Studio Bohemia Interactive si už roky spojujeme hlavně se sérií Arma a se survivalem DayZ. Zaměstnanci českého tvůrčího celku se ale nezřídka pouštějí i do jiných projektů. V posledních letech jsme tu tak měli třeba konzolovou střílečku Vigor nebo kreativní Ylands, projekt vzešlý z programu Bohemia Incubator, jenž se v minulosti zaměřoval na realizaci experimentálních titulů. Teprve nedávno došlo i na odhalení spin-offu Arma Wildlife, který se soustředí na život sovětské vojenské techniky ve volné pří… aha, to byl jen aprílový žert. Teď tu ale máme něco velmi reálného. Pod záštitou Bohemia Incubatoru přichází Silica, primárně multiplayerový sci-fi kříženec first-person střílečky a real-time strategie.

My jsme měli možnost vidět a vyzkoušet tuto hru před necelým rokem přímo v kancelářích Bohemia Interactive. A někteří z nás dokonce pokračovali v testování a poskytování zpětné vazby autorům ještě dlouho po skončení prezentace. Přestože tedy k oficiálnímu odhalení hry dochází až nyní, můžeme ji představit na základě nejen oficiálních informací a materiálů, ale i vlastních zážitků a zkušeností z bojů na vyprahlé planetě Baltarus, na níž se Silica odehrává.

Zasazení fiktivní planety vzdálené tisíce světelných let od Země může být velmi povědomé příznivcům ságy Duna, která se zrodila v knihách spisovatele Franka Herberta. Tato podobnost samozřejmě není náhodná, jelikož Silica je do určité míry poctou klasické real-time strategii Dune II z roku 1992. Tak nám alespoň celý projekt od samého začátku prezentoval šéf vývoje Martin „Dram“ Melichárek, hlavní tvůrce Take On Mars, bývalý zaměstnanec Bohemia Interactive a nyní nezávislý tvůrce, který se v minulosti podílel i na vývoji Carrier Command: Gaea Mission či datadisku Arma 2: Operace Arrowhead. A který na novém projektu do značné míry pracuje sám nebo v rámci velmi malého týmu.

Silica je ale víc než jen Dune II v novém podání. Ano, i zde jde o nalezení a těžbu nějaké té vzácné suroviny, konkrétně látky zvané Balterium. O ni ale nesoupeří nějaké dávné rody se vznešenými jmény, nýbrž lidské a mimozemské jednotky. Hmyzí mimozemské jednotky, abychom byli přesní. Díky tomu Silica nešetří opravdu pozoruhodnými a zajímavě navrženými exempláři, jež připomínají obyčejné brouky, škorpiony nebo kraby.

Tito tvorové se ale neliší jen vzhledem, povětšinou se také jinak chovají a mají jiné zaměření, s čímž souvisí mnohdy značné rozdíly ve velikosti. A můžete nám věřit, že jakmile jednou mezi písečnými dunami spatříte obřího Goliatha, který se dokáže proměnit v kouli a útočit jako nějaký Pokémon velký jako stodola, jen tak na něj nezapomenete. Na lidské straně pak najdeme kromě různě vyzbrojených pěšáků i pestrá vozidla, mezi něž patří rychlá čtyřkolka, hrozivý obléhací tank nebo Harvester, mohutný stroj na sběr Balteria.

Lidské i mimozemské frakce lze poznat v průběhu zápasů, které je možné hrát v multiplayeru i v singleplayeru za přítomnosti umělé inteligence. A to nejen z bezpečné vzdálenosti, tedy z pozice velitele, který Silicu hraje jako klasickou real-time strategii, ale i z pořádné blízkosti zásluhou režimu first-person střílečky. Oba žánry, jež hra kombinuje, jsou tudíž plně zastoupené a zároveň vás nikdo nenutí využívat jen jeden z nich.

Velcí stratégové tak mohou v role velitele neustále posílat Harvestery na naleziště křemičitých krystalů, z nichž se získává Balterium, zařizovat stavbu různých budov nebo posílat do boje všechny možné jednotky. Samozřejmostí je pak možnost udílet rozkazy hráčům, kteří raději sami pobíhají po bojišti se zbraní v ruce – nebo s čímkoliv, čím matka příroda vybavila hmyzí mimozemšťany.

Ti mají také k dispozici možnost ujmout se ovládání libovolného vozidla nebo jiného mimozemského druhu. Díky tomu mohou vznikat opravdu památné scénáře. Není nad to, když se v roli obyčejného pěšáka snažíte ubránit vaši základnu, zatímco kolem sviští zářivé projektily, ze zlatavých obrysů rostou další budovy, kdesi v dálce těží krystaly netečné Harvestery a přímo na vás se řítí mohutný tvor, který z vás může v mžiku udělat mastný flek.

