
Magazín · Novinky · v neděli 9. 2. 2025 11:22
Proč hry vycházejí plné bugů? Vývojáři přiznávají, že chybí kvalitní testování
Vydávání technicky nedodělaných her se v herním průmyslu stalo smutným standardem. Mnozí hráči si kladou otázku, proč stále dostávají tituly plné chyb, i když ty jsou mnohdy odkládány s odůvodněním, že tvůrci potřebují více času na doladění.
Tyhle otázky se objevují celkem pravidelně. Nespokojení hráči byli hodně hlasití při vydání Cyberpunku 2077 od CD Projektu RED a nedávno se ozývali i v případě STALKER 2. Problémy mají ale rovněž hry od menších týmů.
Odpověď přináší průzkum společnosti Modl.ai, podle něhož 77 % oslovených vývojářů přiznalo, že jejich hry neprošly dostatečnou kontrolou kvality.
Důvodem jsou především vysoké náklady na testování. Více než 70 % respondentů uvedlo, že nikdy nevydali hru zcela bez chyb. Polovina vývojářů navíc tvrdí, že rozpočty na testování nerostou dostatečně rychle, aby udržely krok s rostoucí složitostí her. Ať už jde o komplexnější systémy, rozsáhlejší otevřené světy nebo větvené dialogy.
Zajímavým řešením by podle vývojářů mohla být umělá inteligence. 94 % oslovených věří, že AI nástroje mohou významně pomoci při kontrole kvality. Některá studia už s nimi experimentují – 18 % vývojářů je připraveno začlenit AI do svého testovacího procesu.
Podle Dajany Dimovske, generální ředitelky Indium Play, která AI při testování her využívá, může tato technologie zásadně usnadnit prvotní testování. Zmiňuje zejména odhalení chyb v raných fázích vývoje a před finální verzí potom zkušený tým testerů, který bude využívat AI nástroje. Výsledkem by měl být kvalitnější produkt pro hráče. I když AI nevyřeší všechny problémy, může být cenným pomocníkem při zlepšování stability her už před jejich vydáním.