Představte si místo, ve kterém vaše budoucnost není předem daná a o všem rozhoduje hod obyčejnou kostkou. Až teda na to, že ta kostka není vůbec obyčejná a patří královně celé země. Takový osud mají obyvatelé světa Random ve hře Lost In Random, jejichž každý krok a myšlení určuje právě královna se svojí kostkou. Pojďme se tedy společně podívat do tohoto čarovného světa od vývojářů Zoink Games a říct si, zda se skutečně jedná o pomyslné „skryté zlato“, nebo zda si hra zaslouží upadnout do zapomnění.

Celý příběh začíná jako v pohádce. Even, za kterou hrajete, si žije se svojí rodinou relativně šťastný život ve městě Onecroft – v nejchudším místě z celé říše, kde se zpracovává odpad ze zbylých měst. Když ale vaše starší sestra Odd dosáhne dvanácti let, tak si, jako každé dítě, hodí královninou kostkou a díky síle náhody musí opustit rodné město i rodinu. Po noční můře, jež se vaší postavě později, zdá začíná celý příběh. Po trochu pomalejším úvodu se na tajemném ostrově, o němž si všichni obyvatelé Randomu myslí, že byl zničen, setkáváte s vaším parťákem, kostkou Dicey, a vaše společná pouť šesticí měst za záchranou Odd začíná.

Při naší pouti navštívíme například Two-Town. Město, v němž mají všichni obyvatelé dvě oddělené osobnosti, nebo kdysi majestátní Fourburg, jež je v dnešní době protkán hazardem a černým trhem. I přes to, že lokace jsou relativně malé a lineární, tak působí otevřeně a temné nasvícení celé hry jen vylepšuje celkovou atmosféru. Jen mě mrzí, že všechny hlavní lokace vypadají jako přes kopírák. Vždy začneme v úzké lineární uličce, ta nás zavede na trochu otevřený prostor, ze kterého opět vychází pár přímých uliček. Myslím si, že vývojáři mohli trochu zapracovat na lepším level designu.

Na vaší pouti potkáte mnoho zajímavých postav, jmenovitě například Nanny Fortuna, jednoho z mnoha poskoků královny, Seemore, jež vám pomůže s vylepšením Diceyho, nebo Mannie Dex, jež svoji roli obchodníka s kartami vzal až moc vážně a ze svého těla vytvořil stánek.

Když už zmiňujeme karty, tak bych rád věnoval chvilku soubojům. Nebudu lhát, před tím, než jsem Lost in Random vůbec začal hrát, tak jsem se bál propojení karet a soubojů v reálném čase, ale moje obavy byly rychle pryč. Celý souboj je akční, dá se při něm dobře taktizovat, uhýbání je svižné a celý systém karet nijak nepřekáží. Nové karty získáte buď ve světě, plněním úkolů nebo u obchodníka. Z těch si tvoříte svůj balíček obsahující až 15 karet. V souboji poté pomocí svého praku srážíte z nepřátel dalo by se říct manu, která vám nabíjí vaše karty. Jakmile máte minimálně jednu kartu nabitou, tak můžete hodit vaší kostkou a podle hodnoty vašeho hodu dostanete odpovídající počet akčních bodů. Tyto body následně používáte na aktivace nabitých karet. Ty vás můžou vyléčit, přivolat vám do ruky zbraň nebo s jejich pomocí můžete na bojiště přivolat bomby či útočné věže. Naštěstí na promyšlení toho, jaké karty aktivujete, máte dostatek času. Pokaždé, když vstoupíte do tohoto taktického režimu, se zastaví čas a vy máte možnost se pohybovat jakkoli chcete a vzít si kolik času jen potřebujete. Jen si teda dejte pozor, abyste se náhodou nedotkli žádného nepřítele, protože se čas znovu spustí. Karty můžou stát od jednoho bodu až do tří, ale můžete se setkat i s takovými, které jsou zdarma jako například Game Master. V obyčejných soubojích vám dá pouze kartu navíc, zajímavější efekt má ve speciálních arénách připomínající Monopoly. Zde je vaším úkolem dovést figurku skrze různé nástrahy jako barikády nebo pole, která přivolají další nepřátele, až na konec tratě. Na druhou stranu, kromě těchto negativních polí narazíte i na pole s pozitivním účinkem. Narazíte na štít, auru, která vám opraví zbraň, nebo na peníze navíc. Zmínit musíme i zajímavě vymyšlené bosse. Čekali jsme obyčejný souboj, ale místo toho jsme dostali například soutěž ve skládání rýmů. Nutno tedy dodat, že i přes tato drobná vylepšení je hlavní náplní stále obyčejný souboj, je ale rozhodně hezké vidět čas od času nějaké zpestření.

Co mě ale zklamalo, tak je hlavně dabing. Mimo to, že nesedí do pohybu úst, mi přišlo poněkud zvláštní, že polovina postav je normálně dabovaná a u ostatních se setkáme jen z různými pazvuky symbolizujícími místní jazyk. Nicméně jsem rád, že alespoň hlavní úkoly a postavy nutné pro příběh jsou dabované. Konverzace jsou děleny pomocí dialogových rozhodnutí, nicméně si nemyslím, že na výběru záleží. Většinou dostanete dost prostoru na to si postupně poslechnout všechny možnosti. Občas se akorát stane, že možnosti vybíráte v jiném pořadí, než ve kterém to zamýšleli vývojáři, a tak postavy občas mluví trochu zmateně.

Ve hře najdeme i vedlejší úkoly. Těch sice není moc, ale za to jsou velmi dobře napsané a originální. Všechny svým způsobem reprezentují mentalitu osob žijících v daném městě a pomáhají vytvářet temnou atmosféru celého světa. Budete, mimo jiné, hledat ztracené sestry uprostřed bojového pole, předávat strašidelné historky sběrateli, dělit dvě osobnosti od sebe nebo si budete hrát na slepičku, která hledala vodu při překupování slov

Hudební doprovod je rozhodně zajímavý, líbil se mi jak temný podkres skladeb, při prozkoumávání světa, tak i akční kousky v soubojích. Podobně povedená je i grafika, ta ve mě evokovala styl animací a vzhled starých pohádek. U grafiky je jen škoda, že jde občas vidět, jak po okrajích obrazovky doskakují detaily textur. Jinak hra běžela naprosto bez problémů, pokud tedy pomineme trochu delší načítací obrazovky.

Musím říct, že před tím, než jsem Lost in Random začal hrát, tak jsem měl své pochyby o tom, jak její mechaniky, zejména soubojový systém, vůbec můžou fungovat, ale byl jsem příjemně překvapen. Celou, zhruba třináctihodinovou hru jsem si užil, soundtrack je okouzlující, grafika má zajímavý styl a myslím si, že by vůbec nebylo na škodu, kdyby byla o pár hodin delší. Za tým INDIANa doporučuju tuto hru na osm z deseti bodů.