Takovou svízelnou situaci i mnohem víc lze zažít na celkem šesti unikátních mapách a zejména v hlavním herním módu s prostým názvem Strategy, který těží z kombinace střílečky a strategie maximum. Dokonce není problém postavit proti sobě hned tři frakce, například dvě lidské a jednu mimozemskou. Pak je tu ale ještě režim Prospector, který během vývoje Silicy prošel značnými změnami.

Když jsme do hry zavítali poprvé, v tomto kooperativním herním módu bylo třeba v prostředí nalézt obrněné vozidlo a s ním následně objíždět balteriová naleziště a bránit se vlnám mimozemských nepřátel ovládaných umělou inteligencí, kteří nám rozhodně nic nedarovali. Nyní ale Prospector slouží jako jakýsi tutoriál hratelný v singleplayeru i multiplayeru a z pohledu první osoby, v němž začínáte poblíž přistávacího modulu. Následně je třeba hledat balteriová pole a plnit různé úkoly ve snaze uniknout alespoň s holým životem.

Někdy ale není od věci zvolnit a nebrat konflikt na planetě Baltarus moc vážně. A právě proto Silica nabízí ještě mód Arena, jenž představuje obdobu šíleného a také dost nevyváženého deathmatche. Úkolem hráčů totiž není nic jiného než zvolit si svou oblíbenou jednotku a snažit se likvidovat všechny protivníky, ať už stojí na jakékoliv straně a ovládají jakkoliv velkou nebo malou jednotku. Celkem Silica nabízí 5 pěchotních tříd, 11 vozidel a 8 druhů mimozemských tvorů, takže rozhodně je z čeho vybírat. I když nás ohledem na historii Bohemia Interactive přece jen trochu mrzí, že ve hře není k dispozici nějaká futuristická Škodovka. Ačkoliv na jisté easter eggy při hraní můžete narazit. Tedy pokud víte, kde hledat.

Ať už si každopádně vyberte cokoliv a ať si vyberete jakýkoliv herní mód, můžete se vždy kochat velmi působivou audiovizuální stránkou. Přitom Silica nevyužívá engine Enfusion, který má pohánět většinu nových titulů od Bohemia Interactive, včetně Army Reforger a Army 4, ani Unreal, s nímž se pro změnu setkáváme při hraní Vigoru. Krásy planety Baltarus nám dost překvapivě zprostředkovává Unity, a tak je Silica krásným důkazem toho, že i s tímto enginem lze dosáhnout úctyhodného vizuálu. Dobrému dojmu pak napomáhá také velkolepý hudební doprovod od talentovaného Scotta Buckleyho.

O tom, jak může kombinace střílečky, strategie, světa podobného univerzu Duny, lidských a hmyzích jednotek, enginu Unity a Buckleyho hudby fungovat v praxi, se budete moci sami přesvědčit už brzy, jelikož Silica se zanedlouho objeví v předběžném přístupu na Steamu, kde má zůstat zhruba 9 až 12 měsíců za cenu 19,99 dolarů (po skončení předběžného přístupu stoupne cena na 24,99 dolarů). A jen tak mimochodem, nápad na hru existuje už od roku 2008 a pro Bohemia Interactive jde o první titul, který se po všech směrech zrodil v rámci programu Bohemia Incubator.

NOVÁ FORMA BOHEMIA INCUBATORU

Dříve byl tento program určený jen pro interní projekty, jako je Ylands, méně úspěšný multiplayerový experiment Argo nebo skvělý scénář Old Man pro expanzi Apex pro Armu 3. Nyní ale Bohemia Incubatoru začíná nová doba, jelikož jej Bohemka hodlá nabídnout externím, nezávislým vývojářům, kteří postrádají nezbytné finanční zdroje nebo podporu vydavatele. Jedná se tedy o další krok ve snaze Bohemia Interactive vrátit se do vydavatelských vod, která začala relativně nedávno s vydáním Someday You’ll Return: Director’s Cut od CBE Software.

Teď české studio hodlá prostřednictvím Bohemia Incubatoru nabídnout talentovaným vývojářům, kteří mohou prezentovat alespoň hratelný prototyp, více než 20 let zkušeností v oblasti vývoje videoher, stejně jako pomoc s testováním a marketingem a možnost realizovat své sny a prezentovat své hry po celém světě. Cílem programu je také pečovat o nezávislou herní scénu primárně v České republice. Proto nezbývá než popřát Bohemia Interactive při dosažení takto šlechetných, do určité míry patriotických cílů mnoho štěstí.