V době PlayStationu 4 bylo vše zalito sluncem. Konzole se prodávala jako teplé rohlíky, vývojové týmy makaly na plné obrátky a hráči si užívali zajímavé exkluzivity. PS5 se také neprodává špatně, ale zájem o konzoli neroste tak jako v dobách PS4. Z části to může být připisováno malému množství zajímavých exkluzivit, takzvaných blockbusterů, které dokážou přimět hráče koupit si konzoli.

Minulý týden dočasný šéf herní divize Sony řekl, že PlayStation 5 vstupuje do druhé poloviny svého cyklu. V této životní fázi očekává japonská společnost postupný pokles prodejů. PS5 má tedy být za svým vrcholem. Tomu odpovídá snížení prognózy z 25 milionů prodaných kusů na 21 milionů v období od dubna/apríla 2023 do března/marce 2024.

Tohle snížení ambicí zalarmovalo trh. Hodnota akcií po této zprávě klesla až o 8,4 procenta. Kromě snížení prognózy prodeje konzolí přispěl ke znehodnocení společnosti zejména pokles marží ve videoherní divizi. Podle analýzy CNBC, která vychází z kalkulace na základě údajů FactSet, klesla hodnota Sony o 10 miliard dolarů.

Atul Goyal, akciový analytik společnosti Jefferies, považuje za zklamání zejména nízkou úroveň provozní marže. Současnou marži ve výši 6 % označil za extrémní zklamáni, téměř se má blížit nejhorším hodnotám za posledních deset let. Dříve měla Sony marže kolem 12 až 13 procent. Při tom u PlayStationu láme rekordy příjem z digitálního prodeje, dodatečného obsahu a služeb. Místo poklesu tak měly provozní marže růst.

Naštěstí Sony si je tohoto problému vědoma. Hiroki Totoki hledá úspornější vývojové postupy a současně chce zvýšit zisk vydávání více her PlayStationu na PC, i za cenu toho, že to bude současně s PS5 verzí. Tuhle cestu nyní dláždí velice úspěšná kooperativní střílečka Helldivers 2, kterou v budoucnu doplní další live service hry. V PS Studios se chystá sci-fi akce Concord od Firewalk Studios (ex-autoři Call of Duty, Destiny či Titanfallu) nebo PvPvE loupežná akce Fairgame$ od Jade Raymond a studia Haven. Oba tituly vyjdou na PS5 a PC. Také vzniká online hra ve světa Horizon, zatímco The Last of Us Online bylo zrušeno.

Bohužel nevíme, jak bude Sony měnit vývojové postupy. Totoki chce, aby týmy PS Studios vylepšily své harmonogramy vývoje a využívání peněz. Jednou z cest podle analytiků je ta Nintenda, kdy vedle nákladných her vycházejí také ty menší. Těmi méně nákladnými mohou být u PlayStationu již zmíněné live service projekty. Vše ale nasvědčuje tomu, že se příznivci modrého tábora musejí smířit s nevyhnutelnou změnou, kdy už nebude vycházet tolik singleplayerových příběhových her. Ty jsou moc nákladné. Marvel's Spider-Man 2 prodal na PS5 deset milionů kusů a celá série má 50 milionů (tři díly, dva i na PC).

Co může nakopnout prodeje konzole? Víme, že pokračování významných značek, jako God of War Ragnarök a Marvel's Spider-Man 2, bude Sony chybět ještě minimálně rok. Dočasné exkluzivity nedosahují často kvalit studií PlayStationu. Možností je tak výkonnější PlayStation 5 Pro. Analytici očekávání vydání konzole koncem letošního roku, aby Sony oživila prodeje. Dalším důvodem má být příprava na Grand Theft Auto VI, které má dorazit v roce 2025, podle finančních očekávání Take-Two v prvních měsících roku.