Microsoft v rámci restrukturalizace zavírá hned tři studia. Americká společnost se rozhodla v divizi Bethesda Softworks šetřit tím, že zavře Arkane Austin, Tango Gameworks a Alpha Dog Games.

Tohle nikdo nečekal. Překvapeni jsou samotní zaměstnanci studií i ostatní z herního světa. Je pravda, že v Arkane Austin naposledy vytvořili velmi nepovedenou upírskou kooperativní střílečku Redfall, ale předtím nám hráčům dali Prey. Současně to znamená konec vývoje Redfallu. Slibovaný obsah do hry nedorazí, stejně tak nebudou ani žádná vylepšení. Hra zůstane nadále hratelná a těm, co si koupili dražší edici, tak bude umožněno zažádat o vrácení peněz.

V rámci Arkane tak zůstává pouze pobočka v Lyonu, kde vzniká Marvel's Blade. Co se Bethesdy týče, tak snižování počtu zaměstnanců se nedotklo Bethesda Game Studios (Fallout, The Elder Scrolls, Starfield), MachineGames (Indiana Jones and The Great Circle) a id Software (série Doom).

Překvapivě končí Tango Gameworks. Předtím nic nenasvědčovalo tomu, že by autoři Hi-Fi Rush měli skončit. Hra zůstane hratelná a dostupná na všech platformách, kde vyšla. Microsoft nevysvětlil, proč se rozhodl studio zlikvidovat. Možná v tom ale sehrál roli odchod Shinji Mikami. Tvůrce série Resident Evil, série The Evil Within a Ghostwire: Tokyo opustil svůj tým na začátku minulého roku, aby se mohl věnovat jinému žánru.

Každopádně, Hi-Fi Rush je bylo úspěšné a nikdo nechápe, proč byli jeho autoři dnes vyhozeni. Jez Corden z Windows Central vyčítá Microsoftu, že Hi-Fi Rush nemělo žádnou marketingovou kampaň ani žádný multiplayer. Podle něj by se měl Microsoft zaměřit na prodeje her a netlačit tolik předplatné Game Pass. Na to mu Aaron Greenberg z marketingu Xboxu napsal, že Hi-Fi Rush byl pro ně a jejich hráče zlomový hit ve všech klíčových měřeních a očekáváních.

Matt Booty, šéf Xbox Game Studios, v e-mailu zaměstnancům napsal, že za škrty mohou změny priorit titulů a zdrojů. Někteří členové Arkane Austin se připojí k jiným studiím, které pracují na projektech v rámci Bethesdy. Nezdá se ale, že by tato možnost byla nabídnuta těm, co pracovali v Tango Gameworks a Alpha Dog Games (vytvořili mobilní hru Mighty DOOM).

V souvislosti s těmito změnami se Roundhouse Games (pomáhalo s The Elder Scrolls Online) připojí k ZeniMax Online Studios, kde kromě podpory The Elder Scrolls Online vzniká nové masivně multiplayerové RPG.

BETHESDA ZŮSTÁVÁ JEDNÍM Z KLÍČOVÝCH PILÍŘŮ XBOXU

Od konsolidace týmů Bethesdy si Microsoft slibuje lepší možnosti v investování do portfolia svých her a nových značek. Bethesda dle Bootyho zůstává jedním z klíčových pilířů Xboxu se silným seznamem úžasných her.

„Když se podíváme do budoucnosti, na obzoru je působivá řada her. Jen v roce 2024 nás čekají hry Starfield Shattered Space, Fallout 76 Skyline Valley, Indiana Jones and The Great Circle a The Elder Scrolls Online Golden Road,“ vyjmenoval Booty připravované hry a rozšíření.

Po změně mají být týmy v Arkane Lyon, Bethesda Game Studios, id Software, MachineGames a ZeniMax Online Studios v dobré pozici pro vytváření nových značek, objevování nových herních konceptů a rozšiřování stávajících franšíz.

S čistkou v Bethesdě není spokojen Dinga Bakaba. Kreativní ředitel Deathloopu a připravovaného Bladea z Arkane Lyon kritizuje Microsoft a vzkazuje, že by se korporace měly starat o své zaměstnance a pomáhat jim vytvářet hodnoty.

Propouštění v Bethesdě přichází poté, co začátkem letošního roku bylo propuštěno 1 900 zaměstnanců Activisionu Blizzard, Bethesdy a Xboxu.

Podle odhadů bylo v roce 2023 napříč videoherním světem propuštěno 10 500 zaměstnanců. Letos už mělo o práci přijít více než 10 000 lidí. Z toho 1800 propustila firma Unity, 670 Electronic Arts, 600 Take-Two Interactive a 530 Riot Games.

Bethesda Softworks společně s mateřskou společností ZeniMax Media a jednotlivými studii se k Microsoftu přidala v roce 2020. Majitel Xboxu zaplatil 7,5 miliard dolarů.