Říkali jste si někdy, jak by Minecraft vypadal jako strategie? Mít vlastní armádu, které byste mohli rozkazovat a vést ji do bitvy proti pekelným stvůrám? Tak přesně to je Minecraft Legends. Oproti původní hře je tohle úplně jiný svět a ten nabízí doposud nepoznaný zážitek. Prozkoumáte nádherně stylizované prostředí a budete vést svou družinu do boje. Premisa Minecraft Legends vás v mnohém překvapí, i když ne vždy v dobrém slova smyslu. A tak jedna skupina hráčů bude nadšená a druhé zbydou akorát oči pro pláč. A já vám řeknu proč.

Spolu s vašimi přáteli dostanete jeden prostý úkol. Ochránit Studnu osudu před nájezdy krvelačných piglinů, kteří se do toho světa hrnou z pekla. Studna nejen, že slouží jako zdroj života pro celý svět, ale také funguje jako srdce vaší základny. A té se za žádnou cenu nesmíte vzdát. Právě u ní můžete stavět různá vylepšení, která jsou klíčová pro sběr surovin, stavbu nebo boj. Vylepšení následně využijete pro tažení proti piglinům. A abyste je porazili, budete potřebovat vybudovat mocnou armádu, postavit obranu a ochránit vaše spojence. To všechno z ptačí perspektivy, ze které budete vydávat mnoho rozkazů. V zásadě nejde o nic složitého a to je rozhodně na hře ta lepší část.

Co s obranou? Je potřeba se s vaším hrdinou vydat na průzkum. A to vás zprvu bude bavit. Jednotlivá prostředí jsou hezky odlišná a zároveň stylizovaná do kostiček. Přesně jako to znáte z Minecraftu a vlna nostalgie na sebe nenechá dlouho čekat. Jsou zde i nové věci! Přes louky vás požene rychleji rychlopšenice a v husté džungli narazíte na skákací klobouky, které vám dovolí dostat se i do korun stromů. A to se celkem hodí, jelikož tady občas najdete schované truhly, které v sobě ukrývají důležité předměty, jako základní suroviny a podpůrné artefakty. Díky těmto věcem svět působí hravě.

Průzkum vám navíc dost usnadní různá zvířátka. Vaše postavička sice od začátku bude jezdit na koni, ale osedlat si můžete brouka, tygra nebo dokonce Velkého zobáka. Pestrobarevného ptáka, který díky plachtění zvládá překonávat velké vzdálenosti. Jen má občas dost rozbitou animaci létání, takže s radostí cupitá vzduchem. Problém nastane ve chvíli, kdy nepoznáte, zda letíte, nebo padáte. A to pro vás může být fatální. Je to ale jenom první náznak problémů, které hru sužují.

Ačkoliv je prostředí celkem různorodé a živé, neubráníte se pocitu, že je vše poměrně nahňácané na sebe. Samotný Minecraft je založen hlavně na obřích světech, které se dají bezmezně prozkoumávat. Jenže tady nic takového není. Mapa je dost malá a ono objevování, na které nás vývojáři už od začátku lákali, je jedna velká nafouknutá bublina. Ano, jsou tady různé typy prostředí, ale to je tak všechno. A to se odráží na průzkumu. Často se vám bude dít, že o zajímavosti zakopnete na každém rohu. Ale odměny? Ty kvůli limitu inventáře musíte nechat ležet, jelikož toho víc nepoberete.

On ani ten sběr materiálů na tom není nijak slavně. Abyste je získali, potřebujete nadělníky, ale ti budou ochotni pracovat jen když jim na loutnu zahrajete správnou melodii. Skrze ní rozkážete vílám, zda mají těžit suroviny, nebo stavět. Nic víc, nic míň. Minecraftí Guitar Hero nečekejte, ale ty melodie alespoň zní dobře. Jenže po počátečním zoufalství z nedostatku dřeva budete upadat do nehezkého stereotypu a opět se setkávat s plnými kapsami bordelu, ale to důležité, co byste zrovna potřebovali tam nenajdete. A pokud si myslíte, že to ničemu nevadí, že materiál si někam odložíte a půjdete sbírat dál, tak přesně na to zapomeňte. Můžete použít pouze to, co zrovna máte u sebe. Žádné sklady, shulker boxy a klasické truhly zde nejsou. A tak budete bezcílně bloumat po světě a hledat například pět kusů redstonu, abyste si mohli postavit ruditomet.

