kanálů. Ztráta maloobchodních prodejen je velkou ranou u tohoto typu hry a téměř jistě poškodí její prodeje,“ říká Dring.
Dring připomíná i samotné zasazení hry do světa, ve kterém se vyvinula smrtící houba, infikovala lidi a společnost se zhroutila a lidstvo je zoufalé. „Sony se bude obávat marketingu této hry během současné krize. Zejména s ohledem na obsah. Z obchodního hlediska není vhodný čas vydat tuhle hru.“
ODLOŽENY MOHOU BÝT I DALŠÍ HRY
U The Last of Us Part 2 (a Iron Man VR) to ale, bohužel, skončit nemusí. Máme tu další hry, které mohou být postupně odloženy. Už v červnu má na PS4 dorazit Ghost of Tsushima – to je pouhý měsíc po původním datu první PS4 exkluzivity. Co mě ale děsí mnohem víc, tak je pohled na další měsíce. V červnu je tam ještě PC verze Death Stranding a Command & Conquer Remastered Collection. A pak dlouho prázdno. Až koncem srpna je slibován Wasteland 3 (nedávno odložen) a v září potom Iron Harvest, Marvel's Avengers a Cyberpunk 2077. Přitom spousta her je dávno oznámena, ale nemají stanovené datum vydání a dlouho ho pravděpodobně mít ani nebudou.
Kdy tyhle hry vyjdou? Na to nikdo nemá v současné době odpověď. Když budu optimista, řeknu, že nás čeká nebývale nabité léto. Když to vezmu druhým pohledem, tak na spoustu her můžeme čekat do podzimu a zimy. Vypadá to, že vznikne přetlak a my po měsících sucha nebudeme vědět, do jakých her investovat své peníze a volný čas. U takto nabitých měsíců se pak někteří vydavatelé mohou zdráhat, bát se konkurence a raději ještě nějakou dobu se svou hrou počkají.
A to jsme ještě nepomysleli na neoznámené hry. Vzhledem k příchodu nových konzolí mají vývojáři rozpracovanou celou řadu her, spousta z nich nám měla být ukázána v červnu na E3 v Los Angeles, ale veletrh nebude. V ohrožení je také srpnový Gamescom v Kolíně nad Rýnem.
Zkrátka, tohle bude rok plný neznámých. Můžeme se dočkat lecčeho, stejně tak se o spouště odkladů nemusíme ani dozvědět. Půjde o takzvané tiché odklady. Nadcházející měsíce tak mohou být jiné, než původně být měly, prostor nejspíš vyplní indie vývojáři se svými leckdy zajímavými tituly, které vydávají výhradně digitálně.
Na závěr svého delšího povídání už jen zmíním PlayStation 5 a Xbox Series X. Next-gen konzole mají nadále vyjít koncem letoška. Osobně bych se ale nedivil, kdyby i u nich došlo k odkladu. Ať už z důvodu menší poptávky, případně nedostatečného počtu vyrobených kusů.
Co myslíte vy, čekají nás z herního pohledu netypické měsíce? Dokážou se vydavatelé se situací popasovat? A na jaké hry se nejvíce těšíte? Napište mi do komentářů a budu se těšit zase někdy u Zrcátka.