Magazín · Téma · ve středu 14. 12. 2022 17:19
Druhá strana mince: Zaklínač 3 next-gen bez next-gen hardwaru
Vždycky jsem zastával názor, že dokud něco jakž takž funguje, není třeba to měnit. Tento názor jsem vždy aplikoval i na počítače a hardware, což je důvod, proč jsem třeba ještě nehodil do koše starý monitor s dnes už obskurním poměrem stran 16:10 a proč mé PC nezahřívá nejnovější grafická karta od Nvidie. Místo ní používám teď už starou, ale pořád dobrou grafickou kartu GTX 1080, na níž kdysi Nvidia shodou okolností lákala jako na to nejlepší, s čím si můžete zahrát původní verzi Zaklínače 3.
Zdroj: CD Projekt REDStart Next-gen update Zaklínače 3 provází malé zádrhely
To ale znamená, že po příchodu dlouho očekávaného next-gen updatu jednoduše nemůžu naplno využít všechna grafická a technická vylepšení, která aktualizace přináší, ať už jde o ray-tracing nebo třeba DLSS 3. S přesvědčením, že všechno není jen o co nejlepších odrazech vodní hladiny, jsem se přesto do posledního herního dobrodružství Geralta z Rivie znovu naplno ponořil, abych alespoň zjistil, jaký nyní čeká zážitek na hráče, kteří také nedisponují tím nejnovějším hardwarem nebo next-gen konzolí. A ačkoliv se od vydání aktualizace objevuje určité množství negativních ohlasů, mohu upřímně říct, že nejsem nijak zklamaný.
Pravda, nemůžu tak úplně říct, že by vše proběhlo bez problémů. Klient GOG Galaxy mi kupříkladu aktualizaci původní verze hry doplněné o všechny bezplatné přídavky a obě expanze (té zůstávám věrný navzdory existenci samostatné a trochu ucelenější Game of the Year edice) zprvu vůbec nenabídl. Nezbylo tedy než nejprve ověřit integritu herních souborů, aby stahování konečně začalo. Jenomže se pak nezačala stahovat jen aktualizace roky nainstalovaného titulu, ale celá hra o velikosti necelých 50 GB.
Jakmile jsem však přetrpěl stahování a vypořádal se s restartem většiny nastavení z důvodu velkého množství změn a s přepnutím hry do angličtiny, už mi nic nebránilo v hraní. Dokonce jsem při spuštění nenarazil na žádnou chybu v důsledku faktu, že používám zhruba půl roku staré ovladače grafické karty, které jsem schválně nechal neaktuální, abych se přesvědčil, jak je nyní Zaklínač 3 na ovladače háklivý.
Poté už všechno šlo jako po másle. Starší uložená pozice se načetla bez jediného zádrhelu, a tak jsem si hned z truhly Yennefer v císařském paláci ve Wyzimě úspěšně vyzvedl všechny kusy zbroje bílého tygra ze západu a meče devítiocasé lišky, jež jsou inspirované nově přidanou korejskou a čínskou lokalizací. V ten moment jsem navíc s potěšením zjistil, že jako vždy spolehlivá Yennefer nechala v truhle dopis, který vysvětluje existenci nové výbavy, i když její původ je samozřejmě zahalen tajemstvím. V truhle jsem našel také sadu zbroje tisíce květin a meče z Dol Blathanna, které získáte, pokud se ve hře přihlásíte se svým GOG účtem. Obdobné odměny přitom nabízel i Cyberpunk 2077 po vydání na konci roku 2020.
Už při prvních krocích vedoucích k vyzvednutí veškeré výbavy jsem mohl pozorovat výrazně lepší výkon hry při zachování vyššího grafického nastavení, za který podle všeho může přidání podpory FSR 2.1 od AMD. Ani na okamžik jsem nezaregistroval pokles pod 60 snímků za sekundu, a dokonce vše nasvědčuje tomu, že Zaklínač 3 nyní díky FSR méně zatěžuje hardware, což majitelé starších strojů jistě ocení. Na místech, kde doteď vysoké grafické nastavení Zaklínače 3 způsobovalo v útrobách nedostatečně chlazeného PC zvuky připomínající start raketoplánu, je najednou ticho jako v hrobě toho upíra z Novigradu, který se při otevření sarkofágu ptá, jestli už je rok 1358. Jen aby po obdržení odmítavé odpovědi poslal Geralta do prdele.
Přitom i bez aktivního ray-tracingu není vůbec těžké si všimnout zlepšení grafiky, o nějž se podle všeho postarala zejména implementace různých komunitních modifikací. Spousta modelů a textur postav nebo objektů nyní dělá podstatně lepší dojem a na viditelné zlepšení došlo rovněž v případě zpracování vegetace, počasí nebo oblohy. A ani na okamžik jsem neměl dojem, že by ve studiu CD Projekt RED zapomínali na hráče, kteří si nemohou dovolit nejmodernější hardware, a tak by rádi dál hráli toho Zaklínače 3, kterého měli doteď k dispozici.
Dobrý dojem z vizuálu a výkonu hry se nezměnil ani při absolvování nového úkolu, na jehož konci na vás čeká odměna ve formě nákresů zaklínačské zbroje, kterou nosí Henry Cavill v roli Geralta v první řadě seriálu Zaklínač od Netflixu. A pokud si dáte tu práci se sehnáním všech surovin, můžete ji vylepšit na velmistrovskou úroveň, která pro změnu připomíná Geraltovu téměř batmanovskou zbroj z druhé sezóny.
