Po více než sedmi letech se na světlo světa vyklubal nový díl Animal Crossing, o který fanoušci této roztomilé série prosili již několik let. Po zklamání, které přišlo na Wii U, jsme doufali v tom, že se na nové generaci konzole Nintenda nový díl objeví. Na Switchi jsme se dočkali. Jak to tedy vyšlo?

KRÁSNĚJŠÍ NEŽ KDY PŘEDTÍM

Animal Crossing série je tu s námi již dlouho a jak postupovaly generace konzolí se i tato série vylepšovala s každým novým dílem. Ať už jste měli raději verze na přenosné konzole, nebo spíše ty na pořádné televizní obrazovce, všichni jsme čekali na to samé. Ten relax, který jenom pár her dokáže nabídnout.

Nemůžete totiž čekat přehnanou akci, drama, nebo nějaké soutěžení s ostatními. Spíše počítejte s rybařením, chytáním brouků, povídáním si s ostatními a nově i nějakým tím craftěním. Tolik věcí, které můžete dělat na vašem novém ostrově, což je rozdíl od městeček a vesnic na které jsme byli zvyklí z minulých dílů.

Tím se postupně dostáváme k tomu, co nového nám tento díl nabízí. Oproti starším dílům je totiž silně kladen důraz na takzvané DIY projekty, znamenaje doslova udělej si sám. Budete tak nově muset sbírat materiály, podobně jako tomu bylo dříve v mobilní verzi Pocket Camp. Mezi tyto materiály patří například hlína, kámen, kov, dřevo, větve a tak dále. S pomocí těchto materiálů můžete přeměnit svůj prázdný dům na plnohodnotné bydlení, plné nábytku, který si sami vytvoříte.

FANOUŠCI PŘEDCHOZÍCH DÍLŮ, SPOJTE SE!

Teď ale bude převažovat vlna toho, co normálnímu hráči nebude nejspíše připadat tak špatné, ale zarytému fanouškovi starých dílů bude trnem v oku. Ačkoliv craftění je uděláno dobrým způsobem, tak nejotravnější částí je konstantní vyrábění nových a nových nástrojů. V předchozích dílech jste se totiž nemuseli bát o to, že by se vám například síťka nebo prut najednou rozbili, což se tady děje konstantně. Ano, můžete si sice vytvořit odolnější nástroje, ale i ty se nakonec nevyhnutelně zničí, což je postupně spíše jenom hloupé, ale zpátky k tomu pozitivnímu.

Na základních věcech se nic moc nezměnilo. Chytání ryb a brouků je stále stejně zábavné a uklidňující. Mluvení s ostatními obyvateli funguje nadále na stejném principu jako dříve. Buď oni odchytí vás s tím, že něco potřebují, nebo je vy odchytíte je s tím, že si chcete jenom popovídat a většinou dostanete nějakou tu zábavnou hlášku, dárek nebo návod na DIY, které se jinak naučit nemůžete. Nemusíte se ale bát, že by na vás někdo neměl náladu. Vrací se dokonce i možnost dělat si vlastní designy přímo na konzoli - ať už obrazy na zdi, koberce na podlah, nebo kus stylového oblečení na sebe. Ty poté můžete i sdílet pomocí QR kódu ostatním.

Krom vašich spolu-osadníků jsou tu i speciální postavy, které se starají o podniky, což vám značně zjednoduší existenci. Nemusíte tak všechno vyrábět sami, jelikož se postupně přidávají obchody, ve kterých si můžete koupit oblečení či nábytek a stejně tak ostatní služby jako vaše radnice, ve které si můžete popovídat o nových projektech, přesouvat budovy anebo si postěžovat na některého z ostatních obyvatel, který vám něčím znepříjemňují váš pobyt. A v neposlední řadě na vás čeká muzeum, do kterého ukládáte vaše těžce nalezené brouky, ryby a fosilie, které si můžete ve vší kráse prohlédnout - a pokud chcete můžete se o nich naučit i něco nového, protože sova Blathers, která celé muzeum vede, má široké znalosti o všem, co na ni hodíte.

PROČ TO TAM UŽ NENÍ?

Když už ale mluvíme o tom, co ve hře máme. Určitě by bylo dobré zmínit i to, co nemáme. Ačkoliv noví hráči si nejspíše ani nevšimnou věcí, které jsme zatím nedostali, hráče, kteří s celou sérií mají velké zkušenosti možná nepotěší, že zatím ve hře některé věci nejsou, což tak trochu zamrzí. V tuto chvíli se mluví o tom, jak se tyto věci budou přidávat postupně za pomocí updatů, avšak věřím tomu, že některé tam již měly být a stejně tak přichází nejistota ohledně toho, kdy či co všechno vlastně bude přidáno.

Dokážu přežít to, že například kavárna, kadeřnictví, nebo club lol budou přidány později, ale co přežít nedokážu jsou takzvané town ordinances. Jinak řečeno nastavení života ve vašem městě, což byla novinka v předchozím dílu New Leaf. Pokud totiž žijete brzký ranní, případně naopak pozdní večerní styl života, mohli jste si nastavit, jestli budou obchody otevírat a zavírat dříve nebo později, což pro lidi, kteří hráli převážně pozdě večer či vážně hodně brzo ráno, bylo extrémně užitečné. A jelikož jsem já hrál převážně kolem půlnoci, měl jsem smůlu a místo toho, abych si nakoupil jsem jenom zíral na zavřené dveře, u kterých se psalo, že obchod otevírá až v osm.

