Aktualizace: Studio Bohemia Interactive nám dnes v souvislosti s dotazem na pravost informací o přípravách DayZ 2 poskytlo následující prohlášení:

„Ačkoliv rozšiřujeme naše zaměření ohledně možností hry, značky a samotného týmu DayZ, v tuto chvíli nemůžeme nabídnout mnoho detailů. Vývojářské týmy Bohemia Interactive aktuálně zkoumají/vytvářejí několik projektů, ty ale budou oficiálně odhaleny až v okamžiku, kdy budeme mít pocit, že je správný čas.“

Vypadá to tedy, že výskyt DayZ 2 v dokumentech Microsoftu z roku 2021 není nutně chybou a důsledkem záměny za mobilní projekt Mini DayZ 2. Na druhou stranu nelze potvrdit, že je plnohodnotné pokračování DayZ skutečně v aktivním vývoji a že se ho někdy dočkáme. Nezbývá tedy než čekat na to, zda z nakaženými zamořené Černarusi přiletí v následujících letech něco nového

PŮVODNÍ ZPRÁVA

Právě probíhající soud mezi americkou Federální obchodní komisí a Microsoftem, který je důsledkem snahy Microsoftu nakupovat velké, dříve multiplatformně zaměřené vydavatele jako rohlíky, je zábava pro celý herní svět. Překvapivě nám ale něco přináší i v kontextu české scény. Nedávno jsme tudíž zjistili, že mezi tvůrčími celky, které měl dříve Microsoft v hledáčku kvůli možným akvizicím, najdeme tvůrce Euro Truck Simulatoru z SCS Software nebo Bohemia Interactive. A v souvislosti s Bohemkou tu teď máme ještě něco mnohem zajímavějšího.

Náhled až dosud interního dokumentu Microsoftu, který byl zveřejněn během soudního líčení a na který upozornil třeba server DSOGaming, nabízí přehled základních informací o tvůrcích DayZ, Ylands, Vigoru a samozřejmě série Arma. V něm najdeme zmínku o enginu Enfusion, velké podpoře modderské komunity nebo minoritním podílu čínského Tencentu. Ten je dokonce uváděn jako riziko, kterým má být i horší technický stav her od Bohemia Interactive na konzolích, četný výskyt bugů v jednotlivých titulech studia nebo horší komerční výsledek Ylands a Vigoru.

Přehled, který má pocházet z května/mája 2021, samozřejmě obsahuje i informace o tom, co v Bohemia Interactive připravovali v době, kdy dokument vznikal. A tady přichází potenciální bomba. Kromě Army Reforger (kterou tu kvůli zjevnému překlepu najdeme pod názvem Arma Reforged) a Army 4 Microsoft výslovně zmiňuje DayZ 2. Byť samozřejmě bez dalších detailů.

Je ale docela možné, že jde o zastaralou informaci nebo o chybu. Třeba se jen někomu v Microsoftu ztratilo slovo „Mini“, koneckonců projekt Mini DayZ 2 opravdu existuje, ačkoliv pouze na mobilech. A navzdory tomu, že na hru už nějakou dobu tvůrci nijak nesáhli, se jí loni podařilo získat ocenění pro nejlepší mobilní hru v rámci České hry roku 2021.

Právě fakt, že Mini DayZ 2 je hra, která na mobilech naostro odstartovala v létě 2021, tedy až po vytvoření dokumentu Microsoftu, vede k otázce, jestli nejde o pouhou chybu. Samozřejmě se v následujících dnech pokusíme zjistit více, prozatím se ale můžeme bavit myšlenkou, jak by asi případné plnohodnotné pokračování úspěšného survivalu DayZ mohlo vypadat.

Za zmínku ještě stojí, že podle Microsoftu má Bohemka problém přijmout Game Pass na PC, ale je ráda za to, jak se v Game Passu na Xboxu daří DayZ. Jako kdyby v Bohemia Interactive chtěli potvrdit pravost celé věci, studio na Twitteru vydalo prý bezdůvodné vyjádření spojené s Game Passem. Čeští tvůrci ho mají podle svých slov docela dost rádi a z pozice vývojáře i vydavatele jej vnímají jako skvělý přídavek a narušení klasického a zajetého modelu herních obchodů.

Bohemia Interactive vnímá Xbox Game Pass jako alternativu, která umožňuje většímu množství hráčů stát se součástí komunity okolo DayZ. A za tuto alternativu je vděčné. Teď je otázka, jestli bude vděčné i za to, že ho kvůli Microsoftu čeká nálož dotazů, zda je DayZ 2 skutečností.