Nový Assassin's Creed, ale žádné nové herní prvky. Nová značka bez špetky inovací. Plané sliby při velkolepých prezentacích. Stále stejný herní vzorec, který mnohé hráče poněkolikáté nudí. Obvinění za špatné pracovní poměry, šikanu, sexismus a sexuální obtěžování. Odchod zkušených vývojářů… Tohle vše a mnohem více jsou kauzy, které v poslední době provázejí Ubisoft, což se negativně odráží na kvalitě her.

Ubisoft ztratil půdu pod nohama a jeho hry postrádají rozmanitost. Vývojáři ve studiích po celém světě vytvářejí rozsáhlé otevřené světy, které se liší zasazením a příběhem. Tyhle světy jsou napěchované hlavními misemi, vedlejšími úkoly a nejrůznějšími aktivitami, abychom pomalu nevěděli, co dřív dělat.

Z herního pohledu, z pohledu mechanik, jsou ale de facto stejné. Ať už jsou to poslední díly Assassin's Creed, Far Cry nebo Ghost Recon. Když má pak přijít na něco nového, tak se hledá inspirace u jiných společností. Což o to, mytologické dobrodružství v akční adventuře Immortals: Fenyx Rising jsme si užili a několikrát se zasmáli taškařicím řeckých bohů, ale od takto velké společnosti se očekává více než jen kopírka Zeldy od Nintenda.

Situaci v Ubisoftu nejlépe odráží odchod zkušených vývojářů. V této branži je zcela běžné, že čas od času někdo odejde, aby si splnil svůj sen jinde. V průběhu roků 2020 a 2021 však Ubisoft postihl velký exodus, který podříznul hlavní tepnu. Alespoň tak odchody podle serveru Axios měli nazvat ti, co zůstali. To pochopitelně mělo vliv na vývoj her. Některé projekty měly být zastaveny, zatímco jiné zpomaleny, což vedlo k odkladům důležitých titulů.

Abychom si tento exodus lépe představili, tak během 18 měsíců mělo odejít nejméně 5 z 25 nejlépe hodnocených lidí z vývoje Far Cry 6, zatímco z týmu okolo Assassin’s Creed Valhalla odešlo 12 z 50 nejzkušenějších vývojářů.

Mezi nimi vedoucí vývoje Eric Baptizat, který přešel do EA Motive, kde pracuje na remaku Dead Space, a art director Raphael Lacoste. Ten si to po 8 dílech Assassin's Creed a 16 letech v Ubisoftu zamířil do Haven Studios pod PlayStation Studios za svými bývalými kolegy, které vede sympatická Jade Raymondová.

Chybět určitě bude i Patrick Plourde. V Ubisoftu strávil téměř dvacet let a pracoval například na Tom Clancy's Rainbow Six Vegas, Assassin's Creed, Far Cry 3, Watch Dogs 2 a Child of Light. Letos založil nezávislou poradenskou firmu a bude spolupracovat mimo jiné s Ubisoftem.

Odcházet měli také méně zkušení vývojáři. Výsledkem bylo, že za 18 měsíců měly týmy Ubisoft Montreal a Toronto přijít o 60 lidí. Důvodů k odchodu bylo více. Významným z nich byla tvrdá konkurence ze strany jiných studií s vidinou lepší výplaty, což se dělo zejména v Montrealu. Na to společnost reagovala zvýšením platu svých kanadských zaměstnanců, což se zase nelíbilo těm z jiných částí světa, kteří přidáno nedostali.

Dalším důvodem byla nespokojenost s vedením a směřováním jednotlivých sérií. Větší roli sehrálo také podivné vyšetřování obvinění ze sexuálního obtěžování a toxických podmínek na pracovišti, kdy zaměstnanci měli pocit, že slibovaná restrukturalizace a sestavení nového týmu kreativních šéfů nic nevyřeší. Kvůli tomu dokonce vznikla skupina nespokojených zaměstnanců, která se obrátila na fanoušky her, aby jim pomohli zlepšit situaci v Ubisoftu i celém videoherním průmyslu.

Klacky pod nohy vývojářům házel Serge Hascoët. Kreativní ředitel měl v Ubisoftu na starost řízení kreativní vize každé hry. Dalo by se říct, že se zasloužil o úspěch velkých značek, jako jsou Far Cry a Assassin's Creed, byly mu ale přičítány i komerční neúspěchy The Division 2 a Ghost Recon Breakpoint.

