Finské studio Remedy se v posledních letech činí. Má za sebou úspěch jménem Control, nedávno dokončilo remaster thrilleru Alan Wake nebo dvě singleplayerové kampaně pro CrossfireX a Crossfire HD a do budoucna chystá víc než jeden projekt. Konkrétně nás čeká Alan Wake 2, kooperativní spin-off a zbrusu nová hra ze světa Control a také kooperativní počin s pracovním označením Vanguard, který pohání Unreal Engine. Tohle všechno ale zjevně nestačí, a tak došlo na velmi překvapivé oznámení něčeho, v co nejspíš už nikdo ani nedoufal - k návratu série Max Payne.

Včera krátce před půlnocí bylo oznámeno, že studio Remedy zahájilo vývoj remaku legendárních her Max Payne a Max Payne 2: The Fall of Max Payne z let 2001 a 2003. Projekt vzniká na základě dohody se společností Rockstar Games, která vlastní práva na samotnou značku. Rockstar je totiž původní vydavatel obou her a také tvůrce třetího a posledního dílu z roku 2012. Ve stejném roce vyšel originální Max Payne na mobilní telefony a tablety se systémy iOS a Android, a to opět zásluhou Rockstaru a bez součinnosti Remedy.

Dosud se zdálo, že moloch zodpovědný za série jako Grand Theft Auto nebo Red Dead Redemption považuje jméno Max Payne za hotovou věc, k níž se už nehodlá vracet. Podle tiskové zprávy však Rockstar s nápadem na remake prvních dvou dílů trilogie Max Payne oslovilo samo studio Remedy a zakladatel Sam Houser z něj byl nadšený. „Jsme velcí fanoušci práce, kterou tým z Remedy odvedl během let, a nemůžeme se dočkat, až si zahrajeme tyto nové verze,” dodal Houser.

Faktem je, že se nikdy přímo nezdálo, že by mezi Rockstarem a Remedy byla vyloženě zlá krev. Kreativní ředitel a scenárista Remedy Sam Lake, který Maxovi propůjčil svou tvář v prvním díle, se dokonce podílel na trojici bezplatných komiksů, jež vyšly ve stejnou dobu jako Max Payne 3. Je tedy možné, že se buď změnily podmínky na straně Rockstaru, nebo dosud jednoduše v Remedy na návrat do zasněženého nebo deštivého New Yorku za doprovodu systému bullet-time nebyl dostatečný prostor.

Generální ředitel Remedy Tero Virtala k novému oznámení prohlásil: „Max Payne měl vždy speciální místo v srdcích všech v Remedy a víme, že miliony fanoušků po celém světě cítí totéž. Jsme nesmírně nadšení z toho, že znovu pracujeme s našimi partnery z Rockstar Games kvůli šanci přinést příběh, akci a atmosféru originálních Max Payne her zpět hráčům novými způsoby.” Remedy má s Rockstarem dohodu, díky níž se samo postará o vývoj remaku obou her, který vyjde jako jeden zbrusu nový titul o velikosti typického AAA produktu od Remedy. Projekt vyjde ve verzi pro PC, PlayStation 5 a Xbox Seriex X|S a bude ho pohánět proprietární engine Northlight, s nímž jsme měli tu čest při hraní Control, Quantum Break nebo kampaní pro CrossfireX a na němž je stavěn také Alan Wake 2.

Rockstar Games se v tomto případě nachází v pozici vydavatele a distributora, který bude zároveň financovat vývoj. Jakmile získá zpět náklady na vývoj, marketing nebo distribuci, Remedy bude mít nárok na podíl ze zisku z prodeje. Aktuálně je přitom projekt ve fázi vývoje herního konceptu, takže je v podstatě na samém začátku, a tak si na výsledek budeme muset několik let počkat. Fakt, že je Rockstar pouze vydavatel a že o vývoj se stará přímo Remedy, je každopádně skvělá a uklidňující zpráva. Nejde o přijetí Maxe Paynea 3. Sice nedosahovala takových kvalit jako první dva díly, ale stále šlo o skvělý titul. Máme na mysli spíš to, že Rockstaru, z něhož odešlo několik klíčových zaměstnanců, se podařilo během pouhých několika měsíců zničit reputaci uctívaného studia a v podstatě herního boha, který neumí šlápnout vedle.

Už jsme si zvykli na to, že se Rockstar s oblibou chová k PC hráčům a talentovaným modderům jako k druhořadému odpadu, v posledních měsících však ukázal vztyčený prostředníček naprosto všem. Z pokusu o remaster GTA III, Vice City a San Andreas, na němž pracoval tým Grove Street Games, se vyklubal nedodělaný polotovar, který si název GTA: The Trilogy - The Definitive Edition v žádném případě nezaslouží. Řada hráčů však nemůže Rockstaru přijít na jméno také kvůli takřka neexistující podpoře Red Dead Online nebo naopak snaze za každou cenu dál ždímat GTA Online. Nezapomínejme ani na vydání GTA V a GTA Online ve verzi pro PS5 a Xbox Series X|S, které obsahuje velké množství chyb a naopak malé množství skutečných novinek či vylepšení. V první řadě jde tedy o co nejlevnější snahu znovu nám prodat hru z roku 2013.

Zatím poslední deklarace naprostého nezájmu o jakoukoliv kvalitu a úctu k hráčům je oznámení směšného předplatného GTA+ pro GTA Online. Buďme tedy rádi, že se o vývoj remaku dvou klasik s Maxem Paynem v hlavní roli postará studio, které ještě na rozdíl od Rockstaru umí a chce dělat kvalitní hry. Bohatě stačí, že se musíme bát, co se vyklube z šestého dílu Grand Theft Auto. A Teď nás omluvte, jdeme si opakovaně pustit následující klasiku.