Tenhle rok jsem se rozhodl věci udělat trochu jinak. Just Dance, stejně jako sportovní tituly, vychází každý rok a mnohdy neobsahují velké změny. Minulý rok dosáhl Just Dance určitého vrcholu a letos přináší tak pomálu změn, že mi nepřišlo ani tolik zajímavé udělat recenzi na styl minulého či předchozího ročníku. V podstatě bych jen mohl vzít text z minulého roku, vyměnit názvy písní a měl bych hotovou recenzi. Proto jsem tuto recenzi chtěl pojmout obdobně, jako třeba recenzi na letošní NBA, kdy jsem se zaměřil na pár aspektů, které jsem detailněji rozebral. Samozřejmě se ale nevyhnu obecnému popisu.

Just Dance je taneční hra, kde ovladačem je vaše tělo. Podle toho na jaké platformě hrajete, podle toho používáte určité části těla. Na Nintendu stačí více méně jen používat ruce, zatímco na Xboxu s Kinectem je důležité doopravdy používat celé tělo. PlayStation je někde na půli cesty. A to je v podstatě vše. Vyberete si jednu ze 40 nových písní a… no, tancujete. Minulý ročník našel ideální balanc mezi populárními písničkami, klasikami, španělskými, korejskými a anglickými. Letos tomu není jinak, dokonce mi přijde, že je v mnohém výběr o něco lepší, protože mezi všemi těmi songy, které často můžete znát z TikToku nebo IG Reels, najdete i starší písně. Ať už jde o Believer, starší Rock Your Body nebo I'm Outta Love či Mr. Blue Sky.

To jsou ale většinou hitovky, které můžete znát například i z filmů. Letos se nebáli vývojáři více experimentovat a přihodili méně známé písně, jako je Funk od Meghan Trainor nebo Nails, Hair, Hips, Heels. Přitom tyhle písně dle mého nejvíce působí jako písně hodny Just Dance označení. Chytlavá hudba, i po prvním poslechu, a jednodušší či originální sestava. Po dohrání tak budete… no, zkrátka tancovat a broukat si jejich melodie. A o tom tak nějak Just Dance bylo, je a určitě i v budoucnu bude. Nejde o tu „hru pro holky“, ale o hru pro všechny. Ať už umíte tancovat, či nikoliv.

Již po několik let se mi stává, že pokaždé někdo projde kolem, chvíli se dívá, a nakonec se přidá, protože vidí, jak se všichni zúčastnění baví. Nejen z toho důvodu docházelo k postupnému zjednodušování odemykání písniček nebo k větším vizuálním rozdílům mezi jednotlivými sestavami. Aby člověk jen přišel, náhodně kliknul a byl odměněn pokaždé něčím jiným. Letos došlo k ještě více experimentům, které by měly ozvláštnit vizuál, ale ne všechny fungují dobře a spíše kazí samotný pocit ze hraní.

Minulý rok jsem chválil silně dynamickou kameru a případné přechody. Některé písně začínají obrovitánským názvem přes celou obrazovku, což mi evokovalo slavné Get Ready for Next Battle z Tekkena. Letos také musím pochválit stop motion neboli fázovou animaci. Původně jsem si myslel, že jde o 3D animaci, která má pouze evokovat tento styl natáčení. Ale vývojářské deníčky poodhalily, jak se natáčela sestava k Mr. Blue Sky. Stará dobrá animace, kdy jedete hezky snímek po snímku. Na druhou stranu jsou zde ale písně, kde byla 3D animace příšerně odfláknutá. U Human to ani nejde tolik poznat, ale u Girl Like Me a Chandelier ano. A to hodně. Na vině je nejspíše špatně provedený 3D model, kdy se vzala data z motion capture tanečníků a jen se nahodila do modelu, který byl obyčejná neosvalená kostra. Proto ruce a nohy se tak divně plácají a nepůsobí lidsky.

Přidané detailní obličeje vám zase více pomůžou se dostat do hry, protože tanečníci buďto zpívají nebo více prožívají jednotlivé sestavy a již nepůsobí tak znuděně a prkenně. Nejvíc ale vtažení do hry napomůže extreme verze písničky Mood. Jde jen o videonahrávku taneční skupiny 1Million. Upřímně bych uvítal více takových sestav, protože najednou nejde jen o hru, ale spíše video návod. Plus ta sestava je naprosto nádherná a úchvatná. Rád bych v budoucnu viděl sestavy například od Royal Family, Flawless, Tight Eyeze či Kyle Hanagami. Just Dance by tak v budoucnu nemusela být jen platforma pro zábavu, ale proměnit se v platformu, kde se můžete učit tancovat od profesionálů.

Just Dance 2022 tak jen staví na úspěchu a kvalitách předešlého dílu, na čem není nic špatného. Drobné experimentování, až na otřesné 3D modely postav u pár písní, hře pomohlo. Opět zde je členství Just Dance Unlimited, kde je přes 700 písní. Na začátku ho máte až na 90 dní zdarma, jinak měsíčně stojí 100 korun, na rok necelých 700. A to je krásná cena, hlavně pokud hrajete Just Dance s kamarády alespoň jednou do měsíce.