Tak jako každý rok s nástupem podzimu vítáme novou Fifu. Letošní ročník s číslovkou 22 má být podle slov vývojářů z Electronic Arts inovativní. A to jak v oblasti grafiky, tak hlavně hratelnosti. Nutno podotknout, že zásadní rozdíl si užijí hlavně majitelé nových konzolí, i když vlastnící těch starších a počítačoví hráči si taky přijdou na své. Jen ne v takové míře.

FIFA 22 přichází ve zcela novém kabátě s několika pokrokovými funkcemi a rozhodně není jen aktualizací předešlého dílu, jak jsme už několik let zvyklí. O tom, zda jsou všechny novinky krok správným směrem, by se ale dalo polemizovat.

ZÁSADNÍ ROZDÍL V HRATELNOSTI

Hned při prvním zapnutí se autoři snaží demonstrovat novou technologii snímání pohybu s názvem HyperMotion. Ta přidává do nového dílu přes 4000 animací a je to opravdu znát. Jakákoliv kolize dvou hráčů může mít drastické následky. Stačí v plném sprintu zezadu vrazit do nic netušícího protihráče a zranění je na světě. Celkově tak hra působí přirozenějším dojmem a je tudíž zase o kousek blíže realitě. Dát gól hlavou s Messim, který měří bezmála 170 centimetrů, když proti němu stojí několik obránců o desítky centimetrů vyšších, se tak stává opravdu výjimečnou situací.

Výrazně pokročila i umělá inteligence. Zapomeňte na to, že na začátku sezóny koupíte dvě rychlá křídla a budete drtit soupeře sprinty po lajně a následnými centry. Protivník už vám na to neskočí a bude vás nutit víc kombinovat. To ovšem neznamená, že budete muset neustále nahrávat a hrát stylem tiki-taka. Nová funkce výbušných sprintů vám umožní pár pěkných úniků za obranné řady soupeře. Osobně jsem ale tuto novinku zpozoroval pouze u hráčů s hodnocením přes osmdesát. U méně hodnocených mi to připadalo jako krkolomné předkopnutí následované zbytečnou ztrátou míče.

Tohle vše má pochopitelně vliv i na obtížnost. Několik let hraju na světovou třídu a vždy jsem si dokázal tenhle fotbalový simulátor náležitě vychutnat. Letošní ročník mi ale přijde poněkud nevyrovnaný. Při nastavení již zmiňované světové třídy jsem s pražskou Spartou schopný dostat trojku za poločas od týmu z Indické ligy. Pokud ale přenastavím obtížnost na profesionální, rázem porážím Barcelonu. Značného vylepšení se dočkali i brankáři, jež zaujímají především při standardních situacích lepší pozice. Je tedy opravdu oříšek dát například gól z rohu. Ale nebojte, tradiční golmanské minely, které každoročně baví internet, zůstávají, a tak budete nejednou mít chuť prohodit ovladač televizí.

LEHCE PŘEPRACOVANÁ GRAFIKA

Již zmiňovaný systém HyperMotion se promítá i do grafického zpracování. Nějak zásadní převrat ale nečekejte. Hororových napodobenin hráčů jako u konkurence s názvem eFootball se nová Fifa vyvarovala a tváře (především těch hvězdných) fotbalistů vypadají skvostně a uvěřitelně. Což se nedá říct například o trávníku, který působí poněkud arkádově a při zapnutí HDR jeho zelená barva působí až toxicky. Vývojáři určitě s dobrým úmyslem zakomponovali do hry fakt, že po devadesáti minutách atraktivního fotbalu se na hřišti objeví pár drnů. Pokud ale po každém zápase vypadá hrací plocha jako čerstvě rozorané pole, kazí to zážitek jinak hezky vypadající hry. Celkový dojem mírně kazí občasné problikávání textur. Nejedná se však o nějak častý problém.

