Všichni jste nejspíš zažili situaci, kdy vás nějaká hra naprosto minula a dozvěděli jste se o ní až o pár let později. Přesně taková situace se mi stala s Grim Dawn. Jako fanoušek prvních dvou dílu Diabla – ano, prvních dvou, protože o trojce se prostě nemluví – nechápu, jak mi mohla dlouhých šest let unikat tahle úžasná hra.

A víte, co je úplně nejlepší? Existuje zde totiž mod s názvem Reign of Terror, který vzal to nejlepší z prvních dvou dílů Diabla a přenesli to do světa Grim Dawnu. Blizzard by se měl stydět, protože Reign of Terror je v několika ohledech lepší než tolik opěvované Resurrected.

PRÁVOPLATNÝ POKOŘITEL DIABLA

Nebudu se tolik rozplývat nad již zmiňovaným modem a pokusím se vám – tedy alespoň těm z vás, které Grim Dawn obešel velkým obloukem – přiblížit základní hru. Na výběr jsou zde pouze dvě postavy. Muž a žena. Ať už si vyberete kohokoliv, děj příběhu se nijak nezmění. Jste obyčejným člověkem, kterého posedl duch aetherianů. No a jak si tak visíte na oprátce, protože vás chtějí obyvatelé světa Cairn oběsit, náhle vaše posednutí zmizí a jste na poslední chvíli zachráněni. Nepamatujete si však vůbec nic. Nevíte, kdo jste, ani kde jste.

Jediné, co s jistotou víte, je fakt, že ačkoliv vaší tělesnou schránku duch aetherianů opustil, jeho schopnosti ve vás zůstaly. O příběhu bych nerad prozradil víc, protože já osobně hltám každou větu a pročítám všechny dopisy a poznámky, co ve hře najdu. A tak bych vás nerad připravil o zážitek. Ve zkratce lze ale říct, že kromě boje s desítkami druhů nepřátel budete bojovat i se svou minulostí, přítomností a budoucností.

A co že ve vás tedy duch aetherianů zanechal? Celkem šest – a pokud jste majiteli obou rozšíření, Ashes of Malamouth a Forgotten Gods, dokonce devět různých specializací. Přičemž vybrat jdou hned dvě, a to na druhém a desátém levelu. Můžete tak být například nekromant a ničitel, takže mezitím co nepřátele budou mlátit vaši kostlivci, vy je můžete zpovzdálí ostřelovat střelnými zbraněmi. Jestliže ale holdujete spíše magii, můžete například zkombinovat specializaci šamana a okultisty.

Specializací a schopností je opravdu hodně a aby vám vývojáři zamotali hlavu ještě víc, přidali souhvězdí. To je v praxi takový sekundární strom dovedností. Během objevování světa lze obnovit svatyně, za ty pak dostanete body, které můžete investovat do rozsvícení hvězd v libovolném souhvězdí a vylepšit tak vaši postavu.

JAK GRIM DAWN VŮBEC VZNIKL?

Možná se teď sami sebe ptáte, jak Grim Dawn vůbec vznikal? Určitě si vzpomínáte na hru Titan Quest. Za tou stál jako hlavní designer Arthur Bruno, který toužil udělat pokračování. Bohužel ale studio Iron Lore nedostalo peníze na vývoj dalšího dílu, a tak zkrachovalo. 

Arthurova touha byla ale silnější, a tak založil malé indie studio s názvem Crate Entertainment a od krachujícího Iron Lore odkoupil námět na dosud nevydanou hru a jejich PathEngine. Tým se postupem času rozšířil na třináct lidí a dodnes je jeho součástí například i Eric Sexton, scenárista prvních dvou dílů Diabla. V roce 2012 vybrali přes Kickstarter téměř třináct milionů korun a hráčům tak v březnu 2016 mohli představit plnou verzi hry. Bez vydavatele, bez jakékoliv reklamy a jakékoliv zmínky v médiích. Možná i to jsou důvody, proč jsem o Grim Dawn dosud nevěděl.

REIGN OF TERROR

Teď už ale k tomu nejlepšímu. Tým, ve kterém je i několik Čechů a hlavně nadšenců pro hru vytvořili mod s názvem Reign of Terror. Ten je inspirován prvními dvěma díly Diabla a i když v jádru je to pořád Grim Dawn, srdce milovníků klasiky od Blizzardu tady zaplesá.

V úvodu hry lze vybrat specializaci postavy jak z Grim Dawn, tak i z Diabla 2. Stejně je tomu i na desátém levelu, a tak lze kombinovat třeba nekromanta z hlavní hry a paladina z modifikace. Při putování světem potkáte také spoustu známých postav a naleznete typické diablovské předměty a zbraně.

Hudba a zvukové efekty původního Diabla dodávají atmosféře lidově řečeno šťávu. Tak uspokojující pocit z hudby jsem zkrátka u Resurrected neměl. Grafika pak pochopitelně zůstává stejná jako v Grim Dawn, i když dolní lišta s ukazatelem života a many ve vás vyvolá příjemné vzpomínky. Stejné jsou i mechaniky, a tak zde naleznete například i zmiňované souhvězdí a střelné zbraně.

Oproti původnímu Diablu naopak chybí třeba ukazatel výdrže, což je však spíše pozitivní, protože po tom se mi rozhodně nestýská. Oceníte i vcelku velký inventář a zbavíte se tak noční můry, během které jste se každých deset minut vraceli prodat poctivě nakradený lup do města, protože se vám už nikam nevešel. Mrzí mně však, že multiplayer tady nejde moc stabilně. Dle názorů hráčů někomu neustále padá a někomu dokonce nejde vůbec. Ve skupině s dalším hráčem a několika kostlivci by to totiž byla ještě o vous větší zábava. Pokud vás o modu zajímá víc, rozhodně neváhejte navštívit i jejich Discord server.

STOVKY HODIN OBSAHU

Pokud jste fanoušci Diabla či Titan Questu, rozhodně vám Grim Dawn můžu doporučit. Jsem hrozně rád, že jsem si ke hře našel cestu i osm let po jejím vydání. A poděkovat bych chtěl hlavně klukům za Reign of Terror.

Gelu, který na mně tohle preview, hodil si totiž moc dobře pamatoval všechno, co mě na Diablu 2 štvalo a taky, že jsem Resurrected zařadil v redakční TOPce za největší zklamání minulého roku. Reign of Terror ale bere vše dobré z obou her a spojilo je v dokonalost, která vás zabaví na desítky, ne-li stovky hodin.