Magazín · Novinky · ve středu 21. 10. 2020 13:46
PS5 vs. Xbox Series X. Jak to vidí čeští vývojáři?
10,28 teraflopů vs. 12 teraflopů. Na papíře má Xbox Series X nad PlayStationem 5 výhodu, mnozí vývojáři ale předpokládají, že vyšší výkon grafického čipu nebude ve hrách tolik znatelný.
Petr Kolář a David Kolečkář z českého studia Bohemia Interactive, kde pracují na bezplatné multiplayerové survival akci Vigor, byli na rozdíly ve výkonu dotázáni v rozhovoru s magazínem GamingBolt. V jeho první části se bohužel neřešilo GPU, ale CPU, ale to jsme napravili my a zeptali se Petra Koláře na jeho názor.
Procesor je podle Koláře a Kolečkáře v obou zařízeních na stejné úrovni. PS5 pohání vlastní procesor Zen 2 na frekvenci 3,5 GHz, zatímco Xbox Series X běží na frekvenci 3,8 GHz (nebo 3,6 u SMT). Petr Kolář a David Kolečkář si myslí, že tento rozdíl nebude tak patrný.
„Xbox bude pravděpodobně schopen dosáhnout stabilnější frekvence snímků za sekundu ve hrách náročných na CPU, ale nemyslím si, že nižší výkon procesoru PS5 bude vývojáře omezovat,“ uvádí část rozhovoru.
Kontaktovali jsme Petra Koláře a zeptali se ho sami na rozdíly ve výkonech grafických čipů. „Xbox Series X má vyšší výkon, PlayStation 5 zase variabilní taktování, což jej může dočasně nahradit,“ prozradil Petr Kolář, hlavní vývojář hry Vigor, pro Indian-tv.cz.
„Nedá se ale počítat s tím, že by PS5 uchladila plný výkon celou dobu. Vývojáři si s tím docela v pohodě dokážou vyhrát, takže by to neměl být problém,“ řekl Kolář s tím, že grafický čip má variabilní takt umožňující v kriticích částech podat více výkonu. Nejspíš z toho důvodu má Sony v plánu upravovat otáčky větráku prostřednictvím aktualizace firmwaru.
Zdroj: indian-tv.czPři ray tracingu může Xbox Series X využívat více než 25 teraflopů výkonu
„Největší rozdíl je pak ve chvíli, kdy je zapnutý ray-tracing,“ dodal Kolář s odkazem na dedikovaný čip pro ray-tracing u Xboxu Series X. Takový hardware Sony u PlayStation 5 nepředstavila. Podle Microsoftu může Xbox Series X při zapnutém ray-tracingu využívat dohromady více než 25 teraflopů výkonu. Konzole má dedikovaný hardware pro ray-tracing o výkonu přes 13 teraflopů.
Jinými slovy, vývojáři u Xbox Series X her nebudou muset volit mezi grafikou s ray-tracing efekty a frekvencí snímků za sekundu, zatímco na PlayStationu 5 ano. Tedy dle oficiálních informací od Microsoftu a Sony.
Vigor je dostupný na Xbox One a Nintendu Switch. Během nadcházejícího měsíce má dorazit na PlayStation 4, zatímco PS5 verze se očekává koncem roku. Vigor bude od začátku kompatibilní s Xbox Series X a Xbox Series S.
PlayStation 5 se v Evropě a České republice začne prodávat od 19. 11. letošního roku, ovšem hry a příslušenství budou k dostání již od 12. 11. To je současně den, kdy vyjde konzole ve Spojených státech amerických, Kanadě a dalších vybraných zemích.
Xbox Series X a Xbox Series S vyjdou 10. 11. letošního roku. Series X se prodává za 13 499 Kč (499 euro) a Series S za 7 999 Kč (299 euro).