Vítejte v neo-futuristickém městě Mato. Místě, kde to hýří barvami, na každém rohu najdete pouliční kupce a chybět nesmí honosné a velkolepé stavby. To vše vypadá jako milé a živelné prostředí, ale nenechte se zmást. Tahle hra vás totiž pohltí do zajímavého detektivního vyšetřování, které obsahuje pátrání napříč městem po různých anomáliích. A ačkoliv se nám do rukou dostalo jen zkušební demo, samotná ukázka dokázala předvést většinu herních mechanik ve velmi pěkném světle. Vítejte v Mato Anomalies.

Právě díky mnoha různým aspektům, které se v již zmíněném titulu objevily, je poměrně složité hře primárně přiřadit jen jedno označení. Samotní vývojáři ji popisují jako detektivní JRPG a vizuální novelu, což v kombinaci s tím, na co vše během hraní narazíme, se lehce vymyká vymezeným hranicím těchto žánrů.  

Příběh samotný je velmi prostý. Jste soukromý detektiv Doe, jenž je pověstný svými schopnostmi a intelektem. Byť se Doe tváří nezúčastněně, budoucnost města mu úplně lhostejná není. O to menší je jeho nezájem hned potom, co jej unese neznámá banda a odvedou ho před ženu jménem Nightshade. Ta zadá našemu detektivovi velmi netypický úkol. Zjistit, co stojí za zvláštními anomáliemi, které se objevují napříč městem, a zastavit je.

Co dělá hru zajímavou 

Vezmeme-li to popořadě, tak za zmínku stojí zajímavý styl vyprávění. Kromě klasických dialogů, které nemají vlastní dabing, ale jsou typické právě obrovským množstvím textu (a že budete číst hodně a často), je zde navíc proložení komiksovým stylem. Ten si můžete jednoduše představit jako komiksová okénka, která se postupně objevují společně s jednoduchými animacemi a textovými bublinami. Co zde nejednoho hráče potěší, tyhle texty jsou dabované. Jediné, co tomu všemu ubývá na kráse a lehce mě samotnou štve, je určitá nerozhodnost vývojářů. Komiksové rámečky se buďto objevují zprava doleva, jak je tomu zvykem ve východních zemích, nebo zleva doprava, což je zase typické pro západní země. Pokud se ovšem autoři chtějí držet klasického východního stylu a žánru JRPG, nebylo by úplně od věci dodržovat směr čtení, jako je tomu u mangy, manhwy, manhui a jím podobným. Jednotlivé herní pasáže jsou proloženy i příjemnými animovanými scénami, které vás ještě více vtáhnou do děje. 

Napříč hrou narazíte hned na několik různých NPC. Pokud tedy pomineme fakt, že pod slovem „různých“ se schovává přibližně sedm modelů postav. Díky tomu se neustále budete ocitat v situacích, kdy na rohu ulice stojí dívka v růžových šatech, proti vám projde ta samá osoba, a když se za ní ohlídnete, tak vám do výhledu v kročí třetí verze té samé ženy. 

Po mapě se samozřejmě nachází i několik stálých a jedinečných NPC, se kterými prohodíte pár slov nebo si je prostě můžete vyslechnout a zjistit další informace o situaci kolem vás. Takhle pevně dané postavy uvidíte při průchodu ulicí zcela zřetelně. To samé se bohužel nedá říct o pohybujících se osobách a zvířatech. O přerostlou kočku či psa běžně zakopnete v prvním případě, že jste zrovna zapnuli hru. V druhém případě stačí přejít z jiné lokace do druhé a velmi pravděpodobně vás uvítá nějaký chlupáč. U čeho ale zůstává rozum stát, tak schopnost pouličních mazlíků z ničeho nic zmizet uprostřed ulice. Lidé v okolí naštěstí nemizí, ti se jen přemění v černý stín, pokud se od nich dostatečně vzdálíte. Do očí bijící je pak pozorovat postavy ve tmě. Každé NPC má zvýrazněné hrany těla a svítí bílou barvou do všudypřítomného tmavého prostředí. 