Ačkoliv je škoda, že posouvání otevírací doby již není ve hře, šlo i tak pouze o 1-2hodinový posun. Na oplátku se teď dají prodávat předměty i po zavírací době díky nákupní bedně před obchodem. Naházíte tam co chcete prodat a peníze dostanete obratem na váš účet, avšak o dvacet procent méně než normálně.

Největší novinkou jsou ale takzvané Nook Miles, což jsou jednoduše řečeno body za téměř jakoukoliv činnost, kterou děláte. Chytíte několik ryb? Tady máte pár bodů. Prodáte nějaké ty škeble? Další body. A tak dále a tak dále. Za pevně dané milníky dostanete několik stovek Nook Miles, ale ty postupně dojdou, a proto tu jsou i menší milníky, které se generují donekoneČna. Pro základní milník tak sice musíte chytit například 1000 ryb, ale pro ten malý plusový stačí chytit třeba dvě ryby specifického typu.

Za Nook Miles si poté můžete koupit speciální předměty, ať už limitovanou edici nábytku, oblečení, speciální DIY recepty anebo hudební desky. Nejdůležitější věcí je ale Nook Miles Ticket, jednorázová letenka na jiný ostrov. Tam si můžete nasbírat materiály, které jsou na vašem ostrově pro daný den vyplýtvané, a především zde můžete najít jednoho obyvatele, kterého, pokud se vám líbí, můžete pozvat k vám a dotlačit ho k přestěhování na váš ostrov, samozřejmě naprosto dobrovolně.

PŘIZPŮSOBTE SI VÁŠ OSTROV

Snad ale tou nejúžasnější věcí pro všechny hráče, ať už nové nebo zaryté fanoušky, je úprava ostrova samotného. Nelíbí se vám umístění řeky? Vykopejte si novou. Hora na špatném místě, tak ji prostě odkopejte. To dává naprosto nový rozměr úpravy vašeho nového domova, což byla věc, která u starších dílů vadila hodně hráčům, kteří například restartovali hru tak dlouho, dokud nedostali přesně takové rozložení, které chtěli. Zde tak moc ani nezáleží na tom, jaký ostrov si na začátku vyberete, protože ho stejně postupně budete moci upravit k obrazu svému.

Nástupem na Nintendo Switch přichází s novým dílem i naprosto úžasná grafika. Ať už na televizi, nebo v přenosném režimu. Na malebný ostrov se na Switchi kouká moc pěkně a hra navíc běží s plynulým frameratem. Na rozdíl od předešlého dílů, který vyšel na přenosnou konzoli Nintendo 3DS, máte na celou mapu větší rozhled, a to i když zkrátka stojíte na místě. Hudební doprovod je povětšinu času trochu pasivnější a během vašeho ostrovního života bude jen sem tam hrát lehký náznak melodie. To ale k odpočinkovému životu na ostrově tak nějak sedí. Za Nook Miles si můžete navíc koupit alba od známého K.K. Slidera z předešlých dílů a ty si poté můžete pustit.

Pokud by se vám do přežívání na ostrově nechtělo o samotě, máte možnost si na ostrov přizvat další 3 hráče, a to jak lokálně na jedné nebo více konzolích, tak i online.

NO TOHLE SNAD NE!

Tím ale narážíme na jeden velký kámen úrazu. Pokud chcete hrát na jedné konzoli a máte v rodině nebo přátelích dalšího člověka, který by chtěl vlastní ostrov, máte smůlu. Jedna konzole znamená jeden ostrov, bez výjimek. To je obří, ale extrémně obří přešlap ze strany Nintenda a fanoušci to dali jasně najevo.

Je totiž sice hezké, že můžeme hrát všichni na jednom ostrově, ale nejenže první hráč, který ostrov založil, má několik funkcí navíc, a tak je druhý hráč znevýhodněn, ale já například nechci, aby mi někdo měnil věci na mém ostrově. Proč tedy není možné založit si dva ostrovy na jedné konzoli jde naprosto mimo mé chápání a jsem ochotný za tento přešlap strhnout hned několik bodů. A pokud si myslíte, že si můžete koupit další kopii, stejně jako to bylo možné u New Leafu, ani to nefunguje, a i při koupení nové kopie budete mít stále jeden a ten samý ostrov.

Co nás čeká, stejně jako u předešlých dílů, jsou sezónní eventy. V průběhu roku se budou konat různé tradičnosti jako Velikonoce, Vánoce, Halloween, ale i menší události jako den matek nebo soutěžní den v chytání ryb.

Animal Crossing: New Horizons zkrátka úspěšně přináší tuto sérii zpět, a i přes pár nedostatků oproti předešlým dílům se jedná o povedenou hru.

Já souhlasím. Překvapivě i přes několik těch nedostatků se jedná o úžasnou hru, která je přesně tak relaxující a příjemná, jak jsme doufali. Některé věci ale nedokážu rozdýchat a doufám, že s přicházejícími updaty budou alespoň některé z nich vyřešeny.

Tato hra by si tak zasloužila hned několik hodnocení. Pro všechny nové hráče, kteří si chtějí poprvé zahrát Animal Crossing a plánují hrát sami, se jedná o čistou a krásnou devítku. Pro fanoušky předchozích dílů se ale jedná spíše o osmičku. A pro lidi, kteří chtějí hrát na jedné konzoli o čistou a bolestivou pětku a tento problém by se měl vyřešit, protože opravdu hodně lidí není vůbec spokojeno s tím, jak to nakonec s hraním na jedné konzoli funguje.