První díl obdivuhodné série Horizon nám před sedmi lety dokázal, že nové značky mají ve videoherním průmyslu stále své místo, které jim umožní vzkvétat. Právě takhle příležitost nám umožnila prožit jeden z nejlepších herních příběhů a představila nám jeden z nejunikátnějších herních světů. Proto není divu, že se nizozemské studio Guerrilla Games se svým počinem chtělo pochlubit i zcela jiné vrstvě hráčů, a to v podobě nadcházejícího titulu LEGO Horizon Adventures.

Minulý pátek jsme získali jedinečnou příležitost vyrazit na jeden den do frankfurtské pobočky PlayStationu a na hodinu a půl prozkoumat, co nová očekáváná hra ze světa Horizonu hráčům nabídne. A tohle jsou naše první dojmy.

ČERSTVÝ PŘÍSTUP K VYPRÁVĚNÍ

LEGO Horizon Adventures se nám představilo v samotném začátku hry. Kromě nastínění již známého příběhu jsme vyrazili do přibližně čtyř úrovní, prozkoumali Mother’s Heart včetně zcela nových mechanik, které LEGO dobrodružství do světa Horizonu přináší. A mezi takové spadá i vyprávění příběhu. Ačkoli příběh zůstává věrný ose původního díla, snaží se jej ladit do značně optimističtějších i zjednodušených tónů. Jednoduše se snaží být takzvaně family friendly. Chybět tedy nebudou vtipné výměny mezi hlavními postavami jako je Aloy, Rost či Varl. U dialogů jsme se neustále usmívali i smáli a osobně můžu říct, že nadsázka, kterou známe právě ze LEGO her, je z nich opravdu cítit. Optimističtější notu nabral také dabing hlavních postav, který si ponechal původní herce.

Příběh, jehož dohrání vám zabere přibližně 8 hodin, si pak budete o to víc užívat, když budete procházet skrze jednotlivé úrovně, o kterých rozhodně nemůžeme říct, že jsou zjednodušené. To zejména proto, že každá úroveň – a vlastně i celá hra – je celá vytvořena jen a pouze z LEGO kostiček. Vývojáři si v tomto ohledu rozhodně práci neulehčili žádným malovaným pozadím či kulisami. A musíme uznat, že se to rozhodně vyplatilo. Pobíhat a ničit barely, pozůstatky budov nebo se jednoduše šplouchat v rybníčku z kostiček je radost sama o sobě. Rozhodně to tak napomáhá průzkumu lokací, který je jednou ze dvou hlavních složek hratelnosti.

SOUBOJE JSOU KREATIVNÍ I CHAOTIČTĚJŠÍ

V každé úrovni totiž můžete narazit na řadů mincí či pokladů, které se vám budou hodit k různým vylepšování, ale také na řadu soubojů. Potyčky budete vést jak s nepřátelskými kmeny, tak také s obávanými stroji. První hodina a půl nás postavila proti třem robotím protivníkům, kterými se stali BroadheadGrazer a Watcher. Obdivuhodné bylo, že každý protivník opravdu přistupoval k boji jiným způsobem povědomým z původní hry. Zatímco Grazer nás chtěl nabrat na svoje paroží, Watcher po nás pálil ničivé projektily. Naše obrana a potažmo útok pak spočíval zejména v boji na dálku, kdy jsme stroje i další nepřátele mohli v případě Aloy či Rosta zlikvidovat střelami ze svého luku, v případě Varla hodem kopím. U toho to ovšem neskončilo. V průběhu hry totiž s postavami lze narazit na vychytávky do boje jako jsou zápalné boty, stánek s vybuchujícími hot dogy či speciální šípy pro Aloy. Také lze chytře využít prostředí jako je oheň pro vystřelení hořící a ničivější rány.

Souboje tak rozhodně dokázaly být zábavné, vtipné i kreativní, ale na stranu druhou také chvilkami chaotické. Jelikož na vás hra nahází několik nepřátel najednou, je poněkud jednoduché se uprostřed boje ztratit, a to zejména hrajete-li ve dvojici. Mnohdy se mi tak stalo, že jsem nevěděla, kde má postavička je, případně jsem žila v domnění, že ovládám postavičku druhého hráče. Hra vám přitom v izometrickém pohledu nedovolí pohnout kamerou a v případě kooperace se nepřepíná do režimu rozdělené obrazovky. Nestávalo se tak pokaždé a pevně věřím, že to je zejména o zvyku a pokud bychom ve hře strávili o chvilku více, v soubojích bychom se vyznali o dost lépe.

Pokud bych ale měla vyzdvihnout jednu věc, na kterou jsem zvědavá v případě vydání plné verze, jsou to zbraně postav. Každá postava má totiž přiřazenou pouze jednu zbraň, ale ať v případě Aloy a Rosta či Varla se jednalo o boj na dálku, na čemž není nic špatného, ale určitou kombinaci s bojem na blízko bych rozhodně uvítala. Tak uvidíme, zda s ním bude pracovat celistvá hra. Titul také zcela vynechává stealth, i když prvky, jako například křoví určené k plížení, obsahuje. Podle slov vývojářů byl ale tento krok učiněn schválně, aby hra nebyla pro mladší publikum či příležitostné hráče příliš komplikovaná.

Co naopak hra přidává, je takzvaný hub, který představuje vesnička Mother’s Heart. Vaším úkolem (a úkolem Aloy) je totiž tuto vesničku zvelebit. To učiníte tak, že do ní buď naverbujete různé postavy, případě postavíte nové budovy nebo změníte vzhled celé lokace. Čím dál pak v příběhu postoupíte, tím více možností vám Mother’s Heart nabídne. Od základního, ale velmi vítaného, stromu dovedností, různých kostýmů i z jiných her, než je značka Horizon, případně vedlejších úkolů, které můžete plnit po boku hlavních příběhových.

ZÁBAVNÝ POČIN PRO KAŽDÉHO HRÁČE?

Osobně jsem si tak hraní LEGO Horizon Adventures i navzdory drobným připomínkám neskutečně užila a je znát, že vývojáři si na titulu dávají opravdu záležet i v naprostých detailech. To je znát i na technickém zpracování hry, která na konzoli PlayStation 5 běžela bez jakýchkoli větších chyb, možnosti hrát hru v režimu kvality i výkony i možnostech přizpůsobení. Hra totiž opravdu myslí i na dětské a příležitostné hráče, kteří s hraním nemají příliš zkušeností a nabízí řadu přizpůsobení. Od až pěti obtížností po úpravu hratelnosti jako je nesmrtelnost, automatické zaměřování či vypnutí dialogů.

Prozatím věřím, že LEGO Horizon Adventures se vydalo správným směrem a musím říct, že i pro mě jakožto fanouška původní série je naprosto úžasné prožívat oblíbený příběh v odlišném podáním. Abychom ale mohli provést jakýkoli verdikt, budeme si muset vyčkat na plnohodnotné vydání, které je stanovené na 14. listopadu/novembra 2024 a kromě konzole PlayStation 5 vychází titul také na konzoli Nintendo Switch a počítači. Ve hře budou české titulky.