Také to byl on, kdo schvaloval a zamítal nápady jednotlivých týmů. Například blokoval plán na ženskou hrdinku v Assassin's Creed a zrušil akční RPG titul od kreativního ředitele Dragon Age. Mike Laidlaw byl v roce 2018 najat Ubisoftem, aby s autory Assassin's Creed Odyssey v Ubisoft Québec pracoval na velkorozpočtovém dobrodružství o králi Artušovi. Projekt s kódovým označením Avalon měl být zaměřený na příběh pro jednoho hráče a nabídnout fantasy svět i kooperativní část pro více hráčů po vzoru série Monster Hunter.

Na začátku roku 2019 však Laidlaw z Ubisoftu odešel, projekt byl totiž zrušen, údajně kvůli tomu, že Hascoët neměl rád fantasy a požadoval, aby hra byla lepší než Tolkien. Nepomohla ani snaha změnit fantasy na řeckou mytologii nebo vše zasadit do sci-fi prostředí. Všechno Hascoët zamítnul. Až takový vliv v Ubisoftu měl.

Na svou vysoce postavenou pozici v Ubisoftu rezignoval na konci roku 2020, kdy se objevily obvinění ze sexuálního zneužívání v různých studiích společnosti. Hascoët měl pochybit společně se šéfem kanadských studií Yannis Mallatem a globální šéfkou lidských zdrojů Cécilií Cornetovou.

Kormidla nad kreativním schvalováním se na více než půl roku ujal generální ředitel Ubisoftu Yves Guillemot. Až v létě 2021 ho vystřídal Igor Manceau, dvacetiletý veterán společnosti, jenž naposledy vedl vývoj Riders Republic.

Vliv Hascoëta, odchod důležitých vývojářů a všechno ostatní, o čem jsme si teď povídali, má nezanedbatelný vliv na hry, které v nedávné době vyšly a které teprve na svět vykouknou. Jednou z nich je Skull and Bones.

Na E3 2017 s velkou slávou byla hra oznámena. Oslovit měla všechny fanoušky námořních bojů z Assassin's Creed: Black Flag a naservírovat jim zlatý věk pirátů v Indickém oceánu, kde mohou hráči plout sami, v doprovodu dalších hráčů nebo bojovat v napínavých PvP bitvách. Mix Black Flag a For Honor jsme si měli užít na podzim 2018. Pak ale nastalo ticho a jeden odklad za druhým.

Mezitím jsme četli spekulace o změně základní premisy, kdy se z pirátské akce za plnou cenu stává bezplatný titul s flexibilním příběhem po vzoru odlišných sezón battle royale hitu Fortnite. Zbytek měl tak nějak zůstat, ale ani tohle se neuchytilo a po několika restartech vývoje a bouřlivých okamžicích v singapurském týmu Ubisoftu tady máme Skull and Bones znovu. Ve světle, které je takové nevýrazné.

Nemáme ve zvyku kritizovat hru z prezentace. Většinou čekáme na vlastní dojmy z hraní. Tady ale uděláme výjimku, protože nám opravdu nejde do hlavy, co za posledních 5 let v Singapuru vývojáři dělali.

Když si srovnáme to, co nám bylo před několika dny ukázáno na prezentaci během znovu představení, tak nová verze Skull and Bones je chudší na atmosféru. Při oznámení v roce 2017 jsme měli z pirátských bitev na moři lepší pocit.

Jeden by čekal, že za ty roky to bude ještě lepší, ale opak je pravdou. Skull and Bones viditelně doplácí na použití starých technologií a vývojáři se to ani nesnaží zamaskovat. Místo toho využívají všechno možné ze starého Black Flag a Rogue. Jen řízení lodí upravili na arkádovější styl, kdy můžete obrovskou loď velmi rychle otočit, abyste mohli dělem střílet na protivníka. A odstranili nalodění na přemoženou loď, kde jste bojovali s vojáky hezky zblízka. Tady je místo toho filmeček, který byl k vidění už před pěti lety.

Dobře, tohle vývojářům odpustíme, protože v titulu zaměřeném na multiplayer byste se vystavovali dalšímu riziku. Ale nemůžeme odpustit horší grafiku, animace a zastaralé technologie, které při srovnání s loňským Assassin's Creed Valhalla praští do očí, až to bolí. Tady je krásně vidět, jak vývoj obou projektů byl oddělen a nejspíš všichni nechali autory v Asii se v problému hezky vykoupat a vedení doufalo, že to vývojáři nějak splácají dohromady.

