Společnosti Sony a Microsoft se teprve připravují světu představit novou generaci svých konzolích. Vybraní vývojáři již mají PlayStation 5 a Xbox Scarlett k dispozici, aby mohli chystat první hry.

Redakce magazínu Gizmodo získala zajímavé informace. Anonymní zdroj, který pracuje na hře pro obě nové konzole, nejprve poslal novinářům zmenšené fotografie vývojářských verzí konzolí a následně přidal i několik detailů. Redakce Gizmodo zdůrazňuje, že obvykle nespolupracuje s anonymními zdroji, ale tenhle člověk jim poskytl řadu fotek. Ty samozřejmě nehodlá server publikovat (aby nedošlo k ohrožení zdroje) a místo toho se podělil o jednotlivé detaily.

První verzi nového PlayStationu měli vývojáři k dispozici v roce 2018. Začátkem léta letošního roku měla Sony vybraným firmám doručit novou vývojovou verzi PS5, údajně pod označením Prospero. Devkit tak sdílí jméno s ústřední postavou divadelní romantické hry The Tempest (Bouře) od anglického básníka a dramatika Williama Shakespeara. Tady je nutné poznamenat, že se v lednu objevily spekulace hovořící o spolupráci Sony s AMD - díky ní má PS5 využívat speciální komponenty nazvané Ariel a Gonzalo, což jsou jména, která se také vztahují k práci Shakespeara. Později se potvrdilo, že PS5 i Xbox Scarlett využijí procesory a grafické čipy právě od AMD.

Hlavní zprávou zdroje bylo, že PlayStation 5 a Xbox Scarlett zajistí největší mezigenerační skok v historii konzolí. Obě konzole mají mít mimořádně silný výkon a odlišný přístup k technologii ray tracing – to je sledování paprsků v reálném čase, které začala společnost Nvidia u svých grafických karet řady GeForce RTX. Tvůrci her postupně nabízejí podporu ray tracingu u svých titulů.

Obě devkit verze konzolí mají vývojáři k dispozici se speciálními kamerami. V Sony a Microsoftu si zjevně uvědomují nastupující trend ve streamování a chtějí se na streamery zaměřit. Konzole tak mají mít plnou podporu pro živé vysílání přes Twitch, YouTube nebo Mixer. Pochopitelně to lze již u současné generace, ale uživatelské rozhraní je dost omezené a nedovoluje úpravy jako různé programy na počítači.

Podle vývojáře připravil Microsoft moderní kameru, zatímco Sony nespecifikovanou starší technologii. Xbox Scarlett má prý dokázat streamování obraz ve 4K se zpožděním pouhých dvou snímků. Současný Kinect od Microsoftu má latenci přibližně 8ms až 10ms. Pro hráče by nemělo být překvapením, že Microsoft sází na svou platformu Mixer.

Do vydání nové generace konzolí zbývá ještě minimálně rok - očekává se, že se začnou prodávat koncem roku 2020. Je tak více než jisté, že obě společnosti ještě na svých řešeních zapracují, a hlavně se s námi postupně podělí o jednotlivé detaily. Oficiálně víme akorát to, že PlayStation 5 i Xbox Scarlett využijí rychlé SSD disky, které mj. zkrátí dobu potřebnou pro načtení her.

Co myslíte, můžeme se opravdu těšit na největší mezigenerační skok v historii herních konzolí?

The Last of Us Part II pro PlayStation 4 (a PS5) a Halo Infinite pro Xbox Scarlett, Xbox One a Windows 10