Společnost Valve chce napravit chyby z minulosti a znovu se pouští do Steam Machine, tedy malého, ale výkonného kompaktního PC, se kterým chce konkurovat nejen dnešním konzolím, ale také to bere jako vstupní zařízení do světa PC gamingu.

Před 3 lety vydala Steam Deck – přenosné zařízení na SteamOS, které je považováno za jeden z nejoblíbenějších handheldů. A právě ze zpětné vazby od hráčů se měli ve Valve poučit z chyb, které v minulosti s prvním Steam Machine udělali.

Pro kanál Tested se nyní vyjádřil inženýr z Valve, Yazan Aldehayyat, kde vysvětlil, jak a pro koho je Steam Machine navržen.

Jak víte, rozhodně jsme se hodně naučili za posledních 10 let. Ze Steam Decku jsme se hodně naučili. Opravdu máme pocit, že máme veškerý hardware i software, abychom tuto vizi uskutečnili,“ řekl Aldehayyat.

Musí mít dostatečný výkon, aby hráči mohli hrát všechny své hry na Steamu; Chtěli jsme, aby to byla poměrně jednoduchá záležitost. Chtěli jsme také cílit spíše na zařízení pro začátečníky. Dostupnost je opravdu důležitá a rozhodně hrála obrovský vliv na to, jakého výkonu chceme dosáhnout. Další věc, kterou jsme zkoumali, je Steam Hardware Survey. Dává nám to dobrý přehled o tom, kde se domácí zařízení nacházejí z hlediska výkonu, a Steam Machine je stejný nebo lepší než 70 % toho, co lidé mají doma,“ dodává Aldehayyat.

Poměrně sebejistá slova, ale něco na nich může být pravda. Stále více vývojářů spoléhá na upscalovací technologie jako je DLSS nebo FSR. Právě druhá zmíněná běží na Steam Decku a bude přítomna i na Steam Machine. Právě díky upscalu tak mohou i starší sestavy stále rozjet moderní hry. Stačí se podívat na dnešní konzole jako je PS5. Na ní běží moderní hry díky upscalingu většinou v pohodě, i když používají menší vstupní rozlišení při náročných hrách, zejména těch na Unreal Enginu 5, takže Steam Machine by právě mohl z těchto technologií těžit.

Pak tu máme Proton, který vyvinuli právě ve Valve, aby hry určené pro Windows šly bez problému na systému Linux, na kterém běží i SteamOS. Jak se ukazuje, tak tento systém je mnohem méně náročný, protože na pozadí neběží různé procesy jako na Windows a tím tak šetří výkon. Několik testů ukázalo, že optimalizace na SteamOS, potažmo Linuxu byla lepší než u her běžících na Windows. Ostatně, podívejte se na Steam Deck. Jeho výkon není mezi těmi nejlepšími a stále, i když s kompromisy dokáže rozjet náročné hry. A 6x výkonnější Steam Machine by tak na tom měl být mnohem lépe, ale to ukážou až první testy.

Pokud si plánujete toto nové kompaktní PC pořídit, pak nebudete čekat dlouho. Valve sice neoznámilo datum, ale spolu s dalším novým hardwarem jako je ovladač či VR headset by měl dorazit začátkem příštího roku za zatím neupřesněnou cenu.

Valve se pouze vyjádřilo, že chtějí být konkurenceschopní a tím nastavit i cenu. Ta by tak nemusela být nejvyšší. Analytici si myslí, že při nejlepším by si za něj mohli říct kolem 400-500 dolarů a při nejhorším až 1000 dolarů. Pokud ale chtějí napravit chyby minulosti, tak s cenou určitě nepůjdou moc vysoko. Sám jsem zvědavý, kolik si nakonec řeknou. Podle mě to bude někde podobně jako Steam Deck, tedy zhruba do 17 tisíc podle zvoleného uložiště.