Dnes si ale nebudeme pouze stěžovat. Ve Skull and Bones se najdou také věci, které se nám líbí. Je to možnost zahrát si celou hru sám, případně s kamarády po boku, kdy má být boj s obávanými lovci pirátů a dobývání pevností jednodušší než o samotě. S tím jdou ruku v ruce vyhrazené servery pro bitvy s jinými hráči, aby se PvP nepletlo do PvE.

Zamlouvá se nám nutnost myslet na to, co nás během mise může potkat. Důležité je mít dostatek jídla a munice, abyste udrželi posádku v pohodě a mohli účinně útočit a bránit se. Když si na morálku posádky nedáte pozor, tak se smečka nájezdníků a tuláků proti vám vzbouří a vy můžete přijít o loď a část postupu. To platí i v případě prohrané bitvy. Alespoň, že bude možné zachránit většinu nákladu. Tedy za předpokladu, že ho dřív nezíská jiný hráč.

Nejdůležitější v pirátském světě je vaše pověst. Čím lepší bude, tím více příležitostí dostanete. Ať už jde o vyšší odměny nebo lepší loď. K vylepšení a stavbě nové lodi však vede delší cesta, protože v tomhle nebezpečném světě začínáte jako vyvrhel, jenž o všechno přišel. Bude nutné těžit různé suroviny, jako je ruda nebo dřevo, lovit nebezpečnou zvěř pro maso a kůže a získat plány k výrobě silnější lodí. Jen nečekejte, že něco z toho budete dělat pěšky.

Lodě jsou rozděleny do tří skupin. Nákladní lodě jsou pomalejší a hodí se na přepravu velkého objemu kořisti. Navigační lodě plují rychleji, ale mají menší nákladní prostor a nižší výdrž trupu. Válečné lodě mají více místa na zbraně, ale jsou náročnější na manévrování.

Při boji má být důležitá strategie, správné posouzení možností protivníka prostřednictvím dalekohledu, dostatek munice a nejlépe kamarádi, kteří vám budou krýt záda nejen při boji s jinými loděmi, ale také při plenění základny, které bohužel probíhá pouze z moře. Na souš se dostane jen v bezpečných pirátských doupatech, kde můžete vyrábět nové lodě a vybavení, zajišťovat zásoby pro své výpravy, vybírat kontrakty a stýkat se s jinými hráči.

Tohle rozhodnutí s ohledem na Sea of Thieves minimálně zamrzí. Studio Rare v tomto případě je odvážnější, ale na druhou stranu tohle pirátské „fantasy“ dobrodružství má repetitivní hratelnost, jež s největší pravděpodobností hrozí i u Skull and Bones.

Na druhou stranu se zdá, že Ubisoft svému nejnovějšímu projektu věří, i když se objevily spekulace o tom, že Skull and Bones nebylo zrušeno pouze kvůli singapurské vládě, která zaštítila finančně místní studio.

Ať už je to pravda, nebo ne, tak v nadcházejících měsících a v dalších letech čeká Skull and Bones řada nového obsahu, který bude zdarma pro všechny hráče. Dorazit mají další velké události i menší tematické akce, lodě, zbraně a mnoho dalšího.

Rádi bychom věděli, jak bude postaven příběh. Víme pouze to, že začneme od nuly a budeme se muset vypracovat na vrchol. Dříve byla slibovaná příběhová kampaň, kde se setkáme s ikonickými postavami a nezapomenutelnými soupeřícími piráty.

I když Skull and Bones, které vyjde 8. 11. 2022, moc nevěříme, tak doufáme, že Ubisoft se z toho všeho brzy oklepe a přinese nám v budoucnu propracované herní zážitky. Ať už je to další Assassin's Creed, odložený návrat The Settlers, dlouho vyhlížené Beyond Good & Evil 2 nebo remake Prince of Persia: The Sands of Time. Právě u předělávky kultovního Prince z Persie je vidět určitá sebereflexe Ubisoftu, když po stížnostech fanoušků na kvalitu byl projekt přesunut z indických studií Ubisoft Pune a Ubisoft Mumbai do domovského Ubisoft Montreal, kde se trilogie Sands of Time zrodila.

Filmeček
Gameplay trailer