Jedním z projektů, které aktuálně připravuje finské studio Remedy (Max Payne, Alan Wake, Control), je projekt s pracovním označením Vanguard. Původně šlo o iniciativu speciálního týmu v Remedy, ze které mělo vzejít více multiplayerových titulů postavených na Unreal Enginu, postupem času z ní však vykrystalizoval jediný projekt, který slibuje kooperativní PvE multiplayer, vyprávění příběhu a free-to-play model.

S ohledem na to, že mezi minoritní akcionáře Remedy patří čínský Tencent, nejspíš nepřekvapí, že nově došlo k uzavření dohody mezi finským studiem a Tencentem ohledně vydání projektu Vanguard, který se aktuálně nachází ve fázi testování herního konceptu. Zatímco Remedy se kromě samotného vývoje postará také o celosvětové vydání hry, Tencent bude mít na starosti vydání na vybraných asijských trzích a také lokalizaci pro tyto trhy.

Už z dřívějška víme, že Vanguard má být první zkušeností Remedy nejen s Unreal Enginem a s multiplayerem na poli free-to-play titulů, ale také s modelem hry jako služby (game as a service). Na první rok provozu a podpory Vanguardu bude tedy vyhrazen rozpočet, který je srovnatelný s rozpočtem na vývoj klasické AAA hry od Remedy, přičemž tento roční vývoj bude financovat Remedy i Tencent.

Zajímavé také je, že vývojáři poskytli Tencentu celosvětová práva na vývoj a vydání mobilní verze projektu Vanguard. V tomto případě pokryje náklady na vývoj a vydání pouze Tencent, přestože se obě strany dohodly na samostatném sdílení příjmů z mobilního portu. V případě verze pro PC a konzole pak budou obě společnosti zodpovědné za náklady na provoz a vydání v příslušných regionech a podělí se o část příjmů, jakmile bude dosaženo návratnosti nákladů na vývoj.

Projednou tu tedy nemáme znepokojivé zprávy o rostoucím vlivu Tencentu na západní herní studia a herní průmysl jako takový, jelikož zatím nikde nepadlo ani slovo o tom, že by Tencent měl zájem o vyšší podíl v Remedy. A jelikož nepatříme mezi asijské trhy, nově oznámená dohoda o vydání projektu Vanguard se nás s největší pravděpodobností nijak nedotkne, pokud samozřejmě pomineme mobilní verzi. I u nás zkrátka vydá Vanguard ve verzi pro PC a konzole samotné studio Remedy. Multiplayerová novinka je ale pro něj zjevně riskantní počin, který je lepší si pojistit silným partnerem, a to i takovým partnerem, jehož název vnímá nemalá část herní obce jako sprosté slovo. Doufejme tedy, že bude mít tohle všechno za následek vznik dostatečně zajímavého titulu.