Magazín · Novinky · v sobotu 12. 6. 2021 10:26
Šéf PlayStationu vysvětlil, proč stáhl Cyberpunk 2077 z prodeje
Proč jste stáhli Cyberpunk 2077 z prodeje na PS Store? - I tato otázka zazněla v rozhovoru s šéfem Sony Interactive Entertainment Jimem Ryanem pro Axios. Jednalo se v podstatě o bezprecedentní krok, ke kterému se společnost Sony navíc odhodlala jako jediná. „Bylo to pro nás velmi těžké rozhodování, nakonec jsme ale museli jednat v zájmu komunity PlayStationu. Nemohli jsme vědomě nabízet hru, se kterou by hráči měli špatné zážitky,“ odpověděl Jim Ryan. Aktuálně probíhají jednání o opětovném zařazení Cyberpunku do nabídky. Kdy k tomu dojde ale Ryan neupřesnil.
POUČENÍ Z CHYB
PlayStation 5 je na trhu sedm měsíců, a tak došlo i na lehké bilancování. PS5 navazuje na fenomenální úspěch svého předchůdce, zároveň se ale v Sony snažili poučit z chyb, kterých se u minulé generace konzole dopustili. Jde především o to, že většina nejlepších her vyšla až v druhé polovině životního cyklu PS4. U nové konzole Sony posílila vývoj her, aby první exkluzivní kousky vyšly ihned po uvedení PS5 do prodeje a další už v následujících měsících. Příkladem je třeba střílečka Returnal nebo novinka Ratchet and Clank: Rift Apart.
Problémem tak není nedostatek kvalitních her, ale paradoxně nedostatek konzolí. Sony ke konci března prodala 7,8 milionu konzolí, což se může sice jevit jako vysoké číslo, ale faktem je, že nebýt krize ve výrobě čipů, mohlo být ještě výrazně vyšší. Jako by to nestačilo, nedostatkové konzole ještě zdražují překupníci. Sony prý tvrdě maká na tom, aby se konzole dostaly do těch správných rukou. Pomoci by mohl i prodejní kanál PlayStation Direct, který se koncem března 2022 rozšíří i do Evropy. Hráči by si tak mohli objednat konzoli přímo u Sony.
„PROČ BY TO NĚKDO HRÁL?“
Ne zrovna příjemná byla jistě také otázka na zpětnou kompatibilitu u PlayStationu 5. Na rozdíl od Xboxu Series S/X, na kterém spustíte hry ze všech předchozích generací, PS5 podporuje nativně jen hry z PlayStationu 4. Ryan se navíc v tomto ohledu zapsal do povědomí hráčů jako velký skeptik. V rozhovoru pro časopis Time v roce 2017 prohlásil, že zpětná kompatibilita je funkcí, o které se hodně mluví, ale ve skutečnosti ji využívá jen málokdo. „Nedávno jsem byl na akci věnované série Gran Turismo, kde byly díly pro PS1, PS2, PS3 i PS4, a hry pro PS1 a PS2 vypadaly opravdu zastarale. Proč by tohle (dneska) někdo hrál?“, prohlásil kdysi.
Přečtěte si také: Šéf Xboxu si rýpl do strategie Sony na počítačích
Dnes už svá slova mírní: „Chtěl jsem jen poukázat na to, jak skvěle vypadá grafika PS4 a jak se série vyvinula. Moc se mi to nepovedlo. Rozhodně jsem nechtěl být neuctivý.“ Hlavními důvody, proč PlayStation 5 není kompatibilní s hrami napříč generacemi, jsou omezený čas, zdroje a náklady. „Při návrhu nové herní platformy prostě musí dojít k nějakým kompromisům,“ vysvětlil.
PLAYSTATION HRY NA MOBILU
Nakonec přišla řeč i na ambice SIE v oblasti mobilních her. V dubnu Sony vyvěsila inzerát, že hledá nového šéfa divize PlayStation Mobile, který by „adaptoval nejznámější hry z PlayStationu na mobilní telefony.“ V inzerátu se sice psalo o tří až pětiletém harmonogramu, ovšem Ryan v rozhovoru pro Axios slíbil, že „první výsledky uvidíme dříve, než čekáme.“ Ve hře je prý několik modelů, jak známé IP dostat z PlayStationu na mobily.