Samotná mapa se sice tváří rozlehle, ale zatím dostupné lokace nenabídly nijak velké prostory pro prozkoumání všech možných a nemožných uliček. Pokud ale zabrousíte mimo plánovanou trasu pro splnění hlavního úkolu, zjistíte, že většina „živého“ města je dost výrazně zpustlá a bez života i energie. V některých částech je dokonce možné narazit na nedodělané struktury, neosvětlená místa nebo až příliš uklizené uličky. Jestli nemá město Mato vycvičenou speciální úklidovou četu, tak ano, uličky působí až moc čistým a uklizeným dojmem, což z vyprávění okolních postav, které si stěžují na nedostatek práce, chudobu a málo peněz, lehce nesedí. A ne. Celkový vzhled nezachraňuje sem tam rozsypaná hromádka smetí uprostřed ulice. 

ROZHLÉDNI SE, PLÁNUJ A ZAÚTOČ 

Kromě procházení města vás samozřejmě táhne kupředu vyřešení divných událostí po celém městě. Kvůli nenechavým a velmi silným instinktům se Doe dostane skrze trhlinu do jiné dimenze zvané Liars. Ta je unikátní nejen svým účelem, ale i způsobem, jakým je zneužívaná. Konkrétně ji využívají zločinci pro pašování zboží, předně látky Handout. Přesně na tomto místě začíná ta pravá zábava. Náš milý detektiv se dostane do křížku s monstry zvanými Bane Tide, na které je lidská střelná zbraň krátká. V tenhle moment na scénu vstupuje druhá hratelná postava. Tajemný šermíř Gram, kterému na bedrech leží úkol porazit všechny bestie.  

Bitva je vedena klasickým tahovým systémem. Na bojišti jasně vidíte, kolik proti vám stojí příšer, a jak můžete zaútočit. Velmi snadno získáte přehled o tom, jaká omezení platí na vaše speciální útoky. Co zde lehce zamrzí, tak chybí určitá plynulost mezi vykonáním výměny úderů. Během jednotlivých útoků nenásleduje například krátká animace přiskočení, přiblížení nebo třeba jen přikročení, ale rovnou se scéna přetne a okamžitě následuje provedení útoku.  

Další možnosti boje vykonáte pomocí vaší mysli. Technologie Mind/Hack vás přenese do nepřátelské mysli a bitva o nadvládu vědomí začíná. Co je lehkým překvapením, tak se nejedná o tahovou strategii, ale o karetní souboj. Nejlépe jej představíme, pokud si představíte klasický Hearthstone. Pomocí karet na vaší ruce vymyslete takovou strategii, která dokáže porazit mentální vědomí vašeho rukojmího. Ten se samozřejmě nevydá na milost bez boje a do cesty staví hned několik vnitřních démonů, jenž vás na oplátku chtějí zničit.  

Zaslouží si hra pozornost? 

Mato Anomalies je rozhodně hrou, která si zaslouží pozornost. Svým výběrem různých herních prvků se staví do pozice, kdy mohou nastat dva scénáře. Vše se podaří a příjemně překvapí, nebo ztroskotá na moc velkém začlenění odlišných mechanik. Po technické stránce má titul několik děr, které je potřeba opravit, upravit a vylepšit. Jednotlivé herní tutoriály jsou sice hezky popsané, ale velmi snadno se v nich přehlídne klíčová poznámka. Naštěstí hra obsahuje přehledné menu, které v sobě ukrývá možnost zpětně si všechny postupy přečíst. Stejně tak zde najdete encyklopedii postav, míst a událostí, které potkáte, navštívíte či zažijete při samotném hraní. 

Demo samotné je poměrně dost nabušené různými prvky, ale jen ochutnávkovým stylem, který nedovoluje hráči je nijak výrazněji poznat, tudíž zde není velká šance se do toho plně ponořit. Nejzáživnější pasáží je setkání s démonem skrze komiksový styl vyprávění. Ale jestli jsou z celé hry nejzábavnější právě tyto tři sekundy, tak se nejedná o dobré renomé. 

Co lehce zamrzí, je chybějící možnost více vyzkoušet jednotlivé minihry a zjistit, jak fungují vylepšení na různé zbraně a jakým stylem je řešeno zesilování postav. Pokud se vývojářům podaří všechny herní elementy správně vyvážit a zvýraznit, tak se můžeme těšit na slíbených 40 hodin kvalitní zábavy se sice již známými styly hraní, ale v jiném kabátku. Město samotné vypadá více než dobře, ale oproti atmosféře příběhu působí až moc vesele, čistě a bezstarostně. Holt není vše růžové, jak se zdá.  

Mato Anomalies by měl přijít na trh začátkem roku 2023 pro PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X/S, Xbox One, Nintendo Switch a PC.