Společnost Unity, která stojí za jedním z nejoblíbenějších enginů pro tvorbu videoher, v úterý představila novou cenovou politiku založenou na počtu instalací her využívající její technologie. Podle Unity jsou nové poplatky nezbytné pro financování vývoje enginu, ale vývojářům se tato aktualizace nelíbí a hlasitě ji kritizují na sociální síti X.

Menší a větší tvůrci her vyjadřují obavy, aby vydání herního hitu nestálo více peněz, než kolik by mohli vydělat. Mnozí upozorňují na bezplatné tituly, hry v předplatném Game Pass, charitativní balíčky a demoverze. Tady všude dochází k velkému množství instalací a pokud by měli platit za každou z nich, tak je to hodně nemilé a pro nejednoho likvidační. Další tvůrci vyhrožují, že raději svůj projekt odloží, aby přešli na mnohem příznivější Unreal Engine od Epic Games.

Zaznívají také obavy, aby zejména menší autoři neodstraňovali své hry z nabídky digitálních obchodů. Motivováni by k tomu mohli být před překročením limitů. Větší vývojáři by zase mohli být motivováni stáhnout z obchodů své starší tituly.

Co tvůrci považují hodně za nespravedlivé tak je, že nová politika má platit i pro již vydané hry. Nikdo ale neví, jak přesně bude Unity instalace počítat atd.

V Unity novou politiku nazvali Unity Runtime Fee a původně ji prezentovali, že je založena na každém stažení kvalifikované hry koncovým uživatelem. Kvůli masivnímu odporu vývojářů naštěstí přišlo večer vysvětlení. Unity mírně ustoupilo, ale stále je to hodně zvláštní.

Poplatek se bude vztahovat pouze na první instalaci na daném zařízení. Pokud si ale hráč nainstaluje hru na PC a poté stejnou hru například na Steam Deck, tak bude účtován další poplatek. Nadále ale chybí důležité podrobnosti o detekci instalací a případné ochraně před nespokojenými hráči, kteří budou toužit ublížit studiu.

Alespoň jsme se dozvěděli, že poplatek nebude účtován za instalace demoverzí her, pokud demo není jako uzamčená plná hra (trial). Ovšem na hry v předběžném přístupu se poplatek bude vztahovat. Od poplatku budou osvobozeny hry pro charitativní účely. V případě Game Passu a dalších předplatitelských služeb budou poplatky účtovány distributorům, takže u Game Passu je bude platit Microsoft.

Unity odhaduje, že paušální poplatky za instalaci se budou vztahovat na 10 % vývojářských studií, a to od 1. 1. 2024. Paušální poplatek je odlišný s odhledem na tarif předplatného Unity, výdělek a počet instalací hry. Vztahovat se bude na hry vytvořené pomocí Unity Personal a Unity Plus, které za předchozích 12 měsíců vydělaly 200 000 dolarů nebo více a mají alespoň 200 000 celoživotních instalací. Vztahovat se bude také na hry vytvořené pomocí Unity Pro a Unity Enterprise. Tady je to v případě, že za předchozích 12 měsíců hra vydělá 1 000 000 dolarů nebo více a má alespoň 1 000 000 instalací.

Vývojáři využívající Unity Personal (bezplatnou verzi) a Unity Plus budou platit 20 centů za každou první instalaci nad tuto hranicí. U vývojářů s Unity Pro a Unity Enterprise budou platit dle jednotlivých hranic instalací. Od 1 do 100 000 instalací je to 0,125 dolaru za každou první instalaci, od 100 001 do 500 000 instalací je to 0,06 dolaru za každou první instalaci, od 500 001 do 1 000 000 je to 0,02 dolarů za každou první instalaci a nad milion potom 0,01 dolaru za každou první instalaci.

Aby těch nepříjemných zpráv nebylo málo, tak Unity ukončuje předplatné Unity Plus. Stávající předplatitelé úrovně Plus budou moci přejít na Unity Pro na jeden rok za cenu úrovně Plus.

Unity využívá mnoho her, engine je populární zejména u nezávislých vývojářů, ale najdeme ho také například v Sea of Stars, Pokémon Go, Call of Duty: Mobile, Cuphead a Cities: Skylines. Vývojáři si Unity engine vybírali díky jeho jednoduchým nástrojům. Je tedy ideálním pro začínající vývojáře, kteří nemuseli platit žádné poplatky a přitom vytvořit hru pro více platforem, ale hodí se i pro jiné tituly, jak dokládá seznam výše.

Podle některých vývojářů je tohle konec jednoho enginu, protože konkurenční Unreal Engine 5 je pro vývojáře mnohem příznivější a má nastavené limity licence rozumně. Epic neřeší počet instalací, ale pouze výdělek, z něho si bere 5 % po překročení hranice jednoho milionu dolarů. Dokonce má bonusy pro vývojáře, kteří vydají hru na Epic Games Store.