Jim Ryan se teda umí rozloučit. Jako odcházející prezident a generální ředitel Sony Interactive Entertainment dnes oznámil propuštění přibližně 900 lidí, což představuje zhruba 8 procent pracovní síly společnosti.

Ryan mluví o nesmírně těžkém rozhodnutí, které museli učinit, protože se videoherní průmysl změnil. Sony se snížením počtu zaměstnanců chce připravit na budoucnost, dlouhodobou udržitelnost podnikání a možnost nadále přinášet hráčům nejlepší herní zážitky.

„Jsou to neuvěřitelně talentovaní lidé, kteří byli součástí našeho úspěchu, a my jsme za jejich přínos velmi vděční. Odvětví se však nesmírně změnilo a my se musíme do budoucna připravit na to, abychom podnik připravili na to, co nás čeká. Musíme naplnit očekávání vývojářů a hráčů a pokračovat v pohánění budoucích technologií v oblasti her, takže jsme udělali krok zpět, abychom se ujistili, že jsme připraveni i nadále přinášet komunitě ty nejlepší herní zážitky,“ uvedl Ryan.

Dopad těchto změn bude na zaměstnance ve všech regionech, kde SIE působí – Amerika, EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika), Japonsko a Asijský Pacifik. Týká se několika blíže neurčených týmů PlayStation Studios a dojde k zavření firmy London Studio, která naposledy vytvořila interaktivní filmovou hru Erica a střílečku Blood & Truth pro PlayStation VR. Nyní údajně pracovala na online kooperativní střílečce zasazené do futuristického Londýna.

Dochází také ke snížení počtu zaměstnanců v britském studiu Firesprite. Založeno bylo v roce 2012 bývalými členy liverpoolského studia PlayStationu a v roce 2021 jej koupila Sony. Jde o tvůrce Horizon Call of the Mountain a pomáhají s módem Theaters of War pro Star Citizen. Kromě toho mají chystat hororový survival v Unreal Enginu 5 pro PS5 a PC.

Hermen Hulst jako šéf PlayStation Studios prohlásil, že přehodnocují způsob, jakým fungují. To znamená i rušení herních projektů. Ty nebyly jmenovány, ale téměř jistě je mezi nimi zmíněná hra od londýnského týmu. S propouštěním se budou muset vyrovnat také studia Insomniac Games, Naughty Dog nebo Guerrilla Games.

„Naším cílem v PlayStation Studios vždy bylo vytvářet ty nejlepší hry pro fanoušky PlayStationu a naše globální komunita studií představuje jedny z nejkreativnějších a nejtalentovanějších týmů v herním průmyslu,“ napsal Hulst.

„PlayStation 5 je ve čtvrtém roce své existence a my se nacházíme ve fázi, kdy musíme o krok dozadu a podívat se, co naše podnikání potřebuje. Zároveň náš průmysl zažívá pokračující a zásadní změny, které ovlivňují způsob, jakým všichni vytváříme a hrajeme hry.“

„Přinášení pohlcujících příběhů, kterými jsou PlayStation Studios známá, na laťce kvality, o kterou usilujeme, vyžaduje přehodnocení našeho fungování,“ vysvětlil s tím, že udržování sociálních online zážitků a vydávání her na dalších zařízeních, jako jsou PC a mobily, vyžaduje jiný přístup a jiné zdroje.

„Podívali jsme se na naše studia a naše portfolio, zhodnotili projekty v různých fázích vývoje a rozhodli jsme se, že některé z těchto projektů nebudou pokračovat. Chci, aby bylo jasné, že rozhodnutí zastavit práci na těchto projektech není odrazem talentu nebo nadšení členů týmu. Naší filozofií vždy bylo umožnit kreativní experimentování. Někdy se ze skvělých nápadů nestanou skvělé hry. Někdy je projekt zahájen s těmi nejlepšími úmysly, než posuny na trhu nebo v odvětví vyústí ve změnu plánu. Je mi hluboce líto, že společnost opouštějí talentovaní lidé. Mám k jejich práci velký obdiv, uznání a respekt,“ dodal.

Nedávno finanční ředitel Sony Hiroki Totoki, který dočasně nastupuje na pozici Ryana, mluvil o poklesu marží. Po vedoucích jednotlivých týmů PlayStation Studios požaduje úspornější vývojové postupy a současně chce zvýšit zisk vydáváním více her PlayStationu na PC, i za cenu toho, že to bude současně s PS5 verzí. Tuto cestu dláždí úspěšná kooperativní střílečka Helldivers 2. Později japonská společnost oznámila testování PlayStation VR2 pro PC.

Propouštění může být rovněž odrazem toho, že konzole PlayStation 5 nesplnila prodejní cíle. K 31. prosinci/decembri 2023 se prodalo celkem 54,8 milionu kusů. o znamená, že během vánočního období přibylo necelých pět milionů kusů. V Sony ale očekávali více a předtím měli za cíl za celý fiskální rok prodat 25 milionů kusů. Zatím se podařilo 16,4 milionu. Do konce března/marce 2024 by se muselo prodat další 8,6 milionu, aby se splnil předešlý cíl. Proto Sony snížila svou prognózu na 21 milionů. Když to srovnáme s PS4, tak ta v tomto životním cyklu měla celkem prodáno 57,1 milionu.

Před necelým rokem Sony zrušila kreativní kalifornské studio PixelOpus, kde vznikly zajímavé tituly Entwined a Concrete Genie. Přitom od roku 2019 pracovalo na neoznámeném projektu pro PlayStation 5 ve spolupráci se Sony Pictures Animations.

Na konci minulého roku byl zastaven vývoj samostatné multiplayerové hry ze světa The Last of Us v Naughty Dog.

Od roku 2023 propouští mnoho videoherních společností. Mimo jiné Microsoft, Epic Games Store, Bungie, Sony, Codemasters, 505 Games, Ubisoft nebo Amazon. Letos oznámila Unity propuštění zhruba 1800 lidí. Velké škrty jsou rovněž u Embracer Group, kde se ruší studia a projekty. Naposledy byl zrušen vývoj nového Deus Ex.