Ačkoliv jsou obě zbroje inspirované tvorbou Netflixu lépe zpracované, než jsem původně čekal, myslím, že samotný úkol stojí za větší pozornost, jelikož nejde jen o nějakou jednohubku na pár minut. Obsahuje prakticky vše, co by měl pořádný quest ze Zaklínače 3 mít, ať už jde o zajímavou zápletku, nutnost rozhodování, svérázné zasazení nebo inteligentní scénář. Nechci zde prozrazovat příliš, ale snad mohu říct, že lokace Ďáblova jáma ve Velenu konečně našla pořádné využití a že quest i navazující sběračská výzva víc než uspokojivým způsobem vysvětluje, kde se vzala jinak koncipovaná zbroj s úplně jinak vypadajícím vlčím medailonem.
Vývojáři z CD Projektu RED rozhodně zasluhují chválu za to, že se opravdu pokusili přijít s vysvětlením toho, kde se ve světě Zaklínače 3 vzaly předměty, které na první pohled mohou vypadat poněkud nepatřičně. Bohužel (nebo možná bohudík) se nám ale nedostalo vysvětlení, proč nilfgaardští vojáci po zapnutí jisté možnosti v herním nastavení vypadají v lepším případě jako klauni, v horším jako naprostí kreténi.
Ano, mluvím o nově přidaném alternativním vzhledu vojáků Nilfgaardu, který vychází z první řady seriálu od Netflixu a z toho otřesného designu, který víc než co jiného evokuje jisté choulostivé partie mužského těla. A který je dodnes mnoha fanouškům právem pro smích. Naštěstí jde ale opravdu o volitelnou záležitost, kterou můžete v nastavení vypínat a zapínat podle libosti, takže není nijak těžké předstírat, že nic takového Zaklínače 3 neobohatilo. Totéž se dá říct i o alternativním vzhledu Marigolda, jenž mi také nepřipadá nejpovedenější.
Má aktivita po stažení next-gen aktualizace měla každopádně za následek, že jsem měl inventář plný nové výbavy, a tak nastal nejvyšší čas ji použít k řádnému testování čerstvého fotografického režimu. Jsem určitě rád, že ho CD Projekt RED přidal a že se už nemusíme spoléhat na možnosti dnes už pozapomenutého systému Ansel od Nvidie, ale musím říct, že mě photo mód trochu zklamal. Ve srovnání s ostatními tituly včetně Cyberpunku 2077 totiž nabízí méně funkcí a některé z nich mi připadají skoro až nepoužitelné. To platí zejména o nastavení hloubky ostrosti, které na mě dělá dojem, že je jaksi rozbité.
I tak jsem se ale ve fotografickém režimu pokusil něco vytvořit. Výsledky můžete vidět právě v tomto článku, přičemž při pořizování screenshotů jsem se zaměřil hlavně na nový hratelný obsah. Všimnout si můžete také drobnějšího nedostatku ve formě černých pruhů na spodní a horní části obrazovky. Jak se zdá, v CD Projektu RED už asi nepočítali s tím, že ještě někdo může používat rozlišení 16:10, a žádné hrátky s nastavením rozlišení a grafiky tento stav nezměnily.
Něco takového jsem ale tvůrcům schopný odpustit, protože konečně vyslyšeli volání mnoha hráčů a konečně přidali nový cestovní bod na Vranohradě ve Velenu. Pokud tedy chcete navštívit třeba zdejší kovářskou dvojici, už nemusíte pokaždé zdlouhavě běhat od spodní brány až na vrchol kopce. Ačkoliv je pravda, že všechno to běhání by aspoň nabídlo dostatek příležitostí na otestování alternativního nastavení kamery, která je nyní Geraltovi o dost blíž během jakéhokoliv přesunu, boje i jízdy na koni.
Jiný režim kamery, který také můžete kdykoliv zapínat a vypínat v nastavení, je ale přece jen jednou z novinek, jež žádají důkladnější testování. Mezi ně patří třeba i systém rychlého sesílání znamení a řada dalších položek v nastavení, které je nyní možná až příliš bohaté. První dojmy z next-gen aktualizace bez použití next-gen hardwaru jsou ale velmi pozitivní.
Obával jsem se toho, co může update napáchat u těch z nás, kteří nemohou naplno využít to, na co se vývojáři zjevně zaměřovali především, ale dosud jsem se s žádnými opravdovými škodami nesetkal. Dokonce jsem nezažil jediný pád hry. Znamená to tedy, že se ani uživatelé PS4, Xboxu One a Switche nemají čeho bát a mohou si bez problémů užít některé z výše rozebraných novinek v rámci vlastní aktualizace? Zatím to tak rozhodně vypadá.
Na úplný závěr ještě všem fanouškům doporučím navštívit novou stránku zaměřenou na odměny za stažení next-gen aktualizace. Kromě rozboru již zmíněné sady zbroje a mečů či informace, že můžete v Zaklínači 3 získat také novou gwintovou kartu Klepny a tematický rub karet do hry Gwent: The Witcher Card Game, tu totiž najdete odkaz na zbrusu nový digitální komiks Zaklínače s názvem Kiddo. Sice má jen 11 stran, ale jako chvilkové čtení funguje dobře, navíc může potěšit příznivce knih. Geralt zde totiž podobně jako v nedávno vydaném komiksu The Witcher: A Grain of Truth dělá dojem, jako by vypadl přímo ze stránek knižní zaklínačské ságy od Andrzeje Sapkowského. To bude asi tou čelenkou.
A pokud máte s next-gen verzí Zaklínače 3 problémy (hráči hlásí mj. propady frekvence snímků za sekundu a pády hry), tak v CD Projektu RED si jsou jich vědomi, hlášení aktivně prošetřují a co nejdříve poskytnou informace o jednotlivých problémech.
We are aware of the issues PC players have been reporting since last night's release of the update. We are actively investigating all of the reports and will be providing an update on particular issues as soon as possible. Thank you for your patience!
— The Witcher (@witchergame) December 14, 2022