Naštěstí tu existuje efektivní způsob, jak se různých přebytků zbavit nadobro. A to stavbou. Vaše studna, základny a vesnice potřebují opevnit proti nájezdům nepřátel. K tomu využijete obranné struktury, jako: zeď, střílna, katapult či huť. Prostě taková klasika. Možná je to jen můj pocit, ale Minecraft Legends srší nevyužitým potenciálem značky. Chápu, že designovat mechaniky je těžké, ale i tak je tu mnoho neuchopených příležitostí. Naprostým základem Minecraftu je přece těžba v dolech, které si sami vykopeme. Zde není ani náznak něčeho podobného. Formování krajiny? Zapomeňte. Podmořský svět? To si asi vývojáři šetří pro DLC.

Díky bohu je tu aspoň dost promyšlený systém boje. Armáda se skládá z různých golemů, ale také z monster. Každá skupina má jinou specializaci, a budou vás následovat díky vztyčenému praporu odvahy pro udílení rozkazů. Díky němu můžete specifickým jednotkám říct, kde mají stát a na co útočit. Toho budete velmi často využívat právě u pigliních základen, kdy se horda většinou vrhne na nejbližší nepřátelský objekt a s druhou polovinou armády je oběhnete a půjdete jim do zad. Taktika rozděl a panuj se u mě doopravdy velmi dobře osvědčila, ale to nemusí být případ každého boje. Velmi často se vám vyplatí si vzít k ruce útočné stavby, které ale svým reportoárem zklamou. Čekala bych víc než jen už jmenovaný katapult a střílnu.

Podstatnou mechanikou celé hry je budování podpůrných věží kolem studny osudu, které propůjčují vylepšení a zabírají při tom různou plochu. Výzvou je poté vybudovat co nejvíce věží na malém prostoru. Což pak připomíná takový Minecraftí tetris. Efektivní skládání se vám rozhodně vyplatí, protože si například zvětšíte místo v inventáři, přidáte si nádělníky a posílíte jejich rychlost. Ačkoliv budete mít z každého vylepšení radost, ta rychle přejde, když si uvědomíte, že to prostě nestačí.

Teď se ale dostáváme do části, ve které Minecraft Legends vyniká nejvíce. A to je multiplayerový PvP režim až pro osm hráčů ve dvou týmech. Téměř všechny problémy, které jsem doteď zmiňovala, se totiž až na výjimky týkají jinak vcelku ploché a nezáživné kampaně. Bojovat po boku svých přátel proti jinému týmu bylo pro mě neskutečnou zábavou. Malá vygenerovaná mapa nebyla překážkou, nýbrž správně postavenou arénou. Prostředí jsou krásně upravena tak, abyste nemuseli zdlouhavě přebíhat přes poušť, vše se dá snadno najít a hráči se tak mohou soustředit čistě na strategii.

Výzvou je v multiplayeru sdílený inventář. Váš plán vybudovat na kraji základny krásnou a moderní zeď se může v sekundě rozpadnout tím, že spoluhráč postaví třeba… střílnu uprostřed studny… blbec jeden.

