Pátek třináctého si budeme pamatovat jako den, kdy Microsoft za historických 68,7 miliardy dolarů (přibližně 1,6 bilionu Kč) koupil Activision Blizzard. Vydavatel zvučných sérií, jako Call of Duty, Diablo, World of Warcraft nebo Candy Crush Saga, se připojuje k majiteli Xboxu.

„Vítejte legendární týmy společnosti Activision Blizzard v týmu Xbox,“ přivítal je Phil Spencer, šéf herní divize Microsoftu.

Activision Blizzard si všichni spojujeme zejména s Call of Duty, na které současný generální ředitel Bobby Kotick nedá dopustit a přinutil de facto všechna studia Activisionu pracovat na této akční sérii, aby mohla vycházet každý rok. V portfoliu najdeme ještě Warcraft, Overwatch, Spyro, Hearthstone, Guitar Hero, Crash Bandicoot, StarCraft nebo mobilní hity od Kingu.

Pod Microsoft se tímto přesouvá více než 17 000 lidí, kteří pracují ve studiích Blizzard Entertainment, Beenox, Demonware, Digital Legends, High Moon Studios, Infinity Ward, King, Major League Gaming, Radical Entertainment, Raven Software, Sledgehammer Games, Toys for Bob nebo Treyarch.

Phil Spencer, generální ředitele herní divize Microsoftu, dříve uvedl, že si bude chtít s vývojáři Activisionu Blizzard popovídat a zjistit, na jakých hrách by chtěli pracovat. Je tady tedy šance, abychom se dočkali nového Starcraftu, návratu Guitar Hero atd.

Videem vítá Microsoft v rodině Activision Blizzard

S MICROSOFTEM ZAČÍNÁ NOVÁ KAPITOLA, POCHVALUJE SI KOTICK

Generální ředitel Activisionu Blizzard Bobby Kotick po povolení britského regulačního úřadu poslal svým zaměstnancům e-mail. V něm potvrdil schválení akvizice a napsal, že s Microsoftem začíná nová kapitola s nekonečnými možnostmi pro ně i hráče.

„Těšíme se, že budeme moci přinášet radost a spojit ještě více hráčů po celém světě,“ dodal.

ZAČÍNÁ PRÁCE NA ROZŠÍŘENÍ GAME PASSU

„Milujeme hry. Hrajeme hry, vytváříme hry a z vlastní zkušenosti víme, jak moc pro nás všechny hry znamenají jako pro jednotlivce i kolektivně jako pro komunitu. Dnes oficiálně vítáme Activision Blizzard a její týmy v Xboxu. Jsou to vydavatelé některých z nejhranějších a nejoblíbenějších sérií v historii her na konzolích, PC a mobilních zařízeních. Od Pitfallu po Call of Duty, od World of Warcraft po Overwatch, od Candy Crush Saga po Farm Heroes Super Saga – jejich studia posunula hranice her pro hráče na celém světě,“ napsal Phil Spencer.

„Dlouhodobě obdivuji práci Activisionu, Blizzardu a Kingu a jejich vliv na hry, zábavu a popkulturu. Ať už to byly pozdní noci strávené hraním kampaně Diabla IV s přáteli od začátku do konce, setkání celé rodiny v jedné místnosti při týdenním večeru Guitar Hero nebo epická série ve hře Candy Crush, některé z mých nejpamátnějších herních momentů pochází ze zážitků vytvořených jejich studii. Je úžasné přivítat v Xboxu tak legendární týmy.“

„Jako jeden tým se budeme učit, inovovat a pokračovat v plnění našeho slibu, že přineseme radost a komunitu z hraní více lidem. Budeme to dělat v kultuře, která se snaží umožnit každému odvádět co nejlepší práci, kde jsou všichni lidé vítáni a která se zaměřuje na náš trvalý závazek, že hry jsou pro každého. O inkluzivitu usilujeme ve všem, co v Xboxu děláme – od našeho týmu přes produkty a příběhy, které vyprávíme, až po způsob, jakým naši hráči komunikují a zapojují se do širší herní komunity.“

„Dnešním dnem začíná práce na přidání oblíbených sérií Activisionu, Blizzardu a Kingu do Game Passu a na další platformy,“ dodal Spencer. Activision Blizzard nedávno uvedl, že první hry v Game Passu očekává v roce 2024.

VKAZ HRÁČŮM NA PLAYSTATIONU, NINTENDU, MOBILU...

Závěrem svého proslovu se Phil Spencer obrátil na hráče jiných platforem se vzkazem:

„Pro miliony fanoušků, kteří milují hry Activision, Blizzard a King, chceme, abyste věděli, že dnes je dobrý den pro hraní. Jste srdcem a duší těchto sérií a je nám ctí, že jste součástí naší komunity. Ať už hrajete na Xboxu, PlayStationu, Nintendu, PC nebo mobilu, jste zde vítáni – a budete vítáni i nadále, i když na Xboxu svou oblíbenou sérii nehrajete. Protože když hrají všichni, vyhráváme všichni. Věříme, že naše dnešní novinky otevřou svět dalších možností, jak hrát. Děkujeme vám za trvalou podporu. V následujících měsících nás toho čeká mnohem více – těším se na budoucnost a nemohu se dočkat, až se o ni s vámi podělíme.“

AKVIZICE PROBÍHALA OD LEDNA 2022

Spojení dvou velkých společností bylo oznámeno už v lednu 2022, ale akvizici zdržely regulační úřady ve Spojených státech amerických, Evropě a Velké Británii, které se obávaly dominantního postavení Microsoftu. Obavy v EU byly rychle vyřešeny. V USA se dokonce Federální obchodní komise (FTC) obrátila na soud, aby akvizici zablokoval. Díky tomu jsme se dozvěděli spoustu zákulisních informací nejen o Microsoftu, ale také Sony nebo Bethesdě. Po únavném soudním procesu dala soudkyně za pravdu Microsoftu, ale úředníci FTC se nevzdali a hodlají pokračovat v interním napadání transakce. Fúzi ale nezabrání.

Microsoft různé obavy postupně vyřešil podepsáním smluv s konkurencí. Americká společnost se mimo jiné zavázala, že bude vydávat Call of Duty na konzole PlayStation po dobu 10 let. Sony byla nejhlasitějším kritikem akvizice a ústy svého generálního ředitele Jima Ryana, který v Sony končí, kritizovala Game Pass a vyzdvihovala akční sérii Call of Duty do nebes. Dle Ryana je CoD nenahraditelné.

Microsoft také začala přidávat své hry do GeForce Now od Nvidie a dohodou stvrdil vydávat Call of Duty na Nintendo. Smlouva je rovněž na 10 let. Nejvíc se bránil britský úřad. Ten donutil Microsoft podepsat smlouvu s Ubisoftem, který se stal exkluzivním držitelem práv na cloudové hraní her Activisionu Blizzard mimo Evropský hospodářský prostor (informovali jsme zde). Ubisoft může nabízet obsah AB v rámci jakéhokoli obchodního modelu, včetně svého předplatného Ubisoft+ na PC, PlayStationu a Xboxu. Ubisoft bude mít přístup ke všem současným, minulým a budoucím hrám AB na dobu 15 let.