Premiéra hry S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl neproběhla úplně podle představ. Očekávané postapokalyptické dobrodružství obsahuje spoustu chyb a problémů, které mnohým hráčům brání užít si atmosféru černobylské zóny plnými doušky. Naštěstí vývojáři rychle reagují a během dvou týdnů přinesli už tři větší opravné aktualizace. To hráče vedlo k otázce, proč raději ukrajinské studio GSC Game World hru neodložilo a nevyladilo.

Vývojáři věděli, že hra trpí technickými nedostatky. Navzdory tomu ji neodložili, protože na to už neměli sílu. Přiznávají, že podmínky vývoje v době válečné ruské invaze na Ukrajině byly tak vyčerpávající, že už nebylo možné pokračovat.

Šéf studia Ievgen Grygorovych v rozhovoru pro britský Eurogamer, vysvětlil, že práce na hře byla jako běh několika maratonů za sebou. Na konci už neměli žádnou energii. Nemohli říct ano zvládneme ještě další odklad, protože byli doslova na dně. Rozhodli se vydat hru v nejlepším možném stavu, kterého byli schopni dosáhnout.

Studio čelilo enormnímu tlaku, protože část týmu zůstala v Kyjevě, zatímco druhá část byla evakuována do Prahy. Navzdory okolnostem věří Grygorovych, že vydáním hry přispěli k podpoře svého národa. „Jako tvůrci jsme chtěli udělat něco, co by mohlo Ukrajině přinést hodnotu, ať už tím, že zabavíme hráče, nebo zviditelníme naši zemi ve světě.“

„Ano, opustili jsme svou zemi, rozhodli jsme se odtamtud utéct, ale přesto jsme vytvořili něco, co může Ukrajině nějakým způsobem pomoci. Jsme umělci, jsme kreativní lidé. Byl to náš způsob, jak přinést naší zemi hodnotu,“ vysvětluje Grygorovych.

„Jedna rovina je, že děláme hru a chceme, aby lidi bavila a byla co nejlepší. Druhá věc je, co můžeme udělat pro naši vlast, protože jsme v těžké situaci. Rád bych zůstal ve své zemi, žil ve své zemi a dělal hry ve své zemi, ale momentálně je to prakticky nemožné.“

Manželka a zastupující kreativní ředitelka studia, Mariia Grygorovych, dodala, že i kdyby studio zůstalo v Kyjevě, snažili by se hru dokončit: „Vzdát se není součástí naší kultury.“

Zajímavostí z premiéry hry na Ukrajině bylo, že vysoký zájem o digitální kopie způsoboval přetížení internetu v celé zemi. Po dobu pěti až šesti hodin po vydání měl internet na Ukrajině problémy kvůli obrovskému náporu hráčů.

DOKUMENT O VÝVOJI HRY ZA VÁLEČNÝCH PODMÍNEK

Celý proces vývoje hry byl zachycen v dokumentu War Game: The Making of S.T.A.L.K.E.R. 2, který je dostupný na YouTube s českými titulky. Film ukazuje, jak těžké bylo udržet vývojářský tým v chodu během válečné invaze.

Navzdory tomu všemu je hra úspěšná. S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl prodal milion kopií a další hráči hrají díky zařazení do předplatného Game Pass. Titul je dostupný ve verzích pro PC a Xbox Series X/S s českými titulky. Microsoft si zajistil tříměsíční exkluzivitu, avšak studio GSC Game World o PS5 verzi mlčí. Není tak jisté, zda vyjde už na začátku roku 2025.