Není tedy od věci si ujasnit, kdo bude v týmu sbírat suroviny, kdo stavět a kdo se postará například o opevnění. Dobrý plán je zkrátka klíčem k úspěchu. Jenže k tomu, abyste takového momentu dosáhli, je potřeba dobře komunikovat. A tohle je věc, kterou vývojáři bohužel nedomysleli. Ve hře totiž neexistuje chat. A je to hodně velký problém. Sice nám bylo doporučeno, abychom ke komunikaci s týmem využili například Discord, ale jak to mají udělat náhodní hráči, kteří si jen chtějí zahrát proti ostatním? Jediná možnost komunikace je zde skrze pingovací systém. Jenže ten vám oznámí maximálně, co chcete stavět, a co na to potřebujete. A pak může váš spoluhráč zkoušet hádat, co to vlastně po něm chcete.

Nicméně s dobrou partou lidí zažijete úžasné momenty a hru, která může trvat od pěti minut až po dvě hodiny. PvP režim tak krásně zužitkovává všechny přednosti téhle hry do jednoho kompaktního balení. Jenže je tu stále ona kampaň na druhé straně. A ta má, jak už víte, dost problémů.

Což o to, ochrana vaší studny a dobývání pigliních základen je zábavné. Ale jen do bodu, než pochopíte, jak fungují. Pak se celá mechanika stane naprosto předvídatelnou. Další věc, která se vám rozhodně nebude líbit, je meč vaší postavičky. Sice s ním můžete máchat jako o život, ale téměř nic neubírá čemukoliv, co se tváří trochu nepřátelsky. A pokud bychom se bavili o budovách, tak těm neubere už vůbec nic. Prostě hrdina, jak má být.

Aspoň vás po celou dobu budou doprovázet krásné melodie z loutny a skvělý hudební doprovod. Který jsem slyšela hned potom, co se mi konečně přestal rozbíjet zvuk. Naše recenzentská kopie hry nejspíš byla lehce prokletá. Největší problémy jsem měla hlavně v jinak pěkných cut-scénách, kde se proměnil dabing postav jen ve vzdálené šeptání. Nastavit si grafiku nebo jen velikost okna hry bylo téměř nemožné a o otevření okna přes více jak jeden monitor ani nemluvím.

Piglini velmi často zapomněli, že se mají hýbat. Spawnování jejich hord ve světě nedávalo smysl, jelikož se z ničeho nic objeví a jdou po vás. To samé platí i o vlcích. Mimochodem, rozhodli jste se seskočit z nejvyšší hory s ptákem? Tak doufám, že jste řekli ahoj vaší armádě. Celkem dost pravděpodobně vám cestou spáchá odžití. Ona armáda je totiž naprogramovaná tak, aby vás dohnala. A dokud vy nedopadnete na zem, tak za vámi pořád poběží. Nebo v případě jednoho obřího golema se bude kolem vás ve vzduchu objevovat. Chyb se našlo doopravdy mnoho, ale věřím, že jediný problém, který přetrvá, bude obrovské množství jednotek bijících se na ploše. Slabší počítače v tomto případě narazí na problém s výkonem.

Minecraft Legends tedy celkově není nijak špatnou hrou. A je důležité si uvědomit, že se vlastně jedná o real-time strategii, která pouze čerpá ze světa Minecraftu. Nečekejte žádnou jeho vylepšenou verzi, ale samostatně stojící hru, která jednotlivé prvky zvládá dobře. Bohužel ona kampaň má své mouchy, které by ale měly být celkem snadno odstranitelné. Pokud vás nicméně baví svižnější styl, rozhodně si zaslouží vaši pozornost. Minimálně pigliní cyklus a možnost se kreativně vyřádit při obraně vesnice je něco, co dokáže vyvážit nudný průzkum.

Na druhou stranu PvP režim dělá téměř vše správně. Je svižný, rychlý a bude vás bavit, pokud máte kamarády se kterými hrát a nejsou to blbci. Sice zde chybí možnost komunikace, ale nic vám nebrání se někde externě sejít a společně mluvit. Ještě zde najdete obchod se skiny, speciálními módy i minihrami.

Teď je jen na vás, zda se chopíte meče a využijete například Xbox Game Pass a zjistíte, zda je tohle ta cesta hrdiny, kterou se chcete vydat.