Společnost Unity, která stojí za stejnojmenným enginem, si všímá chaosu způsobeného oznámením nové cenové politiky, ale ustupovat nehodlá. Vývojáři mluví o bezprecedentním skandálu a nehodlají Unity platit za instalace her, to raději změní engine. Z nabídky tak na nějakou dobu mohou zmizet velmi populární hry.

Od 1. 1. 2024 mají začít platit nové podmínky, kdy vývojáři her vytvořených v Unity budou muset platit za počet instalací, jakmile dosáhnou stanoveného příjmu a překročí počet celoživotních instalací. U levnějšího plánu Unity je to po dosáhnutí příjmů 200 000 dolarů za rok a 200 000 celoživotních instalací, zatímco u Unity Pro a Unity Enterprise budou poplatky po překročení 1 milionu dolarů za rok a 1 milionu celoživotních instalací.

Jakmile vývojáři používající engine Unity překročí stanovené hranice, tak v případě nižší úrovně budou platit 20 centů za každou novou první instalaci. U vyšších úrovní Unity to bude od 0,01 dolaru do 0,15 dolaru za každou novou první instalaci. Platit budou muset i v případě, že si zákazník nainstaluje hru do počítače a poté například na Steam Deck, protože je to jiné zařízení. Je to dokonce i zpětně.

To se samozřejmě vývojářům nelíbí, mluví o zradě a ztrátě důvěry v Unity. Od té doby naštěstí Unity mírně ustoupilo a vysvětlilo, že počítat se budou pouze první instalace. Poplatek se má dle nich týkat 10 % studií, nebudou se počítat instalace v rámci charitativních balíčků a ze služeb, jako je Game Pass, přejdou na distributora hry. V tomto případě na Microsoft.

Dalo by se tak říct, že Unity nutí menší vývojáře, aby platili více za vyšší tarif (Unity Pro a Unity Enterprise) a vyhnuli se poplatkům. Tím si Unity zajistí dlouhodobý příjem.

Názory některých týmů to ale nezměnilo. Studio Innersloth varovalo, že Among Us dočasně znepřístupní a pozastaví nový obsah, dokud nezmění grafický engine. „Mnoho vývojářů však nebude mít čas ani prostředky udělal totéž,“ varují.

O změně enginu uvažují rovněž ve studiu Mega Crit, kde po populárním titulu Slay the Spire pracují na novém projektu. Tvůrci hitu Cult of the Lamb jdou ještě dál a na rovinu řekli, že bychom si hru měli koupit hned, protože 1. 1. 2024 ji smažou. Potom uvedli, že to není tak hrozné a tweet psali jako vtip.

Vydavatelství Devolver Digital, které si na svých prezentacích dělá srandu, na X napsalo, aby vývojáři při žádosti o spolupráci nezapomněli uvést, jaký engine používají, jde totiž o důležitou informaci.

Trpělivost došla také studiu Necrosoft Games, kde chystají Demonschool. Kreativní ředitel Brandon Sheffield připomenul, že na hře pracují čtyři roky. Za tu dobu Unity dvakrát změnilo cenové podmínky, zrušilo úroveň předplatného, kterou platili, a donutilo je přejít na vyšší a dražší tarif. Dle něj vedení Unity nadále dokazuje, že může kdykoliv dramaticky měnit finanční dohody, a to bez jakýchkoli možností ze strany vývojářů.

Hodně naštván je Garry Newman a vzkazuje, že Rust 2 určitě nepoběží na enginu Unity. Ano, potvrdil pokračování oblíbeného survivalu.

Xalavier Nelson Jr., šéf studia Strange Scaffold, uvedl, že významná skupina vývojářů zvažuje podání hromadné žaloby na Unity. Má jít o jedny z největších vývojářů, kteří Unity používají. To klidně mohou být tvůrci Genshin Impact, Honkai Star Rail, Hollow Knight: Silksong, Marvel Snap, Pokémon Brilliant Diamond a Shining Pearl, Pokémon GO, Fall Guys, Cuphead, Outer Wilds nebo Tunic.

Nespokojení vývojáři volají po odvolání generálního ředitele Unity. Firmu od roku 2014 vede John Riccitiello, který byl v Electronic Arts v letech 1997 až 2004. V roce 2007 se do EA vrátil a vydržel tam do 2013. Za jeho vedení byly do série FIFA zavedeny loot boxy (FIFA 09) a na schůzi akcionářů EA se zabýval myšlenkou účtovat dolar za dobití zásobníku s municí v Battlefieldu. Loni Riccitiello prohlásil, že vývojáři, kteří vytvářejí hry, aniž by mysleli na monetizaci, jsou „zasraní idioti“.

Pokud vás problém s Unity zajímá více, tak včera ve Showtime vše vysvětlil Fiola, který varuje před pirátskými kopiemi, které by se měly taky počítat do instalací.

Unity3D v plamenech