Příjemně překvapit ale dokázaly i maličkosti jako nástup hráčů na trávník, gólové oslavy a rozvlnění brankové sítě. Změn se dočkali i diváci na stadionech, kteří vás nejen svým vzhledem, ale také chorály poženou k vítězství a stanou se tak pomyslným dvanáctým hráčem.

NOVINKY V HERNÍCH REŽIMECH

Kariéra trenéra se oproti předchozímu ročníku výrazné změny nedočkala. Za zmínku stojí snad jen možnost přeskakovat cut-scény při vyjednávání přestupů nebo dohadování o nových smlouvách. Absence přeskočení dlouhých rozhovorů mě v předešlém díle opravdu štvala, a tak jsem mnohdy volil možnost pověřit těmito záležitostmi asistenta. Nyní to nezabere více než minutu a vy pak máte lepší pocit, že nová vytoužená posila přišla právě kvůli vám.

Nově lze vytvořit vlastní tým, a to zcela dopodrobna. Od jména hráčů přes dresy až k vlastnímu stadionu. Ten si sice nelze vytvořit úplně nový, jde však celkem slušně editovat jakýkoliv nabízený stadion. Ať už se jedná o barvy sedaček, typ sítě nebo třeba píseň, která zní při nástupu hráčů z tunelu na trávník. Editaci ochozů dovoluje i klasický režim kariéry trenéra, ale pouze v případě, že zvolíte tým ze zbytku světa. V něm se nachází i trojice týmů z Česka, jimiž jsou Sparta,Slavie a plzeňská Viktorka.

Jestliže neholdujete vedení celého týmu a radši spoléháte jen sami na sebe, tak oceníte drobné změny v kariéře jednoho hráče. Úkoly od trenéra jsou nyní snadno dosažitelné. Už nikdy tak nedostanete úkol typu dej tři góly a na další dva nahraj. Pokud ale nebudete trenérovy pokyny plnit, je hranice mezi základní sestavou a vyhazovem z klubu opravdu tenká. Své změny se lehce dočkal i režim Volta. Ten nyní doplňují zábavné minihry pro čtyři hráče, jako je nohejbal či disco lava, jež připomíná něco, co si můžete zahrát v jakékoliv arkádové herně. Bohužel jsou všechny tyto minihry dostupné pouze o víkendech

Pro příznivce pay-to-win tradičně nechybí kontroverzní a neustále omílaný Fifa Ultimate Team. I když se v EA snažili jednotlivé režimy zjednodušit a vylepšit. V módu Division Rivals přibyly tzv. kontrolní body, takže prohrát několik zápasů za sebou už nebude tak drastické. Přepracování se dočkal také režim FUT Champions. Ten se snaží usnadnit průchod do vyřazovacích bojů tím, že vás posílá do zápasu s hráči podobné úrovně. Bohužel mám ale navzdory všem novinkám pocit, že je to vše jen na oko a že na mě neustále hledí velký bratr šeptající mi do ucha „kup si ten balíček,stojí jen pár stovek“.

OPRAVDOVÝ ROZDÍL OPROTI PŘEDCHŮDCŮM

Jak je zvykem, i letošní díl nabízí chytlavý soundtrack a při započítání písniček z režimu Volta se jejich počet přehoupne přes padesát. Anglický komentář dvojice Derek Rae a Stewart Robson doplňuje při zápasech ženských týmů i komentátorka Alex Scott a je tak důkazem, že fotbal není jen pro kluky. Požitek ze hry ale kazí licenční válka s konkurenční společností Konami. My jsme tak ochuzeni o reálné názvy a loga několika týmů z italské Serie A, stejně tak o celou druhou ligu.

Nová FIFA se opravdu skokově posunula. Jen je škoda, že zásadní rozdíl vidí pouze majitelé nových Playstationů a Xboxů. Pokud tedy nejste vlastníci nové generace konzolí, radíme vám nad koupí nového ročníku popřemýšlet.